088 - 120 34 00

Welke auteur schrijft de meest winstgevende artikelen op je website? – ontdek het met Custom Variables

Stel je hebt een website met een blog en vele mensen schrijven hiervoor artikelen over diverse onderwerpen. In Google Analytics zie je welke artikelen een bijdrage hebben aan het verhogen van de uiteindelijke omzet. De volgende stap (waar ik dan aan denk) is, wie hebben deze artikelen nu eigenlijk geschreven? Wie is bij jullie de kampioen in het schrijven van artikelen (en wie moet straks een training geven aan de hele organisatie)?

Welke auteur heeft over een langere termijn met zijn artikelen gezorgd voor de meeste conversies (en natuurlijk opbrengsten!) Dat klinkt goed. Uiteraard wil je direct in Google Analytics duiken om te kijken wie dat eigenlijk was. Alleen is dat helaas niet standaard te zien, maar met Custom Variables en een beetje technische kennis hebben we onze kampioen zo gevonden (en de grote verliezer).

De jury: Custom Variables

Custom variables zijn enorm handig om meer te meten dan Google Analytics standaard doet. Dan denk je aan het segmenteren van bezoekers op status (ingelogd of uitgelogd) of op een groep die een bepaald aantal bestellingen heeft gedaan en zelfs hoe bezoekers van je website gebruik maken op een bepaalde dag van de week. In dit artikel gaan we samen echter opzoek naar welke auteur de meest winstgevende artikelen schrijft.

Een voorwaarde in dit geval is dat er bij elk artikel staat wie het artikel geschreven heeft. Dit staat in de meeste situaties (gelukkig!) opgeslagen in een database. Nuttige informatie waar we gebruik van gaan maken. Marlous heeft bijvoorbeeld het artikel over het analyseren van mobiele bezoekers geschreven. Dit is de naam die je nu met Custom Variables kunt gebruiken en straks terug ziet in Google Analytics.

titel custom variables

Een enorm voordeel heb je als de website al gebruik maakt van de Google Analytics trackingcode. Dit is namelijk precies de plek waar de volgende instructies voor het implementeren van Custom Variable plaatsvinden.

De instructies voor de custom variables implementatie

Voor het ‘aanzetten’ en dus invoegen van de Custom Variable staat hier hoe de Custom Variable eruit ziet zonder de informatie die we nodig hebben voor het volgen van onze topauteurs:

_gaq.push(['_setCustomVar', slot, 'naam', 'waarde', scope]);

De Custom Variable of “_setCustomVar” bestaat uit vier velden, namelijk slot, naam, waarde en scope. In totaal mogen er op elke pagina (op dit moment) maximaal 5 Custom Variables gebruikt worden.

  1. In het eerste veld slot zet je welke van de vijf dit is. Als je met verschillende Custom Variables werkt dan worden dezelfde slots door elkaar overschreven. In ons geval is er maar 1 Custom Variable en daarom vullen we dit in met 1.
  2. Het tweede veld naam is de naam van de Custom Variable zelf. Dit komt straks terug in het overzicht van Google Analytics waardoor je onderscheidt kunt maken tussen meerdere Custom Variables.
  3. Het derde veld waarde bevat de auteur die ingevuld wordt op de pagina. Straks heb je in de groep “Auteurs” een verzameling van alle namen met het aantal hits die het heeft gehad. Pas wel op dat de naam niet wordt veranderd, dit zorgt anders voor een nieuw veld in Google Analytics voor dezelfde persoon.
  4. Tot slot het vierde veld scope is het meest complex. Hierin komt het nummer van het niveau van de Custom Variable. Dit heeft drie varianten, namelijk:
    1. 1 = visitor niveau (en is gekoppeld aan de cookie die 2 jaar wordt onthouden);
    2. 2 = session niveau (tot het venster wordt  gesloten of 30 min inactiviteit);
    3. 3 = page niveau (Elke keer dat een bezoeker op de pagina beland) In ons geval dus als iemand op een artikel komt en het de interesse van een bezoeker heeft gewekt)

Door deze Custom Variable in te vullen wordt dit voor ons idee het volgende:

_gaq.push(['_setCustomVar', 1, 'Auteurs', 'R_Stuifzand', 3]);

Elke keer dat een bezoeker op een artikel van de blog komt krijgt de auteur in Google Analytics een extra hit. Dus als iemand vier artikelen heeft geschreven dan wordt dit onthouden voor alle artikelen en niet per afzonderlijk artikel. Uiteindelijk ziet dit er zo uit in de broncode.

google analytics trackingcode custom variables

google analytics positie custom variables

De eerste uitslag van de jury
Na ongeveer 48 uur komen de eerste resultaten van de Custom Variables in Google Analytics en kun je het bekijken. Dit is te vinden in Google Analytics onder Bezoekers > Aangepaste variabelen.

In dit overzicht zie je alle Custom Variables onder elkaar staan. Standaard informatie zoals het sitegebruik, de verschillende doelsets en e-commerce data is hier beschikbaar. Hieronder staat het voorbeeld van Auteurs.

google analytics categorie custom variables

Dit kun je daarna verder segmenteren op alle auteurs (ons eerste doel is bijna bereikt). Alle resultaten specifiek voor deze auteurs staan netjes onder elkaar. Alleen wat is de waarde nu eigenlijk?

google analytics auteurs custom variables

Voor het beantwoorden van specifieke vragen is het verstandig om de aangepaste rapporten van Google Analytics te gebruiken. Wat is bijvoorbeeld de waarde van een bezoeker voor de ene auteur of een andere? Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de resultaten en wat we hieruit kunnen leren en welke acties er nu genomen moeten worden.

Bedenk goed wat je nu eigenlijk wilt weten. In het sitegebruik overzicht zie je bijvoorbeeld geen waarde/omzet per ontvangen bezoeker. Na wat stoeien in de aangepaste rapporten zorgt het onderstaande voor een overzicht van alle auteurs en de waarde per bezoek.

google analytics aangepast rapport custom variables

Het voorbeeld hieronder geeft met het lage aantal bezoekers een vertekend beeld, maar bedenk wat je hiermee allemaal kunt doen. Met een goed opgesteld rapport wordt duidelijk wie die presentatie over het schrijven van artikelen binnen de organisatie gaat geven.

google analytics auteurs waarde custom variables

Als je artikelen niet door jezelf, maar door ingehuurde auteurs worden geschreven, dan kun je dit ook in de Custom Variables aangeven. Voor een website met blog waar je wel artikelen plaatst, maar geen auteur op de website ziet heb je dit misschien wel opgeslagen in een database. Daarna is het ook hier mogelijk om te bepalen wie de meest winstgevende artikelen schrijft. Het inkopen van slechte artikelen kan dan snel worden stopgezet.

Een database is natuurlijk geen voorwaarde voor de Custom Variable, maar biedt wel veel extra mogelijkheden. Je kunt ook handmatig de code elke keer bij een artikel plaatsen. Automatisch gaat alleen veel sneller en heb je er geen omkijken meer naar.

Tot slot de uitdagingen van Custom Variables

De mogelijkheden van Custom Variables zijn eindeloos. Een enorm voordeel is dat je alles kunt meten wat je maar wilt. Zie Custom Variables als een versiering van de pagina’s, de sessies en de bezoekers en als een extra segmentatie mogelijkheid. Op basis van de resultaten haal je informatie uit de data die niet standaard beschikbaar is in Google Analytics.

Het enige gevaar daarbij is dat je gaat meten wat niet belangrijk is en niet leidt tot concrete acties. (het bekende “goh wat leuk, en nu?” gevoel.)

Heb je zelf al gewerkt met Custom Variables en weet je een leuke toepassing? Vertel het hieronder in de reacties. Je ontdekt het al. Ik ben erg enthousiast.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners