088 - 120 34 00

Wie vervangt Google als marktleider?

Google, niet weg te denken als zoekmachine. Maar is dit wel zo, en was dit in het verleden ook niet zo bij Altavista, Lycos, Yahoo en Microsoft? En herinnert zich iemand Ilse en het verloop nog? Voorbeelden van zoekmachines die betere tijden hebben gekend en uiteindelijk zijn ondergesneeuwd door the next best thing, Google. Het marktaandeel in de zoekmachinemarkt van Google is ongelooflijk hoog. Zeker gezien de gelijksoortigheid van de hedendaagse zoekmachines.google-marktaandeel-feb-12-13-mrt-12-13-small

 Jarenlang bouwde Google gestaag aan een alsmaar stijgend marktaandeel, tot in september 2010, het hoogtepunt van 82,35% marktaandeel in de zoekmachinemarkt (US). Sindsdien is Google ’s marktaandeel niet meer gestegen, er werd zelfs een klein dieptepunt bereikt van 79,02% marktaandeel in januari 2012. Het hoogtepunt dreigde een keerpunt te worden en Google greep in, “verbeteringen” werden doorgevoerd om de gebruiker nog maar eens te laten ervaren dat Google de beste zoekmachine was. De periode hierna heeft dan ook voor een lichte stijging in marktaandeel gezorgd, tot aan 80,58% marktaandeel in januari 2013.

Februari, en ook maart zien er echter niet goed uit voor Google. In februari werd het dieptepunt van 78,52% marktaandeel bereikt, het laagste punt sinds augustus 2009! Zijn gebruikers wellicht “Google-moe” ?

De maand maart laat de onheilspellende trend in leven, een marktaandeel van 78,26% betekent wederom een maandelijkse daling van het marktaandeel van Google in de zoekmachinemarkt. Dit betekent dat februari dus niet een glitch was (de verwachting), en het marktaandeel 2 maanden op rij dalende is. Ten opzichte van vorig jaar:

Google's marktaandeel van februari '12 en maart '12, ten opzichte van '13.
Wat eerdere zoekmachines de kop hebben gekost was de sterke opkomst van “the next best thing”. In die tijd was dat Google, maar de rollen zijn omgedraaid, wie is nu “the next best thing”?

Welke zoekmachine zou dit kunnen zijn?

Wie zou die uitdager van Google dan kunnen zijn? Wie is het waardig om het Google op termijn in de broek te laten doen? Verzamelaars van resultaten van andere zoekmachines zoals Dogpile, die de resultaten van bijvoorbeeld Bing en Google verzamelen en opnieuw rangschikken, zijn zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten. Een overzicht van de challengers:

bing-screenshot
Bing – Een tienjarige deal aangegaan met Yahoo! wat zorgt dat Bing de zoekopdrachten van Yahoo verzorgt. Look & feel is goed, misschien wel beter dan Google. De resultaten zijn goed en accuraat. Bij een resolutie van 1920×1080, 7 organische resultaten te zien in plaats van 4 bij Google, op high volume zoekopdrachten. Advertenties zijn ook duidelijk te onderscheiden van organische resultaten. Verwante zoekopdrachten worden in de sidebar vertoond en zijn ook echt een waardevolle toevoeging. Recente zoekopdrachten zijn gemakkelijk terug te halen. Veel filteropties beschikbaar. Een echte kanshebber om zijn marktaandeel terug te pakken en Google flink dwars te zitten. The tables are turning.

Yahoo! – Zit met Bing in een tienjarige deal. Powered by Bing.

ask-screenshot
Ask – Strakke vormgeving, 10 organische resultaten per pagina, advertenties aanwezig en duidelijk onderscheid organisch/betaald, so you thought! De tweede zoekopdracht laat vaak geen verschil meer zien in achtergrondkleur tussen organisch/betaald. Deze Ads komen overigens uit het netwerk van Google. Afbeeldingen te doorzoeken. Populaire antwoorden & vragen gelieerd aan de zoekwoorden weergegeven. Zoekresultaten zijn bevredigend, op een spammy glitch na. Verwante zoekopdrachten worden in een blok tussen de organische gepositioneerd. Lijkt zich overgegeven te hebben aan Google.

Aol – Heeft zich over gegeven aan Google.

blekko-screenshot

Blekko – Hier ben ik stiekem toch wel een beetje weg van, strak en minimalistisch vormgegeven. 1 Ad boven, 1 onder, geen spam. Afbeeldingen, Video’s en Local te zoeken. Blekko heeft de mogelijkheid om middels “slashtags” te zoeken. Dit zijn vooraf vastgestelde filtertjes die gebruikt kunnen worden om een zoekopdracht specifieker te maken. Gebruik bijvoorbeeld de slashtag “/blog” achter je zoekopdracht om alleen blogs te doorzoeken op het gebruikte zoekwoord. De slashtag kan ook gebruikt worden om alleen sites te doorzoeken die als onderwerp “gezondheid” hebben, doe eens gek, ieder onderwerp for that matter. De benadering van Blekko is wellicht iets te technisch voor de doorsnee gebruiker. Een kanshebbertje.

duckduckgo-screenshot
Duck Duck GO
– Gelooft volgens eigen zeggen in “beter zoeken” en geen tracking. Geeft meer resultaten dan de standaard 10 in andere zoekmachines. 1 Ad bovenin. Zoeksuggesties aan de rechterzijde. Overzichtelijk en snel. Maakt gebruik van icoontjes en favicons om het type resultaat weer te geven, een kekke extra. Resultaten kunnen beter, er zitten in mijn zoekopdracht anderstalige resultaten in en inactieve webshops als Joomla templates bij. Zoeken op afbeeldingen, video’s en geavanceerde zoekopties mogelijk. Het grote verschil met Google is dat DuckDuckGo de resultaten niet filtert. Iedere zoeker krijgt dus dezelfde resultaten te zien. Hiermee wordt de informatie niet beperkt tot hetgeen jij volgens Google aan informatie wilt hebben op je zoekopdracht. Eerlijk gezegd word ik tegenwoordig inderdaad bijna niet meer verrast door de resultaten die ik in Google terug krijg op mijn zoekopdracht, geen WOW momentjes meer die bij DuckDuckGo dus wel aanwezig zijn. Kanshebber nummer 2.

wolframalpha-screenshot
Wolfram Alpha
– Noemt zichzelf een antwoordmachine (niet te verwarren met het apparaat wat gesproken boodschappen opneemt), in plaats van zoekmachine. Wolfram Alpha zoekt dus naar antwoorden op vragen, een andere insteek dan het gros. Een zoekopdracht op Wolfram Alpha, levert een hoop nauwkeurig gefilterde informatie op. De antwoordmachine geeft op basis van een vraaginterpretatie van de zoekopdracht het “antwoord”. Zoekresultaten omvatten dus een antwoord in informatie. Dit kunnen statistieken, onderzoeksresultaten, afbeeldingen, wiskundige formules en nog veel meer zijn. Wolfram Alpha is hiermee een schat aan wetenschappelijk kennis die gekoppeld wordt aan een zoekopdracht, maar geen echte bedreiging voor Google ‘s marktaandeel.

gigablast-screenshot
Gigablast
– Een clean-energy search engine. Met een raket als logo, en genaamd Gigablast, juist ja. Allemaal erg leuk, maar wat natuurlijk belangrijker is, is dat de resultaten van deze zoekmachine best goed zijn. De vormgeving kan wel een update gebruiken. Heeft een vraag-antwoord optie, gebruikt realtime indexering en spamdetectering. Gigabits zijn dynamisch gegenereerde onderwerpen die als link naast de zoekresultaten geserveerd worden ter verrijking van. Heeft een aantal best wel toffe features, maar er lijkt al een tijd geen aandacht meer aan de zoekmachine te zijn besteed.

chacha-screenshot
Cha Cha
– Een human powered vraag-antwoorden platform. Vormgeving zit hartstikke goed in elkaar naar mijn mening. Is in feite een database met vragen en daaraan gerelateerde antwoorden. Is in mijn opinie dus gewoon hetzelfde als vraag-antwoordsite Answers.com en dan ook geen directe bedreiging voor Google.

Now Relevant – Alle resultaten van de afgelopen 2 weken over je zoekopdracht. Heeft een slider, waarmee de datumfrequentie verschoven kan worden tussen 1 en 14 dagen oud. Niet bijster snel, maar bevind zich nog in een bèta-fase. Het concept is leuk, en daar is alles ook even mee gezegd.

baidu-screenshot
Baidu
– De Chinese zoekgigant vergaarde gestaag marktaandeel in China, zeker sinds het vertrek van Google uit China. Nu ondervindt het hevige concurrentie van een nieuwe opkomer, 360 Search van Qihoo. De stap naar het buitenland zou een logische zijn. Maar heeft Baidu een kans van slagen? Baidu stond er om bekend dat zij betaalde resultaten met organische mixten zonder opmerkbaar optisch verschil tussen de twee. Het aantal advertenties kon hoog oplopen, waardoor soms zelfs de eerste 10 resultaten betaald waren. Laten we eerlijk zijn, Google is ook deze kant op gegaan met de huidige achtergrondkleur van ads en het afnemend aantal organische resultaten. Het huidige Baidu is hier vervolgens van afgestapt, nu worden ads verfraaid met een grijze achtergrondkleur. Baidu maakt zich ook niet zo druk om wie er adverteert, dit kunnen bijvoorbeeld ongediplomeerde dokters zijn, zoals in het verleden al een door CCTV, de Chinese Staatstelevisie is onthuld. Recentelijk is het adverteerdersplatform vertaald in het Engels. MP3 Search, zoekopdrachten door gereguleerde Overheidsinformatie, een eigen Wikipedia, Law & Patent Search en Zoeken op getekende karakters zijn features die Baidu anders maken dan de rest.yandex-screenshot

Yandex – Een zoekmachine die zijn oorsprong vond in het koude Rusland. Sinds 2010 is Yandex ook in het Engels beschikbaar. Vrolijke en strakke vormgeving. Image en Video Search beschikbaar. Gebruikt in haar resultaten een voorspelling van de zoekintentie en de daarop meest gebruikte antwoorden (resultaten). Yandex heeft haar eigen browser en blijft hiermee gebruikers winnen. Yandex maakt gebruik van grote hoeveelheden menselijke kwaliteitscontroleurs van de geïndexeerde resultaten. In mijn ogen een echte pré, Google heeft dit in het verleden op zijn eigen manier gebruikt om een algorithme aan te leren om spam en kwaliteit te detecteren. Yandex doet dit in zekere mate ook, met de data wordt hun eigen algorthmische monster “MatrixNet” getuned. Yandex maakt zich dus sterk voor een zo goed mogelijk antwoord op de informatiebehoefte van de zoeker. Yandex heeft haar eigen “Maps” die wat mij betreft gebruiksvriendelijker en sneller is dan die van Google. Duplicate images worden gegroepeerd en location based search wordt ingezet op zo’n 30% van alle zoekopdrachten. Wellicht een kanshebber.

 

De vergelijking van de Google challengers komt er in een visueel waarderingssysteem als volgt uit te zien:

search-engine-ratings

Het grootste gevaar schuilt in mijn ogen in de opkomst van een open source zoekmachine. Stel je eens voor, enthousiaste programmeurs die zich in hun vrije tijd inzetten voor de beste zoekmachine ter wereld. De ene feature of add-on is nog vetter dan de andere. Een netwerk van Playstation 4’s die zich beschikbaar stellen als servers voor de zoekmachine, zoals eerder al gebeurde bij het Folding@Home project.  Voorbeelden van wat open source kan voortbrengen zijn OpenCart, Drupal en Joomla!, GIMP en Inkscape, VLC Media Player, Apache, OpenOffice, Firefox en wat te denken van Chromium, oftewel Google Chrome!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners