088 - 120 34 00

Zoekmachinemarketing in 2011 – SMX Advanced London 2011

SMX Advanced LondenSearch Marketing Expo is een jaarlijkse conferentie welke verspreid over de hele wereld wordt gehouden. SMX Advanced vindt ook dit jaar weer onder andere plaats in Londen en Onetomarket was hierbij aanwezig.

Deze eerste dag van SMX Advanced in Londen start met de keynote van Chris Sherman, executive director bij SearchEngineLand.com.

Hij begint met een paar statistieken en algemeen bekende punten. Zo wordt tussen de 90 en 100% van alle zoekopdrachten gedaan in Google en Bing (waarvan Google verreweg het grootste aandeel in heeft). Daarbij wordt ook Blekko genoemd als een waardige nieuwkomer, echter zal het minimaal 5 jaar duren voordat deze ook maar een beetje een bedreiging kan vormen.

Google updates/veranderingen

Er zijn de afgelopen tijd veel veranderingen waargenomen bij Google. Denk hierbij aan Google Instant, maar ook de Panda update en de toevoeging van +1 aan de zoekresultaten. Dit zijn er echter maar een paar van de vele veranderingen die Google jaarlijks doorvoert. Dit getal komt namelijk jaarlijks ergens tussen de 300 en 500. Je kunt er dus van uitgaan dat er vrijwel elke dag iets verandert in Google. Om zelf inzicht te krijgen in nieuwe producten/diensten van Google (uiteraard niet de veranderingen aan het algoritme), kun je terecht op Google.com/newproducts.

Google & spam

Volgens Chris krijgt Google de laatste tijd veel kritiek vanwege het feit dat steeds meer spam de SERPs in weet te kruipen. De Panda update is hier een antwoord op. Door meer te gaan kijken naar wat interessant is voor gebruikers en ook echt waardevol is, zullen veel lage kwaliteit websites veel in moeten leveren en hard aan het werk moeten gaan.

Omgaan met Google Instant

Niet heel lang geleden is Google Instant live gegaan in Nederland. Feit is dat deze verandering het zoekgedrag van de gebruiker verandert. Is het echter slim om hierop te optimaliseren in de vorm van halve woorden/zoektermen? Nee, omdat je je beter kunt blijven richten op de basis en deze goed kunt hebben. Hoe optimaliseer je dan wel voor Instant? Puur op basis van call to action. Je resultaat moet meteen opvallen tussen de anderen, zodat je resultaat al wordt gespot terwijl gebruikers bezig zijn met het typen van hun zoekopdracht. Call to action is dus belangrijk in de title (now more than ever!) en uiteraard ook in de meta description.

Personalisatie van de SERP & +1

Google’s Personalized Search is al enige tijd actief. Hier is al veel over geschreven en heeft bij veel doorgaans het volgende beeld:

  • het brengt subtiele veranderingen aan je zoekresultaat
  • het toont meer long tail resultaten
  • verandert enkel op basis van je persoonlijke gedrag en niet van iemand anders

Strookt dit een beetje met jouw beeld van Personlized Search? Helaas zijn ze geen van allen waar:

  • veranderingen zijn niet subtiel, regelmatig veranderen 6 van de 10 resultaten.
  • Er wordt juist veel minder longtail getoond
  • Het is niet puur op jouw gedrag gebaseerd, maar gecombineerd met geaggregeerde data

In plaats van dat je op zoek bent naar iets, gaat Google al voor je nadenken. Het begint steeds meer te lijken op een decision machine, zoals Bing zichzelf promoot.

Sinds kort is ook +1 gelanceerd, gekopieerd en vergelijkbaar met de Facebook Likes. Dit zal ongetwijfeld jouw persoonlijke resultaatpagina’s gaan beïnvloeden. De verwachting is dat ook het gedrag hiervan impact zal hebben op de Social ranking factor in het zoekalgoritme van Google.

SEO is dead?

NO! Next question…

Social search

Social Search in Google is iets wat al enige tijd te zien is in de resultaten wanneer je ingelogd bent. Deze resultaten nemen steeds meer een vaste plek aan. Zo waren ze eerst te zien in een apart blok en kwamen ze enkel van mensen uit jouw Social Circle. Nu zijn ze echter verwoven in de normale resultaten en komen ze ook van Twitter en LinkedIn (geen Facebook).

Google = evil

Video over Google being evil met Eric Schimidt (niet Chris Sherman’s standpunt):

What about Bing?

Chris begint eerst met een paar opmerkingen over de naam Bing:

  • Bing is een betere naam dan Live Search 🙂
  • Bing is makkelijk te onthouden maar betekent niets
  • B.I.N.G = Bing Is Not Google

Los van de opmerkingen over een naam, vertelt Chris een paar interessante feiten/ontwikkelingen:

  • Waar Google haar algoritme bijna dagelijks verandert, doet Bing dit eens per 6 maanden
  • Ook Bing is sinds kort begonnen met het personaliseren van de zoekresultaten
  • Bing begint langzaam met het doorvoeren van bestaande features, als lokale resultaten en social search

Vooral in de VS wint Bing steeds meer marktaandeel. Momenteel ligt dit rond de 30% van alle zoekopdrachten. De grote vraag is dan natuurlijk in hoeverre we hier rekening mee moeten houden als search marketeers. Deze vraag werd eigenlijk in een andere sessie beantwoord. In de sessie over optimaliseren voor Google vs. Bing kwam naar voren dat het eigenlijk nog niet interessant is om hier veel aandacht aan te besteden in landen behalve de VS. Het marktaandeel is simpelweg te klein zodat de moeite beter in meer aandacht voor Google gestopt kan worden.

Google vs. Bing

SEO

Als we kijken naar SEO en de veranderingen die de laatste tijd zijn gekomen, dan ligt dit op de volgende drie vlakken:

  • meer personalisatie
  • meer impact van social signals
  • meer focus op fresh content

Van de bovenstaande punten zijn er twee goed te beïnvloeden, namelijk de social signals, hoge activiteit in sociale media als Twitter en deelwaardige content, en de fresh content, meest voorkomende in de vorm van een blog of nieuwssectie.

Hoewel er steeds meer aandacht geschonken wordt aan deze punten, blijven bestaande best practices nog altijd beter werken voor de langetermijnstrategie.

Mobile – are we there yet?

De mobiele markt wordt steeds groter. De verwachting is dat de mobiele markt groeit tot 5,8 miljard mobiele apparaten in 2013, waarvan 30% een smartphone zal zijn. De boodschap van Chris aan het aanwezig publiek is dus wel duidelijk: Go mobile now! Daarbij geeft hij nog de volgende feiten:

  • Google domineert al mobile web ads
  • meer mobile apparaten verkocht in 2011 tot nu toe dan PC’s
  • Apple heeft 60% van de touchscreen markt
  • te veel mobile campagnes zijn nog niet gericht genoeg, hier is nog veel winst te behalen.

De toekomst van SEO

Tot slot doet Chris nog een paar voorspellingen over SEO in de (nabije) toekomst. Zo geeft hij aan dat de concurrentie steeds moordender wordt, maar dat er nog steeds veel nieuwe mogelijkheden bedacht zullen worden door slimme SEO’s waarmee ze de concurrentie voor weten te blijven. Hij eindigt met de mededeling dat we nog steeds niet zijn begonnen met de grote groei van zoekmachinemarketing en dat dit slechts een kwestie van tijd is.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners