088 - 120 34 00

Verslag SMX München

Op 22 en 23 april vond de SMX München plaats en Onetomarket was daar aanwezig met 3 collega’s, Evert Veldhuizen, Nina Baumann en Martijn Beijk.
smx
Op dag 1 begon de dag gelijk goed met een keynote van Rand Fishkin (SEOmoz). Hij toonde een aantal indrukwekkende getallen die zijn tool Linkscape sinds lancering vorig jaar verkregen heeft. Inmiddels heeft Linkscape al 44miljard pagina’s geïndexeerd.
Interessant feitje bleek dat 2,5% van alle links op het internet inmiddels het “nofollow” attribuut hadden. Opmerkelijker was het dat daarvan bij 73% om interne links ging.

Na de Keynote sessie hebben we de sessie over Inhouse SEO bijgewoond die gemodereerd werd door Jens Fauldrath, Inhouse SEO bij T-Online. Een probleemstelling kwam aan bod en werd duidelijk bevestigd door alle panelleden; Het kost veel tijd om wijzigingen door te voeren door hiërarchie en politiek die binnen (grote) bedrijven spelen. Een mooi voorbeeld werd aangehaald dat het wel 18 maanden kon duren voor een H1 tag werd gewijzigd.
Aansluitend was de SEO inhouse vs agency sessie gemodereerd door Alan Webb. Voor Onetomarket als agency een interessante sessie om bij te wonen. Bedrijven met een inhouse SEO team hebben er baat bij om een team van externe specialisten in te schakelen voor een nog beter resultaat of zelfs voor het management als een audit voor hun Inhouse SEO team.

smx_munchen_ninabaumann-300x199

In de middag was onze eigen Nina Baumann spreekster in het Panel over succesvol linkbuilden samen met Thomas Promny en Christoph Brenner in een goedgevulde zaal. Tegelijkertijd was ook de sessie Webmasters on the Roof waar Evert Veldhuijzen aanwezig was. Thomas Promny vertelde hoe je met widgets en acties op internet succesvol kunt linkbuilden. Nina haar presentatie ging over het succesvol vragen naar linkjes. Haar presentatie, inclusief notities is ter download beschikbaar op de volgende locatie:
Link building – How to?
Na deze linkbuilding sessie waren er nog wat minuten over om ook op de hoogte te blijven van de vragen die gesteld warden tijdens het Webmaster on the Roof panel met onder andere Marcus Tandler (moderator) en Bob Rains.

Dag 1 wordt zoals gebruikelijk afgesloten met een succesvol networking event, dit keer bij de renbaan.

Dag 2
Na de lange nacht was het op dag 2 weer tijd voor wat sessies. De local & mobile search sessie welke gegeven werd in het ‘advanced’ traject viel helaas tegen en hadden we geavanceerder niveau van verwacht.
De volgende (geavanceerde) sessie was echter een van de betere te noemen. Prof. Dr. Mario Fischer (University of Applied Sciences Wuerzburg), Lennert Paulsen (Trakken) en Stefanie Dürr (Google) gaven hier presentaties over landingspagina’s en conversie optimalisatie waarin een aantal best practices en waardevolle tips werden gegeven over Tools maar ook belangrijke psychologische punten door Prof. Dr. Mario Fischer en Lennert Paulsen had een mooie quote waarbij ook gefocust werd op goed project management, essentieel voor succes. “Good project management is the key to successful testing of landing pages”.
De punten aangehaald gaven weer extra kijk op conversie optimalisatie en hoe tot een optimaal resultaat te komen en dat succes bereikt wordt door continu te blijven testen. Aldus Prof. Dr. Mario Fischer :
“A landing page is never finished, you can always squeeze something more out of it”

In de namiddag stond wederom een SEO panel op het programma waarbij het publiek de vragen mocht stellen aan het panel van experts. In deze panelsessie kwam een hot item aan bod – expired domains welke een lange discussie op gang bracht. Toch waren de panelleden het er over eens dat expired domains nog steeds goed werken.

Na nog een goede Bayerische maaltijd was het de volgende dag tijd om weer richting Nederland te gaan en was de week ook daarmee ten einde.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners