088 - 120 34 00

Wat brengt de toekomst voor online recruitment?

De arbeidsmarkt blijft aantrekken en de schaarste aan medewerkers neemt toe. Vacatures worden steeds moeilijker ingevuld en geschikte kandidaten zijn niet zomaar te vinden. Daarnaast veroorzaakt de groei in automatisering en de opkomst van alle technologie de nodige veranderingen in de recruitmentwereld.

Online zijn er echter wel veel mogelijkheden voor de recruitment branche. De strategie voor het vervullen van vacatures verdient dan ook een sterke digitale focus. Het aantal kanalen om kandidaten te benaderen wordt steeds groter. De manier waarop recruiters en bedrijven communiceren met sollicitanten breidt zich uit. Welke trends zien we binnen het online recruitment landschap en hoe kan je hier als organisatie nu het best op inspelen?

1: Optimaliseren op basis van data

Meten is weten en binnen de recruitment wereld kan je niet meer zonder data. Vaak wordt er nog niet doorgemeten of is de data niet goed inzichtelijk. Weet jij waar je kandidaten vandaan komen en aan welke kanalen besteed je vervolgens het best je budget? Neem hier de juiste stappen in, door je data op de juiste manier te analyseren. Bepaal op basis daarvan wat wel en niet rendeert.

De mogelijkheden binnen Google Analytics zijn groot. Met behulp van data en technologie krijg je inzicht in het gedrag van kandidaten. Je leert hierdoor je doelgroep beter kennen. Door hierop in te spelen, kan je ze makkelijker bereiken en weet je ze beter aan je te binden. Een data gedreven aanpak is essentieel om de juiste kandidaten binnen te halen via de juiste kanalen.

Ga daarnaast ook aan de slag met conversie-optimalisatie. Door vacatures te A-B testen kan je achterhalen wat werkzoekenden belangrijk vinden. Op basis van data kan je vervolgens de juiste beslissingen maken. Maak nooit beslissingen op basis van je onderbuikgevoel.

2: Focussen op employer branding

Employer branding is en blijft belangrijk. Door de groei in het aantal vacatures, krijgen kandidaten namelijk steeds meer macht. Zij bepalen waar ze willen werken. Maak dus voor jezelf en voor kandidaten duidelijk waar je als werkgever voor staat. Draag dit ook uit in je online aanwezigheid. Versterk je werkgeversbeeld bijvoorbeeld door video in te zetten met vlogs of vacaturevideo’s. Je inspireert er potentiële medewerkers mee, je onderscheidt jezelf én je vergroot je bereik.

Persoonlijke communicatie is essentieel. Zet ook in op mobiele communicatie zoals Whatsapp, Facebook Messenger en Livechat. Die worden vaak als zeer persoonlijk ervaren. Zorg er wel voor dat er capaciteit aanwezig is om snel te reageren. Wanneer je namelijk niet op tijd reageert dan klopt je kandidaat bij een ander bedrijf aan.

3: Voorbereiden op de komst van Google for Jobs

Voor sollicitanten blijven vacaturebanken de beste plaats om hun zoektocht te starten naar een nieuwe baan. In feite zijn vacaturebanken een soort zoekmachines, maar dan speciaal voor vacatures. Google for Jobs zal het doorzoeken van dit aanbod van vacatures veel eenvoudiger maken. Kandidaten hoeven dan niet langer duizenden websites te doorzoeken. Daarmee verwachten we dat Google for Jobs een echte concurrent wordt van vacaturebanken.

Daarnaast worden werkzoekenden zo snel mogelijk bij de meest relevante vacatures gebracht. Door het gebruik van machine learning worden kandidaten beter aan functies gekoppeld. In Google for Jobs zie je bij een vacature vervolgens de verschillende mogelijkheden om te solliciteren. Hoewel het solliciteren op een vacaturebank in de opties genoemd wordt binnen Google for Jobs, zoeken kandidaten in de toekomst waarschijnlijk vooral in Google naar een vacature.

Hoe je je als bedrijf alvast op deze veranderingen kan voorbereiden, lees je in ons blogartikel Google for Jobs.

4: Inzetten op social recruiting

De manier van communiceren met bedrijven is sterk veranderd door social media. Een groot deel van het sociale leven speelt zich tegenwoordig online af. Als bedrijf wil je aanwezig zijn waar je doelgroep zich bevindt. Speel hierop in met social recruiting.

Biedt je informatie over salarissen? Kunnen werkgevers je bedrijf online beoordelen? Door dit soort informatie aan te bieden, trek je mensen aan. Heb je wel eens video gesprekken met een kandidaat? Kunnen ze je appen met vragen? Is er iemand buiten kantooruren beschikbaar voor vragen via chat? Whatsapp, LinkedIn, Facebook Messenger en chatbots worden steeds vaker ingezet als tool voor recruitment.

Chatbots zijn 24/7 bereikbaar om hulp te bieden. Pas als de chatbot een vraag niet kan beantwoorden, stuur je de kandidaat door naar de recruiter. Chatbots zijn daarnaast objectiever in het testen en beoordelen van de vaardigheden van kandidaten. Daarbij worden alle resultaten bijgehouden van wat wel en niet werkt. Zelf kan je je vervolgens volledig focussen op het belangrijkste: persoonlijk contact.


De traditionele methoden om kandidaten te vinden voor je vacature, verdwijnen. Breng voor jezelf in kaart wie jouw ideale kandidaat is en zet in op data driven recruitment, social recruiting, employer branding en Google for Jobs.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners