088 - 120 34 00

Youtube Advertising: Branding, Segmenting, Opportunities

De mogelijkheden om je product of merk via Youtube in de markt te zetten worden steeds talrijker. Hiermee kan zowel een zeer groot publiek worden aangesproken, maar is er tevens segmentatie mogelijk met behulp van adwords functionaliteiten. In deze post een korte uiteenzetting van de mogelijkheden tot adverteren in Youtube.

Youtube

Display Advertising / Adwords

Voor het adverteren in Youtube zijn momenteel diverse mogelijkheden die allen bestuurd kunnen worden vanuit Adwords met behulp van Placement Targeting. De kosten voor placement targeting worden bepaald door een veilingsysteem waarin gekozen kan worden voor een model op basis van CPC of CPM. Door middel van placement targeting kan men vervolgens kiezen of de advertenties worden vertoond op de zoekresultaat pagina, categoriepagina ofwel specifiek gericht op demografie (geslacht /leeftijd). Doordat er gekozen kan worden voor specifieke categoriepagina’s kan er een optimale fit worden gecreëerd tussen het product en de doelgroep. Hierdoor kan binnen het enorme volume van Youtube naast een algemeen branding effect toch een goede segmentatie plaats vinden.

De verschillende advertentiemogelijkheden tot adverteren op Youtube met behulp van Adwords zijn:

– Video Ads
– Image Ads
– Text Ads
– Gadget Ads

Naast deze vormen van adverteren via Adwords in Youtube is het nieuwste speeltje onder de “Youtube-Zon” de zogenaamde Homepage Video Ad. Wehkamp had enkele weken geleden dan ook al de primeur om hier in Nederland als eerste op te adverteren. Om een product onder de bekendheid te brengen van een groot publiek kan het een goed middel zijn aangezien de homepage van Youtube dagelijks toch 1,8 miljoen views behaald.

Buzz Targeting

Ondanks het enorme succes van Youtube bij gebruikers, blijft het moeilijk voor Google om er geld aan te verdienen. Het nieuwste speeltje dat ze hebben ontwikkeld om adverteerders naar hun netwerk te trekken is Buzz Targeting. Youtube heeft een algoritme ontwikkeld om te bepalen welke video’s op hun netwerk op het punt staan om een virale hit te worden. Met buzz targeting krijgt de adverteerder inzicht in deze gegevens om zo te kunnen adverteren naast virale hits.

Branded Channel

Naast de standaard advertentiemogelijkheden vanuit Adwords en de Homepage Video Ad is er tevens de mogelijkheid tot de creatie van een branded channel. Een branded channel is een interactief kanaal binnen Youtube waarop de ervaring tussen klant en product centraal staat. Consumenten kunnen dan ook daadwerkelijk abonnee en vrienden worden van het desbetreffende kanaal. Doel van een branded channel is dan ook dat er een community wordt gebouwd rondom een merk. Kortom een soort web 2.0 applicatie waarvan het doel is het verkrijgen van loyale klanten die een band hebben met het merk.

Een mooi voorbeeld hiervan is de branded channel van Rabobank.

Rabobank Channel Youtube

Youtube Analytics

Eind vorige maand meldde Marketing Pilgrim de lancering Youtube Insight. Youtube Insight geeft inzicht in het aantal mensen dat de video heeft bekeken, welke dag van de week de video het meest bekeken wordt, waar de kijkers van de video wonen en het geeft inzicht in de populariteit van de video. Daar werd deze maand ook de mogelijkheid om het bekijken van demografische gegevens aan toegevoegd. Dit betekend dat de gebruiker inzicht krijgt in de leeftijd en het geslacht van de kijkers van hun videos.

Youtube Insight

Wat betreft privacy meldt Youtube het volgende:

“The information is given to video owners in anonymous and aggregate form, based on the birth date and gender information that users share with us when they create YouTube accounts.”

Conclusie

Display advertising op Youtube met behulp van Adwords en de home page video ad zijn vormen van adverteren die vooral gericht zijn op het creëren van awareness en recognition onder de consument. Deze vormen van adverteren kunnen dan ook ideaal werken als extra kanaal bij het in de markt zetten van een nieuw product of merk. Het gebruik van branded channels gaat vervolgens nog een stap verder en geeft de mogelijkheid om een community te vormen rondom het merk. Wat kan worden geconcludeerd is dan ook dat adverteren op Youtube steeds meer kansen biedt om de consument mee te nemen in de totale cyclus van bewustzijn tot aan loyale klant.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Theo Lentjes.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners