088 - 120 34 00

Verslag Nationale E-mail Marketing Conferentie

Op donderdag 8 september was ik namens Onetomarket aanwezig bij de tiende editie van de Nationale E-mail Marketing Conferentie in Utrecht. Voor mij persoonlijk was dit de eerste keer dat ik hierbij aanwezig was, maar ik heb van collega’s goede verhalen gehoord over voorgaande edities. Daarnaast ging ik ook vooral om meer te horen over de nieuwe Code Reclame via E-mail sessie door de DDMA, gezien dit enorm relevant is voor onze werkzaamheden.

Social media kan niet zonder e-mail
De dag trapte af met een sessie waarin de Amerikaan Andrew Kordek van Trendline Interactive sprak over de mogelijkheden van het combineren van Social Media en E-mail Marketing. Door middel van duidelijke taal en heldere voorbeelden werden een aantal zaken aangegeven van verkeerde denkbeelden over deze twee middelen.

Hij bracht op een interactieve manier door middel van handopsteking in de zaal aan het licht dat eigenlijk zo goed als niemand deze twee middelen compleet met elkaar heeft geïntegreerd.  Het moeten niet twee afdelingen zijn die elkaar nooit spreken en beide azen op het grootste stuk uit het marketingbudget. Om aan te tonen hoe het wel zou kunnen gaf hij een aantal leuke praktijkvoorbeelden. Nadruk hierbij lag op dat e-mail eigenlijk ook een vorm van social media is, en niet sinds de intrede van de zogenoemde social media zoals we die vandaag kennen, maar al sinds 1971 toen de allereerste e-mail ooit werd verzonden.

Belangrijk is volgens hem ook de manier waarop via de diverse kanalen wordt gecommuniceerd. Iemand die je volgt op Facebook wilt niet automatisch al je Twitter updates doorgestuurd zien; dan was die persoon je wel gaan volgen op Twitter. De verschillende kanalen hebben verschillende behoeftes en het is de truc om daar zo goed mogelijk op in te spelen.
Pak deze dingen goed aan, neem er de tijd voor en experimenteer. Alleen dan zal je kunnen uitvinden of social media en e-mail binnen jouw bedrijf een gelukkig huwelijk kunnen vormen.

Waarom je lid moet worden van een nieuwsbrief over taarten
De tweede plenaire sessie werd gegeven door Hans van der Poel en Alexander Seelen en ging over de e-mail marketing bij Multivlaai. Voorafgaand was ik erg benieuwd naar deze sessie, juist omdat ik me niet goed kon indenken wat hierbij qua e-mail marketing nou echt zou werken. Ik kwam zelf eigenlijk alleen op het idee om een aantal dagen voor iemands verjaardag een mailtje te sturen met de mogelijkheid om taarten te bestellen, en een felicitatie op de dag zelf. En dan misschien nog rond de kerst om lekker gebak bij de koffie in huis te hebben.

Echter werd het een lange sessie die vooral alle diverse statistieken uitgebreid ging behandelen, begeleid door veel aannames op basis van ‘misschien’ en ‘of anders’. Enige punt dat ik wel interessant vond was dat veel afmelders voor de nieuwsbrief nog wel aardig converteren. Dit is wel verklaarbaar door het feit dat mensen na een goed bevallen bestelling de weg terug weten maar daarvoor niet eens per zoveel tijd de nieuwe collectie gebak in de inbox hoeven te ontvangen. Dat de webshop met bezorgservice een goed punt is kan ik alleen maar beamen, maar de e-mail campagne vond ik minder indrukwekkend. Vooral toen bleek dat ze het gedeelte met verjaardagen ook nog moeten opzetten, waarvan ik het leuk had gevonden om een inventief voorbeeld te zien te krijgen. Toen vervolgens een vraag uit de zaal kwam waarom iemand zich dan zou moeten aanmelden voor de nieuwsbrief van Multivlaai wist Alexander Seelen dat eigenlijk ook niet. Het oogde een beetje alsof ze een nieuwsbrief hadden genomen ‘omdat ze een nieuwsbrief wilden’ en niet omdat dit ten goede zou komen van de strategie. Een teken dat er nog veel aan dit gebaksrecept gedaan kan worden lijkt mij.

10 jaar E-mail Marketing
In een wat lossere bakvorm gegoten was de presentatie van Sander der Blonk van Rapid Sugar die volgde. Hij blikte onder begeleiding van een aantal werkelijk prachtige voorbeelden uit het afgelopen decennium terug op de vooruitgang van E-mail Marketing.  Voorbeelden van duizenden e-mailadressen in het ‘Aan’-veld en diverse andere missers kregen het publiek weer wat losser en het is eeuwig zonde dat de tijdsverdeling voor deze presentatie en de voorgaande niet andersom was ingedeeld.

De nieuwe Code Reclame via E-mail
De sessie die ik vervolgens bijwoonde betrof die van de DDMA over de nieuwe Code Reclame via E-mail door Wouter Theijsmeijer van Ematters. Op een geheel eigen vrolijke wijze werden simpele voorbeelden gegeven van de soms nogal onduidelijk omschreven regels uit de nieuwe code. Door deze lezing kregen ook de niet-juristen (waartoe ik mijzelf ook reken) een goed beeld gekregen van wat er te wachten staat. Ook de soms gecompliceerde vragen die uit de zaal kwamen werden, soms met hulp van twee dames op de voorste rij die zeer waarschijnlijk van de DDMA waren, eenvoudig en verhelderend uitgelegd. Daarmee maakte Theijsmeijer zijn woorden van het begin van de presentatie waar: Hij had aangekondigd dat het een saaie presentatie ging worden door de stof die moest worden behandeld, maar het heeft enorm veel vraagtekens bij de aanwezigen weggenomen en een verhelderende blik geworpen op de nieuwe Code. En dat is natuurlijk het doel geweest.

Voor mensen die er niet bij waren en meer willen weten over de nieuwe Code verwijs ik je graag naar de website van de DDMA. Zij zullen tevens op 6 oktober nog een sessie organiseren waarbij je terecht kunt wanneer uw vragen heeft.

Reis boeken via je mobieltje
Dat dit een genomineerde case was trok direct mijn aandacht. Ik zag mezelf immers niet hele reisformulieren en annuleringsverzekeringen afsluiten via het scherm(pje) van mijn mobiele telefoon. Toch blijkt dit groeiend te zijn en Roy Platje van RED Online Marketing had hiervoor zijn case ingediend. Volgens zijn cijfers worden bij zijn website Boekvandaag.nl zo’n 7% van de boekingen gedaan via mobiele devices.

Een aantal slimme technieken werden getoond zoals het gebruiken van templates die dynamische onderdelen hebben welke worden gestuurd door geotargeting op basis van IP ranges. Zo krijg je in Twente bijvoorbeeld een busrit van Twente naar Schiphol aangeboden, en 100 kilometer verder vanuit Gelderland naar Schiphol. Verder hebben zij ook hun dagelijkse nieuwsbrief geoptimaliseerd voor het overgrote deel van mobiele devices en daarop gepersonaliseerde templates.

Pre Trip mail voordat je op reis gaat
Wouter Blok van is met afstand de meest enthousiaste spreker die ik op deze dag heb gezien. En hij had er alle reden toe want zijn case over Easytobook.com was ook zeer goed uitgewerkt. Voordat je op vakantie gaat word je op alle gebieden op de hoogte gehouden. Je krijgt een kaartje in je mail van de locatie waar het geboekte hotel zich bevind, wat de weersverwachting is, waar je eenvoudig auto’s kunt huren en welke activiteiten en bezienswaardigheden je kunt bezoeken.

Dit alles gaat via API koppelingen gepersonaliseerd op de samenstelling van de groep waarmee je hebt geboekt. Boek je een man en een vrouw in één kamer dan krijg je een romatische boottocht over de Seine in Parijs, terwijl als je met meerdere mensen in meerdere kamers boekt, je weer andere aanbiedingen krijgt. Grote troef hierbij is dat alle gekoppelde content via affiliates werkt, en Easytobook dus voor de boekers de info verzorgt, en tevens commissie opstrijkt over de gemakken die de boekers worden aangeboden in de mailing. Een soort self-made win-win-win situatie.

Ik had het idee dat Blok zo nog een volle tweede sessie had kunnen houden over alle ideeën en mogelijkheden die hij nog op de plank had liggen. Een zeer interessante case die maar zo volgend jaar nogmaals terug zou kunnen komen.

Geachte mevrouw Pieter Stroop
Pieter Stroop van DM Interactive en zelfstandig e-mail consultant Jordie van Rijn hebben samen gewerkt aan een benchmark over e-mail in de reisbranche. Zo konden zij alle marketeers uit de reisbranche, maar ook de marketeers van daarbuiten een interessante blik geven in hoe deze branche ervoor staat op e-mailgebied. Opvallend was wel dat je hoger scoorde als je vaker mailde, maar de pijnlijkste misser was toch wel  de aanhef van een nieuwsbrief brief in een andere taal dan de content. Ook werd Pieter Stroop als mevrouw aangesproken en stond een wachtwoord gewoon tekstueel in de e-mail. En als je dan die gegevens opnieuw wilde invoeren was dat een enorme opgave.

And the winner is….
Voorafgaand aan de uitreiking van de EMMA werd de zaal nog getrakteerd op een stukje comedy. Hoewel dit voor Jaap Breskens geen makkelijke opgave moet zijn geweest om na een lange dag met heel veel informatie deze mensen te vermaken kreeg hij toch al snel de lachers op zijn hand. Met een flinke dosis zelfspot en een aantal gevatte grappen was dit een mooie opmars naar het moment waar iedereen toch wel benieuwd naar was: de uitreiking van de prijzen.

Hoewel ik het jammer vond dat de nieuwe Code Email sessie tegelijk werd gehouden met een andere EMMA-genomineerde case (die van Hunkemӧller) en ik daar geen mening over heb kunnen vormen vond ik van de twee die ik heb gezien absoluut Easytobook van Wouter Blok de beste. Hoewel de jury bij alle drie de cases toch pittige kritiek uitte ging de bronzen EMMA award terecht naar laatstgenoemde.

Bij deze nogmaals van harte gefeliciteerd!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners