088 - 120 34 00

Welke tips heb je gemist? – Google Analytics user conference 2011

Was je 19 mei niet aanwezig bij de Google Analytics User Conference (GAUC)? Dan vind je hier alle interessante presentaties waar Onetomarket bij aanwezig was.

In het programma van het GUAC staan 18 sessies die te maken hebben met Google Analytics. Tijdens dit congres hoor je van Google zelf het laatste Google Analytics nieuws. Daarnaast vertellen de experts in Nederland wat zij nu met Google Analytics doen. Gebruik je Google Analytics? Lees dan zeker verder.

1. Google Analytics uitbreiden met de Google analytics API en enkele tool demonstraties (Nick Mihailovski – Google)

 

Je wist het misschien niet, maar de data binnen Google Analytics is ook beschikbaar via de Google Analytics Api. Met deze api kan je zelf de data gebruiken voor eigen doeleinden en het integreren in je eigen systemen.

Voordelen van de Google Analytics API:

  1. Custom rapportages;
  2. Het automatiseren van complexe taken;
  3. Integratie met eigen systemen;
  4. Uitgebreide documentatie.

Ook zijn er geïnspireerde developers die zelf, op basis van de api, tools maken voor Google Analytics. Ook Nick zegt tijdens de presentatie dat Google hier voorstander van is, omdat je niet alles in één pakket kunt combineren. Tijdens de presentatie geeft Nick voorbeelden van enkele gratis en betaalde tools die wel erg praktisch zijn.

1. Paditrack – doeltrechter visualisaties
Paditrack is een tool dat op een vergelijkbare wijze als Google Analytics doeltechters visualiseert op basis van de navigatiepaden van bezoekers. Het voordeel van Paditrack ten opzichte van Google Analytics is dat het minder beperkingen heeft. Met Paditrack kan je namelijk de trechters segmenteren op standaard en aangepaste segmenten. Ook gebruikt Paditrack de historie van Google Analytics waardoor je ook als je nog geen trechter had, de Google Analytics data wel kunt gebruiken. In Google Analytics kan je dit niet en begin je met de trechter op de dag dat je het hebt ingesteld.

2. Next Analytics, Excellent Analytics & Analytics Canvas – Data exporteren uit Google Analytics en uitgebreide mogelijkheden
Een enorm tijdrovende klus is het om duizenden rijen uit Google Analytics te exporteren. Een tabel gaat binnen analytics maximaal t/m 500 regels en deze beperking heb je daardoor ook in de .xls exports. Dit betekent vervelend kopieer en plakwerk bij een grote hoeveelheid data. In dit geval gebruik je Excellent Analytics (gratis) of Next Analytics ($199). Beide tools werken als een uitbreiding voor Excel. Binnen Excel 2007 kan je beide tools aan Google Analytics koppelen en data gaan ophalen op elke denkbare wijze. Dit is uitgebreider dan standaard in Google Analytics beschikbaar is, omdat je tot en met zeven dimensies kunt ophalen. In Google Analytics is dit gelimiteerd tot twee. Daarnaast is er nog Analytics Canvas ($49/maand) waarmee je ook uitgebreide exports kunt maken.

3. Google Earth Shufflepoint – Datavisualisatie op basis van Google Earth
Iedereen zat in de zaal met ingehouden adem te kijken naar wat er op het enorme projectscherm werd getoond. Met Shufflepoint is het mogelijk om op regio gebaseerde Google Analytics data te visualiseren op Google Earth. Dit is niet alleen in 3D maar ook op basis van tijd.

2. The holy grail of website research: integrating Onsite survey data into Google Analytics

“Heb je op je website wel eens een enquête gehouden?”, dit was een van de eerste vragen van Pieter van der Gouwe van MetrixLab. Heel toepasselijk in een presentatie over enquêtes. Een groot aandeel mensen staken hun hand op. Minder handen gingen er omhoog op de vraag of er mensen zijn die een enquête continu houden. Dit is beter, maar waarom? De enquête verrijkt Google Analytics met nieuwe segmenten en zorgt voor compleet nieuwe inzichten.

Stel dat je alleen op basis van de wat, waar en wanneer (gezochte pagina’s en conversieratio) data van Google Analytics beslissingen neemt. Je neemt dan beslissingen die niet altijd kloppen, omdat je data niet volledig zijn. Stel dat je hier ook wie, waarom en ‘wat is de volgende stap’ data hieraan toe kan voegen. Dan heb je ineens een compleet ander beeld, omdat je weet wie de bezoeker is (leeftijd, geslacht), wat hij wilde doen, wat zijn verwachtingen waren en of het bezoek een succes was.

Een voorbeeld uit de praktijk van Pieter waaruit blijkt dat het gebruiken van enquêtes zo handig is: een organisatie laat door een marketingbureau een offline marketing campagne voeren gericht op het trekken van vrouwelijke bezoekers tussen de 25 en 45 jaar. In Google Analytics is er enkele dagen lang een hoge piek waarneembaar in het aantal bezoekers. Iedereen denkt marketingcampagne geslaagd, maar is dat wel zo? Met de enquête zien we dat het bezoek niet tussen de 25 en 45 jaar is maar van een jongere leeftijd.

AdWords gebruikers pas op!
In de richtlijnen van Google AdWords staat dat de landingspagina geen pop-ups mag bevatten. Dit betekent dat wanneer je enquête software gebruikt je dit niet op de landingspagina’s moet zetten. Een suggestie vanuit de zaal was om geen pop-ups te gebruiken, maar dit probleem te verhelpen door overlays. Dit is onder andere bekend van ‘lightbox’ een methode om afbeeldingen te vergroten en te bekijken in een slideshow.

3. De toekomst van Google Analytics (Trevor Claiborne – Google)

Aan het einde van de dag geeft Google zelf een presentatie met als onderwerp ‘de toekomst van Google Analytics’. Een presentatie met hoge verwachtingen van het publiek. Wat zijn de plannen van Google voor Google Analyticsin de toekomst en wat betekent dit voor ons als gebruikers.

De afgelopen maanden is Google Analytics een behoorlijke verandering ondergaan en voor mensen kan dit even wennen zijn. Ter voorbereiding kan je ons artikel lezen met de verschillen tussen de oude en nieuwe versie van Google Analytics.

Binnen Google Analytics is het toevoegen van uitbreidingen door Google een stuk eenvoudiger geworden. De komende maanden staan er daarom veel nieuwe functionaliteiten op de planning van Google. Google wil nog niet precies zeggen welke functionaliteiten dit zijn, maar licht wel het tipje van de sluier op. Dit is dus geen compleet overzicht.

Een nieuw uiterlijk: De interface is totaal vernieuwd zoals je al hebt kunnen zien;
Exporteren: Binnenkort is het weer mogelijk om rapporten te exporteren;
Sitesnelheid: Nu al beschikbaar d.m.v. een toevoeging aan de Google Analytics trackingcode (straks standaard);
Google website optimizer: Een integratie van Google website optimizer;
Google webmaster tools: Een integratie van Google webmaster tools;
Het delen van dashboards: Het delen van dashboards;
Externe databronnen: Het integreren van externe bronnen binnen Google Analytics;
Rechten: Meer mogelijkheden om rechten in te stellen op verschillende niveaus;
Mobiel en display: Meer uitbreidingen op het gebied van mobiel en display advertising;
Social Media: Een betere integratie van Social Media.

Ook Nick Mihailovski van Google schoof nog even aan om vragen te beantwoorden van het publiek. Veel antwoorden kwamen niet verder dan ‘We can’t tell anything about this yet, but it’s going to be awesome’. De toekomst van Google Analytics ziet er goed uit en deze nieuwe versie is het begin.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners