088 - 120 34 00

Experiment: de maximale mobiele meta description

Tijdens een mobiele optimalisatieronde voor één van onze klanten kwam een vraag naar boven waar niet direct antwoord op gegeven en gevonden kon worden;

Wat is de maximale lengte van een meta description in de mobiele versie van Google?

Na een zoektocht op de zoekgigant met onduidelijke antwoorden tot gevolg, kwam ik tot de conclusie, dat wanneer je iets goed wilt doen, je het zelf moet doen. Om er achter te komen wat de maximaal vertoonde lengte van een meta description in de mobiele versie van Google was, heb ik een klein experiment opgezet.

Experiment

Door een tiental pagina’s aan te maken met meta descriptions variërend in lengte van 114 tot en met 124 karakters, wordt het mogelijk om achter het juiste antwoord te komen. 114 karakters is hierbij gekozen als startlengte, omdat dit de langst waargenomen, volledig vertoonde meta description is bij een uitgekozen zoekopdracht.

Na enkele dagen waren alle aangemaakte testpagina’s geïndexeerd. Nu werd het voor mij mogelijk, om in de Ad Preview Tool van Google de weergave ervan te controleren in de resultaten, voor zowel Android als Apple toestellen:

ad preview tool

Door vervolgens in de Ad Preview Tool een “site:” zoekopdracht uit te voeren, in combinatie met de URL’s van de pagina’s die een meta description in lengte van 114 tot en met 124 karakters hadden, werd het mogelijk om het exacte maximale aantal karakters van een meta description in de mobiele versie van Google te bepalen.

Resultaten

Zoals je kunt zien, wordt een meta description met een lengte van 114 karakters probleemloos vertoond in de mobiele versie van Google:

mobiele meta description 114 karakters

Ok, nu is het tijd om uit te testen wat we nog niet wisten; Wat is het maximum aantal weergegeven karakters van een meta description, in de mobiele versie van Google?

We gaan hiervoor een stap verder naar een meta description van 115 karakters. Wat wederom geen problemen oplevert met de weergave:

mobiele meta description 115 karakters

Zo gaan we door, naar de 116 karakters. Wederom geen probleem op een smartphone:

mobiele meta description 116 karakters

Ook 117 karakters leverde geen ingekorte meta description op:

mobiele meta description 117 karakters

Uiteindelijk krijgen we het antwoord op onze vraag, door de testpagina met een meta description van 118 karakters te controleren:

mobiele meta description 118 karakters

De magische grens van 117 karakters is hier dus overschreden. Dit is overigens in beide besturingssystemen het geval; Android en iOS.

Conclusie

De maximale “mobiele” meta description lengte van 117 karakters is een aardig contrast ten opzichte van Google ’s desktopgrens van 156 karakters voor meta descriptions. Met de uprising van mobiele zoekopdrachten in het huidige internettijdperk is het verstandig om je strategie hierop alvast te bedenken, of aan te passen.

Voorkom dus bijvoorbeeld dat je meta description en dus grotendeels jouw resultaat in de mobiele versie van Google onaantrekkelijk oogt en niet uitnodigt tot een bezoek. Zorg dat je meta description in meerdere lengtes, eerst maximaal 117 en vervolgens maximaal 156 karakters, het meest volledig de lading dekt zonder dat deze ingekort wordt.

Het is vast mogelijk om de meest belangrijke elementen uit je meta description in de eerste 117 karakters te verwerken, zie de 39 karakters die vervolgens op desktop nog beschikbaar zijn als extra ruimte, waarbij je bijvoorbeeld specifieke desktop informatie in kan verwerken.

Stel dat we een meta description voor een laptopshop schrijven. Met als USP’s; gratis verzending, same-day-delivery en inruilkorting. Een geoptimaliseerde meta description zou er als volgt uit kunnen zien:

Nieuwe laptop kopen? Alle merken en modellen, scherp geprijsd. Gratis verzending, same day delivery en inruilkorting! Ruil je oude laptop in voor korting.

Het blauwe gedeelte van 117 karakters geeft de belangrijkste informatie weer. De “extra” karakters erna, in het rode gedeelte, komen ten goede aan de desktopbezoekers in Google.

Er is een sterke ontwikkeling in omnichannel conversies: per mobiel oriënteren, op desktop converteren. Door je meta descriptions hierop af te stemmen, kun je ervoor zorgen dat je die potentiële conversies al per mobiel binnen haalt en zo je concurrentie voor bent. Met een meta description die de lading al volledig dekt in 117 karakters doe je hier zeker goed aan. Zorg er in ieder geval voor dat je meta description duidelijk is in 117 karakters. Wanneer dit niet het geval is mis je een kans en loop je waarschijnlijk een hoop mobiele bezoekers mis.

Meta Description Preview Tool

Om je meta descriptions te kunnen testen, heeft Onetomarket de “Meta Description Preview Tool” ontwikkeld, waarmee je een preview kunt krijgen van je meta description, op zowel desktop als smartphones:

meta description preview tool

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners