088 - 120 34 00

5 SEO tips: persberichten schrijven

Bijna iedere organisatie schrijft persberichten. Het succes daarvan wisselt.

Als een verbeterde positie in zoekmachines je doel is, dan kun je door gebruik te maken van persberichten dit doel bereiken. Maar: slechts 5% van verstuurde persberichten wordt daadwerkelijk geplaatst (dit is een schatting, zie ook searchwritten.com). Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bericht bij die lucky few komt?

Hieronder vind je enkele praktische tips. Waar nodig verwijs ik naar bronnen elders op het web.

Voor degenen onder ons met veel haast een overzicht:

  1. Onderhoud je linkerati netwerk
  2. Show, don’t tell
  3. Je hoeft niet origineel te zijn
  4. What’s hot
  5. What’s not


De basiskennis over het schrijven van persberichten zul je hier niet vinden (Google Is Your Friend). Ik ga wel uit van twee basisprincipes:

  • er moet een link in staan met een goede omschrijving van de pagina waarnaar het verwijst;
  • op die pagina staat vervolgens interessant materiaal dat daadwerkelijk de moeite waard is om naartoe te linken.

We gaan meteen verder naar de SEO tips.

De tips

1. If you build it, they will come Onderhoud je linkerati netwerk

Net zoals bij het bouwen van een website, is ‘if you build it, they will come’ niet voldoende. Als je alleen maar een persbericht schrijft en misschien zelfs plaatst op je eigen website, is dat NIET voldoende.

Zie bijvoorbeeld het volgende schema:

Persbericht optimalisatie

Wat je wil bereiken, is het effect van de vierde, rechterkolom. Je persbericht is geplaatst op je site en wordt daarom gezien door prospects en bestaande klanten. Wanneer het persbericht elders ook te vinden is, levert dat mogelijk links op. Als vervolgens een PR-distributie service wordt gebruikt dan heb je zelfs kans op kwalitatief hoogwaardige links en verdere verspreiding, bijvoorbeeld op de frontpage van NU.nl, NRC.nl, etc. en natuurlijk ook social media sites. We hebben nu de kolommen 1 t/m 3 beschreven.

Hoe ga je nu naar kolom 4?

Het zit allemaal in de basics. Je moet eerst een fundering aanleggen voordat je kunt gaan bouwen. Hiervoor kun je je eigen networking skills uit de kast halen. Het succes van persberichten drijft naast de persberichten zelf op je netwerk. Hoe ziet dat eruit?

De eerste stap is dat je een lijst aanlegt met namen, functienamen, emailadressen, interesses, urls, etc. van je zogenaamde linkerati (‘zij die de macht hebben om te linken’, zie ook SEOmoz). Weet je niet wat linkerati zijn? Lees dan het artikel waar ik naartoe gelinkt heb.

Dit kost tijd, maar is gewoon de eerste stap. Zonder deze stap wordt je campagne nog niet half zo succesvol.

De tweede stap is vervolgens dat je goede relaties onderhoudt met deze mensen. Nee, je gaat NIET om links/plaatsing vragen! Wees behulpzaam in hun forum, plaats goede, inhoudelijke reacties op hun blog, geef feedback over hun site, help ze met problemen als je ze daarmee kunt helpen. Als je in hun vizier bent en je hebt iets interessants om te melden, dan zien ze dat wel en vinden het sowieso niet erg als je ze erop wijst…

You get what you give. Vind je dat teveel moeite en wil je liever snel scoren zonder inspanning? Succes!

Als je meer hierover wil lezen, lees dan Sugarrae’s heldere post hierover op searchengineland.

2. Show, don’t tell

De vorige tip was meer strategisch, maar deze is heel concreet.

Vertel niet hoe goed je product is, maar laat het ZIEN. Dit gaat verder dan het benoemen van de USPs van je product. Laat zien waarom je product zo fantastisch en de moeite van het vermelden waard is. Toon voorbeelden, screenshots, testimonials, grafieken, onderzoeken, alles om je punt te bewijzen. Gebruik eventueel je site om nog meer achtergrondinformatie te verzamelen.

Wollig marketingtaalgebruik is de VERKEERDE STIJL om nieuwswaarde te presenteren.

Wat je moet gebruiken, is ‘News style‘. Hier komen de aloude 6 W’s tevoorschijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Deze vragen beantwoord je expliciet in de lead van de tekst. Daarna volgt de verdere uitleg.

Iedere lezer, of dit nu een journalist is of een reguliere lezer is, bekijkt een tekst heel pragmatisch en vraagt zich voortdurend af: ‘What’s in it for me?‘. Als je deze vraag overtuigend kunt beantwoorden (met iedere zin), dan ben je goed bezig.

3. Je hoeft niet origineel te zijn

Over IEDER onderwerp en van IEDERE site valt wel iets te vertellen wat anderen interessant vinden. Je hoeft dus niet persé iets ‘nieuws’ te verzinnen. Waarom niet? Omdat je vaak al beschikt over enorm interessant materiaal. De producten of diensten die je verkoopt zullen altijd wel voor iemand interessant zijn (daar ga ik gemakshalve van uit ;)).

Het helpt natuurlijk wel als je enthousiast bent over een product of dienst en dat ook terug laat komen. Dat verkoopt sowieso beter dan droge informatie.

Hier zie je een mooi praktijkvoorbeeld van hoe je iets willekeurigs interessant maakt voor linkerati. Dezelfde principes gelden voor persberichten.

4. ‘what’s hot

Even los van de keuze van een onderwerp is de verpakking natuurlijk ook belangrijk. Dit is geen rocket science. Sterker nog: als je een bibliotheek binnenloopt en kijkt naar oude tabloids, dan zie je al wat werkt: ‘5 manieren om binnen een week je seksleven te verbeteren!’, ‘vliegende schotels ontvoeren de Dalai Lama!’, ‘hoofdloos lichaam gevonden in striptent!’, dat soort ongein. Dit is op het web echt niet anders.

Je hoeft trouwens niet een bibliotheek in te lopen. De online varianten van tabloids zijn de reguliere ‘what’s hot’ pagina’s van algemene social media sites als digg.com, del.icio.us en in Nederland ook nujij.nl. Daarnaast vormen grote portalpagina’s als MSN.nl of nieuwsaggregators als Google News een prima bron om te bekijken wat voor soort informatie populair is en hoe dit gepresenteerd wordt.

5. ‘what’s not’

Minstens zo belangrijk om te weten wat je wel moet, is om te weten wat je NIET moet doen. Ook daar zijn voorbeelden genoeg van.

Maar hoe vind je die? Die vind je op dezelfde soort pagina’s, dus daar kan ik kort over zijn 🙂

Conclusie

Met persberichten heb je mogelijk goud in handen, maar je moet er wel slim mee omgaan. Het mooie van persberichten is dat je ze voor allerlei doeleinden kunt inzetten. Ook op het web bestaat gratis publiciteit. In het geval SEO echter, moet je daar goede tekstuele links aan koppelen.

De bovenstaande tips zijn geen van allen ‘quick fixes’. Ze betekenen altijd veel werk en onderzoek, maar dat is eigenlijk ook de belangrijkste les die erin zit. Persbericht succes is (meestal) geen kwestie van geluk, maar van hard werk en een gedegen voorbereiding.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners