088 - 120 34 00

Word een datarockstar met Tableau 6.0

18 November was het eindelijk zover; de nieuwste versie van Tableau werd gelanceerd. Deze nieuwste versie 6.0 werd in Amsterdam gepresenteerd. Voor de lezers die nu denken, ‘wat is Tableau?’; lees hieronder verder!

Waarom gebruikt Onetomarket Tableau?

De webanalytics afdeling van Onetomarket maakt gebruik van Tableau om maandelijkse dashboards en analyses te maken. Deze software is ontwikkeld met het specifieke doel data begrijpelijk te maken voor zowel getrainde analisten, als sporadische gebruikers. Tableau kan data uit een scala aan bronnen openen, zoals onder andere mySQL databases, MS Acces of MS Excel. Vooral dit laatste maakt het uitermate geschikt voor de analyse van data uit Webanalytics tools of Adwords. Tableau biedt de mogelijkheid om heel gemakkelijk en snel analyses te maken. Tableau produceert eenvoudig visuele analyses op basis van data; zodat ook de analyses/dashboards begrijpelijk zijn voor de uiteindelijke eindgebruiker.

De data die uit Google Analytics komt is niet altijd even makkelijk om te zetten in bruikbare acties. Het leggen van verbanden of ontdekken van verborgen inzichten is binnen de interface van dit soort tools of in excel sheets eigenlijk niet te doen. Ze ondersteunen niet of nauwelijks visualisatie van de data.

Tableau 6.0

Tableau 6.0 is de opvolger van 5.2 en biedt een tal van nieuwe mogelijkheden. Maar wat? Er zijn veranderingen op drie gebieden;

  1. snelheid;
  2. data-analyses;
  3. grafieken en tabellen.

1.         Snelheid

Tableau 6 is nog sneller dan voorheen. Het is mogelijk om nog sneller data te exporteren. Je kunt nu 75% sneller een export maken uit bijvoorbeeld een Excel tabel. Ook is het makkelijker om data samen te voegen, je kunt nu binnen één Tableau tabblad met meerdere databronnen werken.

2.         Data analyses

Door middel van het maken van parameters is het makkelijker om dashboards te maken en zijn er tal van mogelijkheden om de data te bekijken. Parameters zijn hetzelfde als de quickfilters in de eerdere versies. Gebruikers kunnen ook de geoptimaliseerde resultaten in de database ingeven. Optimalisatie criteria kunnen worden aangegeven, door middel van een calculated field. Er kunnen ook dynamische grenzen door de klant/gebruiker worden aangegeven, zoals voor sales targets, kortingen op prijzen, en referentie grenzen.

Er kunnen calculated fields worden aangemaakt met speciale en geeft geavanceerde mogelijkheden om berekeningen te maken. Het is nu mogelijk om data bronnen verder op te splitsen naar bijvoorbeeld bedrijven, divisies, afdelingen, teams en individuele personen. En andersom is het ook makkelijk om de data samen te voegen, dus van individueel niveau tot bedrijfsniveau data samen te voegen.

Tableau 6.0 creëert mogelijkheden door middel van parameters om ‘wat als’ analyses te doen. Je kunt data berekenen als bijvoorbeeld de bezoekers met 2% stijgen (bijvoorbeeld voorspelling voor het komende jaar), wat dit voor een gevolg heeft voor de omzetten. Dit geeft dus geavanceerde mogelijkheden om cijfers te analyseren maar ook voorspellingen te doen in de toekomst.

Bovendien is Tableau heel gebruiksvriendelijk en is het makkelijk om tabellen en grafieken te bouwen. Je kunt de verschillende dimensies en variabelen letterlijk in de grafieken slepen en reorganiseren. Zo kun je zoeken naar de beste visualisatie.

3.         Grafieken en tabellen

Binnen Tableau 6.0 is het mogelijk om twee verschillende tabellen/grafieken samen te voegen. Je kunt bijvoorbeeld een lijn en staafdiagram in één grafiek samen voegen. Ook geeft het programma de gebruiker de mogelijkheid om bijvoorbeeld  weer te geven hoe producten over tijd ‘groeien’. Je kunt dus de verkoopgeschiedenis in kaart brengen van een specifiek product; dus wat zijn de omzetten nu en wat waren de omzetten de afgelopen jaren?

Hoe werkt Onetomarket met Tableau 6.0?

Tableau software is niet alleen geschikt voor het maken van informatieve en duidelijke dashboards, maar vooral ook voor het doen van analyses. Analyses kunnen niet alleen verstuurd worden als een pdf, maar kunnen ook worden opgeslagen als een werkboek. Binnen dit werkboek kan er door een klant gebruik gemaakt worden van filter, sorteer en selectie functies die interactie met de data visualisaties mogelijk maken.  Er kan bijvoorbeeld gefilterd worden op datum, keyword, kanaal of type bezoeker.

Bij elk dashboard worden uiteraard ook conclusies getrokken en adviezen meegestuurd over het gebruik van de campagnes en de website. Zo kunnen er bijvoorbeeld adviezen worden gegeven over de targeting van marketing kanalen, de online marketing mix, landingspagina’s, en het conversieproces voor de verschillende segmenten. Met deze inzichten is het makkelijker om verbeterslagen op de site te kunnen maken.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners