088 - 120 34 00

Zoekmachine optimalisatie in de Financiële markt

Een veelbewogen markt in zoekmachines is de financiële markt. Mede dankzij de opkomst van Blended Search laat een zoekopdracht in Google zien dat er verschillende (externe) factoren zijn die de resultaten kunnen beïnvloeden.

blended-results

Naast externe factoren, waar helaas niet altijd directe invloed op uit te oefenen is, zien we in de resultaten heel verschillende partijen staan. Zo zijn de top posities bezet door affiliates en tussenpersonen en zien we lager in de resultaten enkele grote banken en verzekeraars.

Review van 3 websites

Waar Orange Valley eerder een expert review heeft gedaan voor 3 financiële partijen op het gebied van online rendement, ga ik in op onderdelen die van invloed zijn op de posities in zoekmachines. Hiervoor review ik drie verschillende websites. Ik kijk hierbij hoe zij scoren op het zoekwoord “Hypotheek”.

  1. Een grote bank in Nederland (ING Bank)
  2. Een tussenpersoon (de Hypotheker)
  3. Een affiliate, informatieve website (www.hypotheek-weetjes.nl)

Problemen bij ING

Bij een zoekopdracht naar hypotheek is de ING Bank in de eerste 100 resultaten niet terug te vinden. De Postbank valt net buiten de eerste 20. Een korte analyse:

Techniek

Technisch is er werk aan de winkel! De website is slecht toegankelijk voor zoekmachines, en daardoor zijn een heleboel pagina’s en informatie onzichtbaar. Dit komt bijvoorbeeld doordat er voor essentiële zaken veel JavaScript code en Flash in de website wordt gebruikt. Dit wordt zelfs gebruikt om frames in te laden. Nog zoiets waar zoekmachines niet goed mee kunnen omgaan.
Tip: Bied bezoekers (en zoekmachines!) een alternatief. Als Flash of JavaScript niet uitgevoerd kan worden, bied dan de informatie in een tekstuele versie in HTML code aan.

Inhoud en structuur

De website van de ING Bank bevat weinig tekst en pagina’s. Zo is er niet direct een goede tekst te vinden over hypotheken of verschillende hypotheekvormen. Naast de techniek zou mijn advies dus zijn om teksten verder uit te werken. Denk hierbij aan zo’n 200 tot 250 woorden per pagina, meer is beter.

Wie ons handboek SEO gelezen heeft, weet waarschijnlijk ook wel dat in de ideale situatie elke pagina een unieke titel (title) en omschrijving (description) heeft. Dit wordt weergegeven in de zoekmachine resultaten en is dus het eerste wat een bezoeker krijgt te zien! Bij ING worden er wel een title en description weergegeven, maar hier is in veel gevallen wel verbetering in mogelijk:

Title & Description ING

Nb. Wie de website van de ING Bank op een breedbeeld scherm bekijkt, valt het waarschijnlijk direct op dat de inhoud in de breedte mee geschaald wordt. Je krijgt hierdoor regels met meer dan 40 woorden. Mensen uit de kranten wereld kunnen vast wel vertellen dat dit niet meer leesbaar is.

Populariteit op internet

Er zijn ~30.000 pagina’s die verwijzen naar de website www.ingbank.nl Een klein aantal vergeleken met bijvoorbeeld de Rabobank (175.000). Nu is er ook www.ing.nl en  www.ing.com, maar hier profiteert www.ingbank.nl nauwelijks van.  Door één domein te gebruiken en de rest met een 301 redirect naar dit domein door te sturen, wordt de linkwaarde van alle inkomende links op één domein gezet. Resultaat is dus een sterker domein waardoor het eenvoudiger wordt om boven de concurrentie uit te komen in de zoekmachines.
Waar ik zelf verder heel benieuwd naar ben is hoe de Postbank en ING Bank op internet samengaan. Verkeerde voorbeelden uit het verleden zijn er genoeg.  Zo verwijst www.planet.nl nog steeds met een 302 redirect (moved temporary) naar www.kpnvandaag.nl. Omdat een 302 redirect aangeeft dat de pagina tijdelijk verplaatst is, doet een zoekmachine hier in principe niets mee.

302 Redirect KPN Vandaag

De Hypotheker

Bij een zoekopdracht naar “Hypotheek” komt de Hypotheker in de top 10 terug. Goed resultaat dus!

Techniek

De website van de Hypotheker is prima opgebouwd. Volledige toegankelijk voor zoekmachines, dus alle informatie kan opgenomen worden.
Een voordeel van de Hypotheker is de domeinnaam. Het woord Hypotheker is verwant aan het woord Hypotheek, wat gebruikt wordt in deze zoekopdracht.

Inhoud

De website van De Hypotheker biedt uitgebreid informatie over hypotheken, leningen en andere financiële zaken. Er zijn veel pagina’s aanwezig (1130 http://www.google.nl/search?q=site%3Awww.hypotheker.nl&pws=0&hl=nl&num=100) die opgenomen kunnen worden in de index van Google.
De title en description zien er ook prima uit. Elke pagina heeft een unieke title en description en het onderwerp van een pagina komt hier duidelijk in naar voren. Wat  hier nog aan toegevoegd kan worden is een duidelijke call to action.

Title & Description Hypotheker

Populariteit op internet

Er zijn ongeveer 15.000 pagina’s die verwijzen naar de website van de Hypotheker. Ter vergelijking; Hypotheekshop heeft ongeveer 7.000 inkomende links en independer.nl 6.000 inkomende links.

Hypotheek Weetjes

De top positie bij een zoekopdracht naar “hypotheek” wordt bezet door www.hypotheek-weetjes.nl

Techniek

Ook deze website is technisch prima opgebouwd. Er is niets wat een zoekmachine belet om de website te indexeren. Een ander groot voordeel is het domein. De zoekopdracht “Hypotheek” komt direct hierin terug.

Inhoud en structuur

Er zijn 504 pagina’s  die specifieke informatie geven over hypotheken, nieuws rondom hypotheken en een overzicht van alle aanbieders. Elke pagina heeft daarnaast een eigen title en description, waar duidelijk het onderwerp van de pagina in terug komt.
Opmerking: Deze website is specifiek gericht op hypotheken. Op andere financiële diensten wordt deze website niet gevonden, waar dit bij de ING Bank en de Hypotheker natuurlijk wel mogelijk is.

Populariteit

Er zijn iets meer dan 16.000 pagina’s die verwijzen naar hypotheek-weetjes.nl in vergelijking met de concurrentie een prima hoeveelheid dus.

Conclusie

Opvallend is dat de ING Bank ook met veel meer links en een grote naam, toch veel slechter presteert in de organische resultaten van zoekmachines.
De aandachtspunten liggen hiermee toch echt op het zogenaamde “on-site” gedeelte: Techniek en Inhoud. Jammer, want dit zijn onderdelen waar je als organisatie juist wel direct invloed op hebt.
Vergelijken we de Hypotheker en Hypotheek Weetjes met elkaar is het verschil te verklaren door het verschil in inkomende links en het feit dat Hypotheek Weetjes specifieker gericht is op Hypotheken en daarmee ook beter aansluit op de zoekopdracht.

Tot Slot

Deze review is niet volledig. Ook heb ik willekeurig een zoekwoord en 3 partijen geselecteerd ter vergelijking. Je kan op basis van deze informatie moeilijk de prestatie van een complete website in een zoekmachine beoordelen. Daarnaast is de positie in een zoekmachine op zichzelf geen interessant doel. Het gaat uiteindelijk om onderwerpen als verkeer en conversies.
Wel onderschrijft in dit geval de positie op dit zoekwoord de analyse van de websites. Hypotheek Weetjes en de Hypotheker zien er prima uit. Voor ING is er nog een lange weg te gaan.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners