088 - 120 34 00

Wanneer SEA via Yahoo! kan renderen

Wanneer SEA wordt ingezet om meer bezoekers te leiden naar een website of webshop is AdWords het meest voor de hand liggende instrument. In sommige gevallen kan het echter ook lonen om via concurrerende zoekmachines te adverteren, zoals via Yahoo Search Marketing!.

Al in 1998 maakte GoTo.com het mogelijk om te bieden op een goede positie in zoekresultaten. Sinds 2001 nam Yahoo! de diensten van GoTo af en in 2003 besloten zij GoTo over te nemen voor ruim $1,6 miljard.

Van 2003 tot nu is het marktaandeel van Yahoo! weinig gewijzigd in Nederland. Yahoo! bedient nog steeds omstreeks de 1% van de zoekopdrachten, terwijl concurrent Google momenteel ongeveer 95% van die markt in handen heeft.
Het percentage van 1% zorgt ervoor dat Yahoo! voor veel adverteerders niet interessant is, het verkeer wat binnengehaald kan worden is relatief gezien immers erg laag.

Bij grote volumes wordt Yahoo! echter wel interessant. Een 1% stijging van volume valt niet te negeren als AdWords al optimaal ingezet wordt en, zoals gezegd, er met grote volumes gewerkt wordt. Daarbij komt ook dat Yahoo! de mogelijkheid biedt om een geëxporteerde AdWords campagne te importeren in Yahoo!.
Een goed presterende grote AdWords campagne kan het dus lonen om deze ook in te zetten via Yahoo!. Hieraan zijn echter een aantal voordelen en nadelen verbonden:

Voordelen Yahoo! Search Marketing:

  • een AdWords campagne kan geïmporteerd worden;
  • de gemiddelde CPC ligt bij Yahoo! lager dan bij AdWords.

Nadelen Yahoo! Search Marketing:

  • Een veel lager bereik dan via AdWords;
  • importeren AdWords campagne gaat niet zonder slag of stoot;
  • optimaliseren campagnes niet geheel user-friendly, vervelende editor.

Yahoo! Search Marketing biedt een aantal voordelen boven het veel volumineuzere AdWords zo ligt de gemiddelde CPC voor keywords een stuk lager en door het vergelijkbare conversiepercentage valt de CPA lager uit.

Toch moet er een slag om de arm gehouden worden. Het importeren van een AdWords campagne gaat niet gemakkelijk. Nagenoeg altijd zullen foutmeldingen zich voordoen die opgelost moeten worden (veelal het verschuiven van kolommen met data). Omdat ook het optimaliseren minder gemakkelijk gaat zal dit meer tijd in beslag nemen dan bij dezelfde AdWords campagne.

Kortom; een SEA campagne inzetten voor Yahoo! biedt kansen bij omvangrijke accounts met veel verkeer en accounts met (zeer) hoge CPA. Wel moet de afweging gemaakt worden of de extra energie die in het account gestoken wordt de mogelijke extra conversies waard is.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners