088 - 120 34 00

De meest voorkomende begrippen binnen online recruitment

Geen enkel vakgebied ontkomt aan jargon, zo ook niet recruitment waar voornamelijk Engelstalige termen schering en inslag zijn. Zodra je als recruiter aan de slag gaat of wil gaan met online recruitment, komen er een heleboel nieuwe termen voorbij die misschien niet meteen duidelijk zijn. We delen graag onze online recruitmentkennis met jou en hebben de meest voorkomende begrippen binnen online recruitment voor je verzameld en voorzien van een duidelijke uitleg.

ATS

Afkorting voor Applicant Tracking Systeem. ATS is een recruitment systeem of kandidaat volgsysteem waarmee werkgevers het recruitment proces efficiënt kunnen beheren. Taken die met recruitment software uitgevoerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld het plaatsen van vacatures, het verwerken van sollicitaties en het aanleggen van een talentpool.

Candidate experience

De candidate experience is de complete beleving die een sollicitant meemaakt tijdens het wervings- en selectieproces. Dit zijn alle contactmomenten van de kandidaat vanaf de eerste aanraking met je bedrijf, van het bezoeken van je website tot een sollicitatiegesprek. Deze kandidaatbeleving wordt vaak ook ‘candidate journey’ genoemd.

Candidate journey

Zie candidate experience

Cost per hire

De cost per hire is een geldbedrag. Het wordt gebruikt als KPI die weergeeft hoeveel het gemiddeld kost om een kandidaat aan te nemen. De KPI wordt berekend door de totale kosten van het recruitment proces te delen door het aantal aangenomen medewerkers.

EVP

De Employer Value Proposition is het geheel aan waarden en kenmerken waarmee een organisatie zich wil profileren als werkgever. Het bevat het totale pakket wat je levert aan werknemers en wat als waardevol wordt beschouwd. Belangrijke bouwstenen hiervan zijn de missie, kernwaarden en ambities van je organisatie. Wat heb je als werkgever te bieden aan je werknemer?

Een ander begrip in de markt is Employee Value Proposition. Hoewel de woorden Employer Value Proposition en Employee Value Proposition vaak door elkaar gebruikt worden, gaat het bij Employee Value Proposition meer om de voordelen waarvan een medewerker profiteert in ruil voor zijn/haar werkprestaties. Denk hierbij aan salaris en arbeidsvoorwaarden, maar ook aan opleidingen en flexibele regelingen.

Employer branding

Employer branding is het creëren van een eigen werkgeversidentiteit en deze overbrengen op de doelgroep. Daarmee wordt de werkgever neergezet als merk. Een goede employer branding zorgt ervoor dat mensen graag bij je komen werken (en net zo belangrijk, blijven werken). Het werkgeversmerk is de reputatie van een organisatie als werkgever. Wat maakt jouw organisatie aantrekkelijk en bijzonder om voor te werken?

E-recruitment

Zie online recruitment

Jobboard

Site waarop vacatures of banen geplaatst kunnen worden. Op deze websites kun je als kandidaat vacatures vinden van meerdere werkgevers. Andere gebruikte termen hiervoor zijn ‘jobsite’, ‘jobportal’ en ‘vacaturebank’.

Jobportal

Zie jobboard

KPI

Een KPI of Key Performance Indicator is een variabele om de prestaties van je organisatie te meten en doelstellingen te bepalen. Belangrijke recruitment KPI’s zijn ‘cost per hire’, ‘time to fill’ en ‘time to hire’.

Online recruitment

Het gebruik maken van online kanalen voor het uitvoeren van recruitment activiteiten, zoals het aantrekken en werven van kandidaten voor een functie. Voorbeelden hiervan zijn werken-bij sites, social media recruiting en jobboards. Een veel gebruikt synoniem voor online recruitment is ‘e-recruitment’.

Recruitment analytics

Recruitment analytics is het verkrijgen van de juiste data over de volledige breedte van het online recruitment-proces met als doel hieruit inzichten op te doen om het proces te verbeteren. Daarbij spelen verschillende KPI’s een rol, zoals het bereik van het aantal kandidaten tot de daadwerkelijke sollicitaties en het aannemen van werknemers.

Recruitment dashboard

Dashboard waarbij interne databronnen (bijvoorbeeld CRM of ATS) gecombineerd worden met externe databronnen (bijvoorbeeld Google Analytics) om volledig inzicht te krijgen in het recruitmentproces. Hiermee kunnen alle kanalen geëvalueerd worden in het recruitmentproces: van het vinden van kandidaten tot sollicitaties en het aannemen van een werknemer.

Recruitment funnel

Een recruitment funnel is gelijkwaardig aan een sales funnel. Het geeft de trechter aan die bezoekers doorlopen vanaf het moment dat ze bekend raken met je bedrijf totdat ze werknemer zijn bij je bedrijf.

Recruitment marketing

Het gebruik maken van marketing om kandidaten te vinden en te binden. Hierbij wordt een breed scala van marketing activiteiten ingezet, zowel online als offline. Denk hierbij aan het content marketing, jobsites, referrals en evenementen.

Social media recruiting

Het gebruik maken van social media en sociale netwerken voor de werving en selectie van kandidaten. Werkgevers en werknemers vinden elkaar steeds vaker via kanalen als Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Youtube.

Time to fill

KPI die aangeeft hoe lang het duurt om een functie in te vullen vanaf het moment dat je je vacature plaatst. Hierbij wordt gekeken naar het volledige recruitmentproces. Deze KPI vertelt je hoe lang het duurt om een geschikte kandidaat te vinden vanaf het moment dat je op zoek gaat naar een nieuwe werknemer.

Time to hire

Belangrijke KPI die aangeeft hoe lang het duurt om een kandidaat aan te nemen vanaf het moment dat de kandidaat op een functie solliciteert. Hierbij wordt er enkel gekeken naar het selectieproces. Deze KPI vertelt je hoe lang het duurt om een geschikte kandidaat te vinden zodra je sollicitaties hebt ontvangen.

Kun je hulp gebruiken bij het inzetten van online recruitment? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners