088 - 120 34 00

Wijzigingen in AdWords Reports

Voor wie regelmatig gebruik maakt van Google AdWords Reports is sinds Augustus veel veranderd. Vanaf die maand is Google begonnen met het uitfaseren van rapporten van het Reporting tabblad naar Campaigns. Het bleek ijdele hoop voor wie dacht dat Google het ongemak zou inzien en de wijzigingen ongedaan zou maken.

Volgens Google is er een grote hoeveelheid data te vinden achter het Campaigns tabblad. Om die reden was het Report Center niet langer de beste plek om nieuwe rapporten te creëren. Geleidelijk aan is Google toen begonnen met het verplaatsen van opties. Waar een optie verdween uit het tabblad Reports daar kwam deze erbij in Campaigns. Dit om Reports, zoals we die kenden, een langzame dood te laten sterven.

AdWords Reports wordt ondergebracht bij Campains

Situatie voor wijzigingen

Voordat iemand bij Google besloot dat het gemakkelijker kon zijn om de Reports weg te halen kon een rapport gemakkelijk gecreëerd worden. Om bijvoorbeeld een Placement/Keyword Performance report te maken waren de volgende stappen nodig:

  • Kies voor Placement/Keyword Performance,
  • bepaal het tijdframe,
  • selecteer welke data in het Report moet komen,
  • kies welke kolommen je op wilt nemen,
  • maak het Report.

Simpel en volledig. Deze weg behoort nu echter tot het verleden of het account moet onder een MCC vallen. In dat geval kan een Client Report gemaakt worden op dezelfde manier als bij Reports kon.

Nieuwe situatie

Google geeft aan dat er via Campaigns sneller toegang is tot geavanceerde statistieken. Het aantal stappen is in ieder geval niet minder geworden. Om momenteel hetzelfde report te maken zijn de volgende acties nodig:

  • Ga naar het Keywords tabblad,
  • kies welke kolommen je op wilt nemen,
  • bepaal het tijdframe,
  • klik op download report en kies het bestandsformaat,
  • voeg gewenste segmenten toe,
  • maak het Report.

En klaar. Slechts één stap meer. Ondanks dat het even wennen is vallen de wijzigingen uiteindelijk wel mee. Of toch niet…

In de oude situatie werden in het Report alle kliks en impressies opgenomen, terwijl nu enkel de resultaten van Google’s zoeknetwerk in het Report opgenomen zijn. Om ook het overzicht te krijgen van Display Network moeten bovenstaande stappen nogmaals genomen worden in het Networks tabblad. Vervolgens zullen beide rapporten handmatig tot één rapportage gemaakt moeten worden.

Een ander nadeel is dat in de oude situatie een Hourly report gemaakt kon worden. Deze rapportage geeft per uur het aandeel impressies, kliks, gemiddelde CPC et cetera. Ideaal om gedetailleerd inzicht krijgen in een campagne. Helaas biedt Reports via het Campaigns tabblad deze mogelijkheid niet meer. Ondanks dat Google aangegeven heeft hiervan op de hoogte te zijn en het in de toekomst weer beschikbaar te stellen werkt het momenteel nog niet. Via Client Reporting in het MCC kan dit overigens nog wel.

Concrete verschillen

Voor de AdWords beheerders die gebruik maken van een MCC zijn er weinig verschillen. Voor overige AdWords beheerders wel. Om rapportages op te vragen zullen zij nu meerdere Reports moeten aanmaken die vervolgens handmatig samengevoegd moeten worden. Tijdrovend en vervelend. Zeker omdat het via het Report Center niet nodig was. Voor hen die het gebruikten is  de mogelijkheid om AdWords statistieken per uur op te vragen, momenteel ook niet meer beschikbaar.

Al met al zullen de wijzigingen van Google voor AdWords Reports vast ergens goed voor zijn, maar ik heb dat voordeel nog niet mogen ondervinden.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners