088 - 120 34 00

Google: betere presentatie van URL’s in mobiele zoekresultaten

Het mag ondertussen bekend zijn: Google tilt mobiele zoekresultaten naar een steeds hoger plan. Met nog 5 dagen te gaan tot de uitrol van de ‘Mobile Friendly update’ maakte Google donderdag 16 april j.l. bekend dat URL’s in mobiele zoekresultaten beter worden gepresenteerd.

Goed gestructureerde URL’s bieden gebruikers een snel overzicht over het onderwerp van de pagina en op welke wijze deze past binnen de website.  Mobiele zoekers worden hiermee in staat gebracht de website beter te begrijpen.

Het grote verschil zit hem in het vervangen van de URL door de naam van de website en het tonen van paginanamen op een breadcrumb wijze in de mobiele zoekresultaten.

De breadcrumb weergave is duidelijk zichtbaar (bij de Facebook resultaten) als we de afbeelding uit het vorige blogbericht (links) vergelijken met een zoekopdracht van vandaag (rechts):

Google-mobiel-update

De bekende slashes ‘/’ zijn vervangen door een groter dan teken  ‘>’. De weergave van de websitenaam in plaats van de domeinnaam is een update die (voorlopig) alleen in de US wordt uitgerold. De breadcrumb weergave is een wereldwijd uitgerolde update.

Gestructureerde data als basis

Hoe zorg je er voor dat jouw website ook op deze wijze wordt getoond? Door het gebruik van structured data, oftewel gestructureerde data.  Wat je nodig hebt is een stukje code van Schema.org om een breadcrumb, een kruimelpad, te definiëren.

Met deze code structureer je de huidige breadcrumb, waardoor Google beter in staat is om de breadcrumb te interpreteren. Je vindt de code en implementatiecode bij Google Developers.

Wat vinden jullie van deze update?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners