088 - 120 34 00

Google maakt gebruik breadcrumbs belangrijker

Sinds gisteren zien we dat Google de intern op websites gebruikte breadcrumbs ook terug laat komen in de zoekresultaten. Na het belang van deze extra navigatie mogelijkheid voor zoekmachines en de gebruiker, lijkt het gebruik hiervan nu een extra toegevoegde waarde te krijgen.

De SERP ondergaat hierdoor enige verandering, die zich beperkt tot losse vermeldingen:

Google toont breadcrumb navigatie in SERP

Google toont breadcrumb navigatie in SERP

Binnen een enkel resultaat zijn er nu meerdere navigatie mogelijkheden, deze staan genummerd in de afbeelding hierboven:

  1. Het originele resultaat: De link naar de meest relevante pagina
  2. Link naar de eerste breadcrumb
  3. Link naar de, voor het meest relevante resultaat, onderliggende breadcrumb

Van het vierde resultaat zou je verwachten dat deze ook zou linken naar het originele resultaat, dit is echter niet het geval. Dit resultaat staat er puur om aan te geven om welke URL het gaat, de link zelf is niet klikbaar.

Wat betekent dit voor de optimalisatie van websites?

Wanneer deze resultaten vaker getoond gaan worden en ook op minder specifieke termen, dan zal het belang van breadcrumbs toenemen. Deze waren al van belang om duidelijk te maken wat de structuur van een website is, echter wordt nu eigenlijk door Google bevestigd dat deze ook speciaal worden behandeld en duidelijke meerwaarde voor de bezoeker én de zoekmachine hebben.

De vraag is echter of een bezoeker zo slim is om op de weergegeven title te klikken of een van de minder relevante resultaten kiest en mogelijk teleurgesteld raakt door wat er op zijn scherm verschijnt. Het is echter te vroeg om hier al conclusies aan te verbinden, tevens zullen er de nodige tests gedaan moeten worden om te zien wat dit doet met conversies. En uiteindelijk hebben bijna alle websites een conversie als doel.

Zie ook: http://googleblog.blogspot.com/2009/11/new-site-hierarchies-display-in-search.html

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners