088 - 120 34 00

De werkelijke belofte van mobile search

Mobile search is hèt onderwerp van het jaar 2008!

En 2007. En 2006. En 2005…

De opmars van mobile wordt al jaren beloofd, maar is nog steeds niet echt doorgebroken. Waardoor komt dit? Wat is mobile search nu echt? Wat zijn de voordelen? Wanneer heeft het echt zin? Deze zaken breng ik hieronder aan de aandacht.

Wat is mobile search nu eigenlijk?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig: mobile search is het zoeken via internet op je mobiele telefoon of ander handheld device. Maar waarin onderscheidt mobile search zich nu van de gewone search op je pc?Het grootste verschil is natuurlijk de afmeting van het scherm. Een mobiele telefoon is nu eenmaal een stuk kleiner als het gemiddelde beeldscherm tegenwoordig, dus zal dezelfde data anders getoond moeten worden.

Mobile Ads

Kijk, daar hebben we al een leuk punt te pakken. Want is het verschil van mobile ten opzichte van de gewone search? Gaan we de data anders weergeven, of liever andere data tonen? Google doet dit eigenlijk allebei. En dan niet zozeer bij de organische resultaten, maar wel bij de gesponsorde resultaten.

Waar op een gewone pc de gesponsorde resultaten rechts naast de organische staan, staat bij mobile search één advertentie erboven en eentje eronder. Maar ook de advertenties zelf zijn aangepast. Deze zijn duidelijk op mobiele apparaten afgestemd en bevatten een telefoonnummer. Deze advertenties zijn de (inmiddels welbekende) Mobile Ads van Google.

Mobielweb

De mobiele advertenties, waarbij je meteen een telefoonnummer ziet, zijn erg handig. Maar is dat het enige verschil met de gewone search? Nee, niet helemaal. Google is momenteel bezig search in Mobielweb, maar dit is nog in beta fase. Het uitgangspunt is dat je zoekt in alle pagina’s die specifiek gemaakt zijn voor mobiele apparaten.

Echter vind ik beta wel een beetje een hoog gegrepen woord. Bij een zoekopdracht op het woord ‘vakantie’ zijn de eerste twee resultaten YouTube resultaten. Afgezien van de vraag of dit relevant is, vraag ik me sterk af hoeveel mobieltjes al YouTube filmpjes af kunnen spelen. Mijn Nokia in ieder geval niet.

Daarbij ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren voordat deze index een beetje een leuke grootte heeft om überhaupt vergelijkende resultaten te kunnen krijgen. Wat mij veel beter lijkt is dat de gewone resultaten getoond worden en zodra van deze resultaten een mobiele versie beschikbaar is, moet die getoond worden. Dan help je de gebruiker een stuk beter dan hem alleen maar te laten zoeken in een beperkt hoopje data.

Mobile Search = Local Search

Er zijn dus nogal wat vraagtekens te zetten bij mobile search. Zelf denk ik dat er eigenlijk maar één toepassing echt belangrijk is bij: local search. Want wat is er nu handiger dan dat je in de stad loopt en op zoek bent naar de dichtstbijzijnde pinautomaat? Juist, je pakt je telefoon, tikt ‘bank arnhem’ in en krijgt netjes de dichtstbijzijnde banken te zien op basis van je huidige locatie die door middel van de telefoon bepaald wordt.

Als we dan het hele mobiele zoeken nu trekken naar het lokaal zoeken worden de Mobile Ads ook interessant. Als je namelijk relevante advertenties (lees: resultaten die goed overeenkomen met je locatie) krijgt is het erg makkelijk als je meteen een telefoonnummer erbij ziet waar je naar toe kunt bellen.

Personalized search

Een ander nuttig element bij mobile search is het gebruik van personalised search. Zeker gezien de beperking in gebruikersgemak die je hebt op een mobiele telefoon is het prettig als je zoekresultaten al gefilterd zijn op jouw persoonlijke voorkeur. Stel je zoekt een restaurant in Arnhem en je houdt enorm van biefstuk dan zou het prettig zijn als de visrestaurants niet meteen bovenaan staan. Dit is uiteraard een simplistisch voorbeeld, maar je voelt waarschijnlijk wel aan dat gepersonaliseerde resultaten een groot voordeel kunnen zijn bij mobiel zoeken.

Zuurstof, brandstof en ontbrandingstemperatuur

Zozo, gaan we offtopic? Nee niet helemaal, sterker nog: verre van! Bovenstaande drie elementen zijn nodig om vuur te krijgen. En bij mobile search werkt dit precies zo. Het succes van mobiel zoeken hangt af van drie factoren, te weten: de content, de gebruiker en de operators. Zonder content valt er niets te zoeken, zonder gebruiker heb je niemand die zoekt en zonder operator die mobiel internetten fatsoenlijk op de markt zet (denk aan snelheid, maar vooral de prijzen) valt er ook weinig lol te beleven.

Uiteraard blijft dit altijd een kip/ei verhaal, want wie moet nu eerst zijn? De vraag of het aanbod? Ik denk zelf dat het met de vraag wel goed zit. Daarvoor hebben we immers de slimme marketeers die gewoon heel hard roepen dat mobile search het dit jaar helemaal gaat worden. Genoeg mensen geloven daarin en dan gaat het balletje vanzelf wel rollen. Maar dan moeten de zoekmachines en de operators wel hard gaan meewerken. Dus: Google, zorg voor een fatsoenlijke index en operators, doe eens wat aan die prijs! Dan gaan we pas echt lol beleven aan mobile search en zullen wij, gebruikers, de marketeers heerlijk hun zin geven.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners