088 - 120 34 00

Google Panda 4.2 Update – 5 adviezen om geen slachtoffer te worden!

Tien maanden was het stil aan het Panda front. Tot 10 dagen geleden, toen Google tegenover Search Engine Land bekend maakte dat Panda 4.2 update uitgerold wordt. In tegenstelling tot de vorige updates blijft het dit keer alleen opmerkelijk stil in SEO land. Waarom?

4.2 is geen update maar een refresh Panda 4.2 update

Het woord ‘update’ is eigenlijk niet het juiste woord, Panda 4.2 is een refresh.

Het verschil tussen een update en een refresh is dat een Panda update samen gepaard gaat met veranderingen in het algoritme. Een Panda refresh is slechts een herhaling van het algoritme is op een ververste dataset. Bij een refresh krijgen de sites die getroffen werden bij de laatste refresh de kans om zich te herstellen.

De negatieve gevolgen van een Panda update zijn op drie manieren zichtbaar:

  • daling van organisch verkeer in Google Analytics
  • daling van Google rankings
  • daling van organische zichtbaarheid in tools als Search Metrics

De 4.2 update gaat langzaam. Waarschijnlijk ook de reden dat we er nog zo weinig over horen: bijna niemand heeft de uitrol opgemerkt. Inmiddels zijn we meer dan een week verder en heb ik ook geen wijzigingen opgemerkt in het organisch verkeer van onze SEO accounts.

Waar het resultaat van andere updates na enkele dagen wel zichtbaar was, gaat deze Panda enkele maanden duren. Wie de Panda in zijn nek voelt hijgen en nog schoon schip probeert te maken komt bedrogen uit. Voor diegenen de zich bewust zijn van de lage kwaliteit content heeft het geen zin om snel content te verwijderen of te verrijken. Google heeft een cutt-off date vastgesteld: aanpassingen in de content na deze periode worden niet meer opgemerkt. Simpel gezegd: Google werkt met een dataset gebaseerd op een bepaalde periode. Deze periode kan al twee maanden geleden zijn afgesloten, waardoor recente tekstuele verbeteringen niet meer meegenomen worden.

Hoe werkt Panda ook alweer?

De eerste Panda update dateert van 2011. Search Engine Land heeft een handig overzicht van de Google Panda update historie. Achterliggend doel van de Panda update was het weren van website van “lage kwaliteit” in de zoekresultaten. Hier vallen niet alleen content farms onder, maar ook websites met duplicate en irrelevante content.

In 2011, na de eerste grote Panda update, besteedde Rand Fishkin aandacht aan deze update tijdens Whiteboard Friday. Deze video mag dan wel een paar jaartjes oud zijn, maar hij is nog steeds actueel!

Panda werkt met een filter met drempelwaardes. Er zijn twee waardes: lage kwaliteit en niet-lage kwaliteit. Blijft een pagina of website onder de drempel, dan is er sprake van lage kwaliteit. Blijft je website daarboven, dan is er sprake van niet-lage kwaliteit. Helaas doet Google geen uitspraken over de waarden waarop zij content beoordelen, wat het moeilijk maakt om in te schatten of je content van lage of niet-lage kwaliteit is.

Delen met slechte content kunnen hele website schaden

Stel, de drempel voor niet-lage kwaliteit content ligt op een score van 65.

Website A heeft zorg en aandacht besteed aan de content van haar website: nagedacht over de relevantie, kwaliteit en bruikbaarheid. Hiervoor wordt ze beloond met een score die 66 opleverd. Voor Google is de website van niet-lage kwaliteit.

Website B heeft enkele pagina’s aan haar website overgenomen met duplicate content. Gemiddeld gezien scoort de website met 64 en krijgt de classificatie lage-kwaliteit. Hoewel het verschil tussen website A en B minimaal is, wordt website B genadeloos afgestraft door lager in de zoekresultaten te landen.

Website C is een ordinaire content farm die posities van goede website steelt en verdient gewoon om weg te zakken in de zoekresultaten.

Panda4.2 drempel

Maak je content Panda-Proof

We weten wat de risico’s zijn van Panda. Maar hoe voorkom je om slachtoffer te worden?

1. Voorkom duplicate content!

Eén van de moeilijkste taken is het schrijven van content voor de website. De verleiding om teksten over te nemen van andere websites is daarom groot. Het overnemen van teksten levert geen SEO voordeel op, aangezien Google duplicate content op voorhand al afwaardeerd. Zelf je teksten schrijven is het advies!

Wil je je website checken op duplicate content? Een handige tool hiervoor is Copyscape.com.

2. Snoei lage-kwaliteit content weg!

Inventariseer de website en beoordeel vervolgens de pagina’s: staan er teksten met lage kwaliteit online? Overweeg dan om ze weg te snoeien. Kijk in Google Analytics en filter de pagina’s met hoge bouncerate en lage sessieduur. Pagina’s van goede kwaliteit hebben vaak een lage bouncerate en een hogere sessieduur.
Content weggooien is natuurlijk niet nodig. Grote kans dat er meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan. Beperk je niet tot de landingspagina’s, maar kijk ook naar blog- of nieuws artikelen. Door content dat los verspreid is over de website te verplaatsen, versterk je deze artikelen!

3. Dik thin-content aan!

Gerelateerd aan lage-kwaliteit content is thin-content. Teksten geschreven om hoge posities in zoekmachines te scoren, in plaats van waardevolle content voor bezoekers te bieden. Dit zijn vaak relatief korte teksten, liefst vol met keywords. Voorkom over optimalisatie van je teksten.

Thin-content biedt kansen. De basis van de tekst heb je in feite al staan en de pagina’s zijn al geïndexeerd. Wat kan je nog meer over het onderwerp schrijven? Welke vragen kan een bezoeker hebben en hoe kun jij die vragen beantwoorden? Maak van een valkuil een kans en verrijk je content.

4. Schrijf kwaliteitscontent!

Schrijf voor bezoekers. Niet voor Google. Het is een cliché, maar wel de waarheid.

Schrijf content waar je doelgroep naar op zoek is. Content die het delen of liken op social media waardig is. Een goede basis is het schrijven van een contentplan, waarin je doelgroepen en zoekvragen in kaart brengt. Voordat je teksten online zet, laat je teksten controleren op spellings-en grammatica fouten.

5. Breng balans aan tussen advertenties en content!

Met de komst van de Panda update werd “user experience” op de kaart gezet. Wat is de toegevoegde waarde van websites met teveel advertenties boven de vouw?

De meest relevante content staat idealiter boven de vouw van de website; deze is leesbaar zonder te hoeven scrollen. Advertenties dragen niets bij aan de user experience waardoor de website de classificatie lage kwaliteit krijgt. Met bovenstaande aandachtspunten voorkom je dat je website bamboo wordt voor hongerige Panda’s.

Twijfel je ondanks deze uitleg nog steeds aan de kwaliteit van de content op jouw website?
Neem dan eens contact met ons of reageer onderaan dit artikel!

Met dank aan SearchEngineLand.com.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants