088 - 120 34 00

Traditionele pers leert hoe indexatie gereguleerd kan worden

Zoals een ieder waarschijnlijk wel opgemerkt heeft, liggen de traditionele pers (Associated Press en European Publishers Council) en Google in de clinch. Wat is het geval? De traditionele pers wil dat Google meer waarde gaat hechten aan nieuwsartikelen online gepubliceerd door de traditionele offline kranten. Ze willen, zonder daar (SEO) werk van te maken, dat hun offline reputatie online meegenomen wordt en dat ze daar uiteindelijk ook voor betaald krijgen.


Danny Sullivan heeft de vinger reeds in 2008 al op de zere plaats gelegd, artikelen van AP worden binnen 30 dagen verplaatst van de originele URL naar een betaald archief, de oude URL geeft een 404 waardoor Google het oorspronkelijke artikel niet zal tonen in de SERP. Hetgeen resulteert in erg slechte rankings voor losse artikelen op ap.org.

Vorige week heeft de EPC namens veel kranten en magazines een verklaring uitgegeven waarin ze laten blijken dat zodra anderen hun artikelen als bron gebruiken of citeren, er betaald moet worden aan de originele bron. Hier wordt voornamelijk verwezen naar indexatie van Google en het tonen van (incomplete) artikelen binnen Google News.

Google geeft een reactie

Google heeft hier door middel van een blogpost een reactie op gegeven, waarin verwezen wordt naar de standaarden die Google en alle andere grote zoekmachines respecteren en naleven. Met een verwijzing naar het Robots Exclusion Protocol (REP), waarmee men toegang tot een complete site, een deel hiervan of een enkele pagina kan voorkomen. Tevens kan het probleem met het verdwijnen van nieuws in een al dan niet betaald archief worden voorkomen door gebruik te maken van de robots meta tag unavailable_after, waardoor een artikel na een bepaalde datum niet meer getoond wordt.

Google sluit af met de conclusie dat veel voorstellen gedaan door nieuws uitgevers het web fundamenteel zouden doen veranderen en dat dit geen positieve veranderingen zijn. De huidige standaarden moeten voldoen voor alle soorten websites en niet alleen voor een klein deel hiervan.

Met het artikel geeft Google ook direct aan niet mee te willen werken aan het door de uitgevers opgestelde ACAP, waarmee uitgevers hun geschreven content willen beschermen. Google vindt dat er al genoeg technische hulpmiddelen zijn die alle grote zoekmachines ondersteunen om tot exact dezelfde bescherming van content te komen.

Positie van uitgevers

Bekeken vanaf de positie die uitgevers altijd hebben gehad, is dit ook niet gek te vinden. Echter zien we de laatste jaren ook in de offline media een sterke opkomst van gratis kranten die berichten met dezelfde nieuwswaarde ‘gratis’ brengen, een ander businessmodel dan voor de betaalde kranten. Ook op het internet willen de betaalde kranten nu vast blijven houden aan het oude betaalde content idee. Ze zien,  geheel terecht, in dat de door hun geschreven artikelen van hoge nieuwswaarde zijn en hierdoor ook financieel een bepaalde waarde vertegenwoordigen, het liefst in directe harde dollars of euro’s. En hier gaat het dan ook direct mis. Internet, zoals wij dat nu al jaren kennen, is een medium dat zich uitstekend leent voor gratis content, waarbij het businessmodel gebaseerd is op premium content in de vorm van extra features, advertenties of affiliate basis. De bezoeker betaalt je terug als je goede content hebt, niet de partijen die je content quoten, zoals Google News of de normale Google zoekresultaten dat doen. Deze linken immers door naar het volledige origineel, waar de gebruiker bij genoeg gewekte interesse graag komt kijken. Advertenties in de vorm van CPM leveren hierbij direct geld op, CPC passend bij het bezoekende publiek of nieuws kan hierbij ook een lucratieve optie zijn.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners