088 - 120 34 00

Zoekgedrag van Keyboards vs. Touch screens

Dat steeds meer mensen een smartphone hebben staat vast. Met name het afgelopen jaar is het percentage smartphone gebruikers explosief gestegen. Tel daar de stijging in gebruik van tablets bij op en je kan concluderen dat touch apparaten een steeds groter aandeel hebben in de zoekopdrachten.

Natuurlijk hebben de zoekopdrachten op een dergelijk apparaat vaker een lokale zoekintentie in vergelijking met de minder mobiele apparaten als een desktop pc en een laptop. Dit is een logisch gevolg van de mobiliteit van de apparaten.

Een ander essentieel verschil is de manier van invoer. Het typen op een touch apparaat gaat over het algemeen net even wat langzamer dan met een toetsenbord. Het is interessant om te zien of dit ook het zoekgedrag beïnvloed. De verwachting is dat de touch gebruikers wat luier zijn dan de pc gebruikers.

Om dit te onderzoeken duiken we in de analytics van enkele websites. We maken gebruik van meerdere websites om op die manier de invloed van rankings op de uitslag te beperken. Voor de statistieken van de apparaten met toetsenbord gaan we uit van Windows en Mac gebruikers. Voor de touch apparaten gaan we uit van iOS. Android laten we hier weg, omdat er enkele modellen met toetsenbord op de markt zijn.

Vervolgens kunnen we het aantal zoekwoorden per query in een grafiek zetten:

Hier lijkt er qua gebruik geen significant verschil te zijn. We zien dat de computer gebruikers iets meer gebruik maken van ‘1 woord’-queries en touch gebruikers vaker met 4 woorden zoeken. Hoewel ik het persoonlijk eerder andersom had verwacht, zijn de verschillen niet enorm.

Kijken we naar het aantal karakters per zoekopdracht, dan zien we dat touch gebruikers toch wat luier zijn. Touch gebruikers gebruiken aanzienlijk vaker korte queries. Het is echter gevaarlijk om hier uitgebreide conclusies aan te koppelen. De data komt niet rechtstreeks vanaf Google en je hebt bij dit soort onderzoeken altijd de invloed van je rankings. Ik zou ook zeker niet aanraden om alle mobiele websites gelijk compleet om te gooien. Het kunnen echter handige inzichten zijn bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek voor een mobiele website.

Tot slot blijven er dan nog twee interessante vragen over: herken je jezelf hierin? En hoeveel procent meer typefouten zullen de zoekopdrachten van touch apparaten bevatten? Laat je reactie hieronder achter.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners