088 - 120 34 00

Google AdWords: Waar zijn de advertenties in de rechterkolom?

Vrijdag 19 februari 2016 heeft Google een grote wereldwijde verandering in de zoekresultatenpagina doorgevoerd: Google zal niet langer advertenties tonen in de rechterkolom en toont voor concurrerende zoekwoorden niet langer drie, maar vier tekstadvertenties. Dit betekent het einde van de zoekresultaten zoals we deze kennen.

Wat is er veranderd?

Google toonde voorheen betaalde advertenties in de rechterkolom als een gebruiker een zoekopdracht uitvoerde. Deze advertenties worden niet meer getoond. De rechterzijde wordt alleen nog maar gebruikt om Google Shopping advertenties en de zogeheten Knowledge Graph weer te geven. Google geeft aan deze verandering door te hebben gevoerd om éénzelfde ervaring te creëren voor gebruikers op zowel desktop Pc’s als mobiele apparaten. De officiële verklaring van Google luidt als volgt:

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.” Bron: Google

sper_google

Google vertoonde standaard drie betaalde zoekresultaten boven de organische zoekresultaten. Dit zijn er sinds de update van 19 februari vier geworden. De tekstadvertenties die normaliter in de rechterkolom zouden staan, zijn verhuisd naar de onderkant van de pagina. Op dit moment geldt dit alleen voor zoals Google het noemt “hoge commerciële zoekopdrachten” waarbij er dus veel op dergelijke zoekwoorden wordt geboden. Denk hierbij aan termen als: smartphone kopen’. Toch laten eerste testen al zien dat deze advertentieopzet ook bij veel minder commerciële termen wordt toegepast.

Wat zijn de gevolgen?

Door het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde komen vier advertentieplaatsen te vervallen. Waar Google vroeger ruimte had voor elf advertenties in haar zoekresultaten, is er nu nog maar plaats voor zeven met onderstaande punten als gevolg:

  • Minder vertoningen voor advertenties
    In het verleden kon het een strategische keuze zijn om advertenties naar een positie in de rechterkolom te sturen. Zo bleef de advertentie nog zichtbaar voor een groot aantal gebruikers en hield je de hoogte van de CPC binnen de perken. Gezien de advertentieposities in de rechterkolom zijn verdwenen en naar beneden zijn geplaatst, moeten we er dus vanaf heden rekening mee houden dat advertenties met een positie van 4.0 of lager, minder vertoningen genereren of zelfs niet. Minder vertoningen betekent uiteraard minder klikken.
  • Hogere cost-per-click
    Dit leidt ons tot het logische vervolg dat dit resulteert in een hogere CPC. Door het verdwijnen van de rechterkolom, zullen meer bedrijven hun best doen om in de top vier terecht te komen van de betaalde zoekresultaten. Dit betekent een toenemende concurrentie in de AdWords-veilingen en mede hierdoor zal de CPC toenemen.
  • Minder zichtbaarheid van organische zoekresultaten
    Nu er vier in plaats van drie advertenties worden getoond, zijn de organische zoekresultaten minder zichtbaar. Deze zijn tenslotte een positie naar beneden geschoven. De meeste gebruikers kijken namelijk op een beeldscherm met een resolutie van 1366 x 768 pixels. Dit zorgt ervoor dat er zonder te scrollen – boven de vouw – nog maar één organisch zoekresultaat zichtbaar is. Wanneer Google ook nog enkele afbeeldingen onder de topadvertenties vertoond, dan worden er helemaal geen organische websiteresultaten boven de vouw vertoond.
  • Veranderingen in CTR
    Naast onderzoeksresultaten over de hoogte van CPC’s, publiceerde Wordstream ook onderzoeksresultaten over de gevolgen van de verandering op de CTR’s. Er werd verwacht dat met name de doorklikpercentages op de vierde advertentie zouden verbeteren gezien deze positie in de nieuwe setting beter tot zijn recht komt. Echter blijkt nu juist de CTR van de derde topadvertentie te stijgen. Onderstaande grafiek uit het onderzoek van Wordstream laat deze stijging duidelijk zien. Daarnaast toont het onderzoek ook aan dat Google Shopping resultaten meer kliks genereren dan voor de wijziging.

Winners_SERP_Change
Bron:
Wordstream

Wat betekent dit voor adverteerders?
Door deze veranderingen wordt actief beheer en optimalisatie van een Google Adwords account belangrijker dan ooit om rendabel te blijven. Ook is de verwachting dat bedrijven meer zullen gaan investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO) omdat er minder ruimte is in het advertentiegedeelte van Google en de gevolgen hiervan. Meer weten over dit onderwerp? Laat een reactie achter of neem contact met ons op!

 

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants