088 - 120 34 00

De waarheid over Dynamic Keyword Insertion

Wanneer je een advertentie schrijft, is het van belang dat deze zo goed mogelijk aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Het terug laten komen van relevante termen is dus essentieel. Dit kun je o.a. bereiken door je campagne goed in te delen en specifieke advertentiegroepen te hanteren. Ook het gebruik van de zogenaamde Keyword Insertion kan hieraan bijdragen.

Wanneer je kijkt in Google Help, staat Keyword Insertion als volgt beschreven:

Keyword insertion is an advanced feature that can help make your ad more relevant to a diverse audience. To use keyword insertion, you place a short piece of code into your ad text. Each time the ad shows, AdWords will automatically replace the code with the keyword that triggered the ad.

Is de zoekopdracht te lang (langer dan 25 tekens, als het gaat om de Headline), dan verschijnt een vooraf bepaalde alternatieve tekst. In onderstaand voorbeeld is dit Auto kopen.

{Keyword:Auto kopen}
Groot aanbod, Lage prijzen!
Maak vandaag nog een proefrit.

In diverse blogposts is te lezen dat Keyword Insertion inhoudt dat de zoekopdracht van de gebruiker op de plaats van de code verschijnt. Ook bovenstaande tekst zoals door Google geformuleerd zou je als zodanig kunnen opvatten. De waarheid is echter dat dit alleen het geval is, als de zoekopdracht overeenkomt met een keyword uit je account. In alle andere gevallen zoekt Google het keyword uit je account dat het meest op de zoekopdracht lijkt. Dus stel, je account bevat de volgende keywords:

Goedkope auto kopen
Leuke auto’s
Rode auto kopen

Iemand zoekt in Google op ‘voordelige auto kopen’. Deze zoekterm komt niet voor in je zoekwoordenlijst, dus deze verschijnt ook niet als zodanig in je advertentietekst. Google zal dan ‘Goedkope auto kopen’ in de headline, op de plaats van de code, laten verschijnen. Dit keyword komt immers wél voor in je account en lijkt het meest op de ingevoerde zoekopdracht.

Op google.nl/support communiceert Google dit inderdaad:

De tekst na de dubbelepunt (:) (weergegeven als standaardtekst) verschijnt als er in reactie op de zoekactie van de gebruiker geen passend activeringszoekwoord uit uw lijst met zoekwoorden voor een advertentiegroep kan worden gegenereerd.

en

Het weergegeven zoekwoord komt overeen met een zoekwoord of zoekwoordvariant die u voor de advertentiegroep van de advertentie hebt gekozen.

Wanneer iemand dus zou zoeken op ‘rode outo kopen’, een missspelling, verschijnt in de tekst het correcte ‘Rode auto kopen’. Het voordeel is hier dat alleen de correcte spelling wordt getoond en je je advertentie dus niet hoeft te ‘vervuilen’ met spelfouten. Neem je echter missspellings op in je zoekwoordenlijst, bestaat het risico dus wel dat de verkeerd gespelde tekst in je advertentie verschijnt. Een oplossing hiervoor is voor missspellings een aparte adgroup aan te maken met advertenties zonder Keyword Insertion.

Een zoekopdracht verschijnt dus alleen dan in je advertentietekst, als deze overeenkomt met een keyword uit je account. Dit is positief, aangezien Google door de Broadmatch je advertenties soms op de gekste, meest ongerelateerde zoekopdrachten laat zien. Het is fijn als er niet komt te staan:

Leuke mannen
Groot aanbod, Lage prijzen!
Maak vandaag nog een proefrit.

Aan de andere kant wordt het opnemen van (veelvoorkomende) spelfouten riskant, aangezien deze in je advertentietekst kunnen verschijnen. Bekijk dus goed welke keywords er in je account staan en vul deze zorgvuldig aan met zoekwoorden uit de search query rapporten.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants