088 - 120 34 00

Google Geo Days – Being Universally Accessible

Een bezoek aan de Google Geo Developer Day 2007 voor de Benelux, gehouden in het Expo XXI center in Amsterdam, was zeer informatief.

Van nul tot nu – de wereld ontdekken vanuit de luie stoel
Het evenement begon met Google’s visie op geo producten, gepresenteerd door Bernard Seefeld (Google / Endoxon).
De hedendaagse geo producten die volop in ontwikkeling zijn werden vergeleken met de ontwikkeling van de wereld zoals die enkele honderden jaren geleden plaatsvond.
Het verkennen van de wereld door verschillende partijen; en deze in kaart te brengen. Parallel aan vandaag is daarom Google’s missie:

“To geographically organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”

Natuurlijk werd er ingegaan op de producten die Google levert om dit alles mogelijk te maken. De Google Geo Day was dan ook specifiek gericht op de producten Maps, Maps for mobile, Earth en Sketchup. De nadruk lag tijdens de lezingen echter niet alleen op hetgeen Google bereikt had, maar voornamelijk op de “Mashups” die door de gebruikers gecreërd zijn.

Van API tot Mashup
De lezing over deze Mashups werd verzorgd door Remco Kouwenhoven van Nederkaart, deze site verzamelt zo veel mogelijk Nederlandse mashup sites. Interessante voorbeelden hiervan zijn Geluidsnet waar realtime de geluidsoverlast rond Schiphol in kaart wordt gebracht, en WatDoetDeRabobankInUwOmgeving.
Regelmatig viel ook de naam van een grote mashup-blog: Google Maps Mania, ook hier zijn veel voorbeelden te vinden van praktische toepassingen van Google Maps.

Brandon Badger (Google) gaf ons in-detail informatie over hoe we van API naar mashup komen. De getallen die voor deze Mashups of gebruikte API’s staan liegen er niet om. Er zijn inmiddels meer dan 30.000 verschillende sites die gebruik maken van Google’s Geo producten en het is de meest gebruikte Web 2.0 API.
De Google Earth community telt op het moment 500.000 leden waarvan velen actief bezig zijn de mogelijkheden die Earth bied ten volle te benutten.

Nieuwe ontwikkelingen; KML & GeoRSS
Interessante ontwikkelingen vinden plaats op het gebied van KML (Keyhole Markup Language). Het is sinds kort mogelijk om de KML bestanden van Google Earth te gebruiken in de Google Maps API. Dit om het de gebruiker én ontwikkelaar nog makkelijker te maken, aangezien de content voor Earth niet apart in Maps geplaatst hoeft te worden. Een ander interessant voordeel van het gebruik van KML bestanden in Maps is dat op deze manier content van anderen kan worden gebruikt als overlay voor uw eigen mashup. Misschien nog interessanter is het dat deze KML bestanden kunnen worden opgenomen in een sitemap XML. Zo kunnen deze door Google geindexeerd te worden en voor meer zoekresultaten zorgen.

Een andere nieuwe feature is de ondersteuning van GeoRSS, dit biedt de mogelijkheid om RSS feeds een ‘geotag’ te geven, en zo een locatie mee te geven aan een feed-entry. Dit kan handig zijn voor hikers die een blog bijhouden, maar bijvoorbeeld ook wanneer je alleen nieuws uit de regio wilt ontvangen.

Al met al was het voor ons IT’ers een erg leerzame middag, we hebben een kijkje gehad in de keuken van Google Maps en Earth. Daarnaast hebben de vele mashups die de revue passeerden gezorgd voor een flinke dosis inspiratie. De mogelijkheden voor de marketing branche zijn legio, en de producten zijn nog lang niet uit-ontwikkeld. Wij zijn dan ook erg benieuwd wat de Google in de toekomst voor ons in petto heeft!

wat anderen over de Google Geo Day schreven:
Marketingfacts over het ochtendprogramma
Dutchcowboys probeerden live te bloggen
New Media Wanderings, Twan Eikelenboom

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners