088 - 120 34 00

Wat is call tracking en waarom is het onmisbaar?

Er wordt veel geïnvesteerd in ‘online’ door bedrijven. Een goede en mooie website kan eigenlijk niet meer ontbreken. Daarnaast gaat er veel geld naar online advertentiecampagnes in zoekmachines, social media, bij affiliates, op specifieke platformen etc.

Eén van de belangrijkste argumenten om te investeren in online campagnes is dat het succes van deze campagnes zo goed meetbaar is. Zeker ten opzichte van offline campagnes. Al het gedrag van bezoekers op je website wordt namelijk in kaart gebracht. Hierdoor zie je snel of een campagne de juiste resultaten behaalt of niet.

Wat helaas vaak vergeten wordt, is dat bezoekers van websites nog steeds vaak de telefoon erbij pakken wanneer ze iets willen van een bedrijf. Of het nu gaat om het aanvragen van een offerte, het plannen van een afspraak of iets anders. Deze contactmomenten zijn meestal van grote waarde voor bedrijven. Door een gebrek aan kennis of omdat de waarde ervan niet wordt ingezien, wordt het meten van telefoontjes alleen nog te weinig gedaan.

Waarom is call tracking onmisbaar?

Het doormeten van telefoonverkeer dat voortkomt uit website bezoek heet call tracking en is voor de meeste bedrijven onmisbaar. Je wil namelijk weten of de investeringen die gedaan worden in online campagnes iets opleveren. Met call tracking wordt deze data zichtbaar en weet je precies wat je investeringen opleveren en wat wel of niet werkt. Daarnaast is voor het optimaliseren van online campagnes de data die uit call tracking voortkomt van essentieel belang. Naast deze statistieken kun je oproepen ook beoordelen en zo kwalitatieve data meten.

Hoe werkt call tracking?

Om call tracking te gebruiken, werk je samen met een call tracking provider. Er zijn een aantal providers in Nederland. De providers verschillen in prijs en techniek die gebruikt wordt. Google heeft ook een gratis call tracking mogelijkheid maar deze is helaas niet beschikbaar in Nederland.

Om te meten hoe vaak, op welk moment en vanuit welke bron iemand belt naar je bedrijf wordt er gebruik gemaakt van doorschakelnummers. Op basis van een tracking script en een stukje code op de website wordt bepaald uit welke bron een bezoeker komt. Als dit een bron is waarvan je de telefoontjes wil meten, verschijnt er een uniek telefoonnummer op de plaatsen waar anders het normale telefoonnummer van je bedrijf staat. Als de bezoeker vervolgens dit doorschakelnummer belt, wordt hij doorgeschakeld naar het normale nummer. Het gesprek en de data worden vervolgens aan deze bezoeker gekoppeld. Zo kan bepaald worden waar de bezoeker vandaan komt.

Welke inzichten krijg je met call tracking?

Call tracking geeft gedetailleerde inzichten. Als bijvoorbeeld een bezoeker via een advertentie op een zoekmachine is binnengekomen, kun je zien op welk zoekwoord de bezoeker heeft gezocht voorafgaand aan het telefoontje. Als een bezoeker niet uit een voor call tracking aangemerkte bron binnenkomt, dan blijft uiteraard het normale telefoonnummer zichtbaar op de website.

De telefonische gesprekken kun je daarna ook op kwaliteit beoordelen. De kwalitatieve beoordeling kan, afhankelijk van je wensen, handmatig of automatisch gebeuren. Je kan de gesprekken handmatig beoordelen via het platform van je call tracking provider, maar vaak ook binnen je eigen telefoonsysteem. Het automatisch beoordelen van de telefoongesprekken gaat op basis van bepaalde metrics, denk bijvoorbeeld aan een minimaal aantal seconden gesprekstijd.

Starten met call tracking?

Overtuigd van de meerwaarde van call tracking, maar lijkt het je complex om er ook daadwerkelijk mee te starten? Geen probleem, neem contact op met ons en wij helpen je graag.

Help mij bij het inzetten van call tracking