088 - 120 34 00

Zoekwoorden onderzoek: 3 alternatieven voor inspiratie

Een goede zoekmachine marketing strategie valt of staat bij een uitgebreide en goed gekozen zoekwoordenlijst. De meeste mensen zijn inmiddels wel bekend met de Keyword Tool van Google AdWords. Voor zowel SEA als SEO wordt deze tool veelvuldig gebruikt ter ondersteuning van zoekwoord onderzoek. Er zijn echter nog meer alternatieve hulpmiddelen die je kunt gebruiken tijdens je onderzoek naar de juiste zoekwoorden voor je campagne of website strategie.

1. Google Wonder Wheel

Het Google Wonder Wheel bestaat al een tijdje, maar nog lang niet iedereen gebruikt deze functie ook daadwerkelijk. Een van de redenen is dat het de tool enigszins staat weggestopt op de zoekresultaten pagina van Google. Het Wonder Wheel vind je na een zoekopdracht in de linker kolom van de resultaten pagina.
Google-Wonder-Wheel

Deze goedverborgen tool van Google doet eigenlijk wat de naam al zegt: het werkt als een magisch wiel. Je kunt via de tool eenvoudig van zoekterm naar zoekterm klikken om zo inspiratie op te doen ten behoeve van je zoekwoord onderzoek.

Google-Wonder-Wheel-Verzekering

2. Twitter

Wanneer je echt even geen inspiratie meer hebt en denkt alle zoekwoorden wel aan je lijst toegevoegd te hebben is Twitter raadplegen de moeite waard. Het mooie hieraan is namelijk dat tweets spreektaal en grammaticale fouten bevatten, die ook gebruikt worden in zoekopdrachten binnen Google. Zoek simpelweg met enkele zoekwoorden binnen Twitter en bekijk de tweets.

Zoekopdracht-Twitter

Stel ik ben bezig met het opstellen van een zoekwoorden lijst voor een verzekeringsmaatschappij. Een Twitter zoekopdracht “verzekering” levert me dan bijvoorbeeld de volgende ideeën op: “woonverzekering”, “iPhone verzekering” of “scooterverzekering”.

Twitter-zoekresultaten

3. Spieken bij de buren

Als het goed is houdt elke marketeer de concurrent nauwkeurig in de gaten. Ook voor zoekwoorden onderzoek kan je dit doen. Een handige en snelle manier om ideeën op te doen vanuit de website van de concurrent is doormiddel van een query binnen Google. Typ binnen Google de zoekopdracht site:urlvanconcurrent.nl in en Google toont een selectie van de geïndexeerde pagina’s. Kijk naar de titels en beschrijvingen van de concurrent om te zien welke woorden je nog kunt toevoegen aan jouw lijst.

Mocht je opzoek zijn naar een specifieke productgroep dan kun je nog een query toevoegen aan je zoekopdracht. Zoek dan naar site:urlvandeconcurrent.nl intitle:”productgroepnaam” in. Google toont je nu wederom een selectie van de geïndexeerde pagina’s maar nu enkel de pagina’s welke de betreffende productnaam in de titel hebben staan.

Voorbeeld: site:concurentabc.nl intitle:”dvd”
site-intitle-query

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners