088 - 120 34 00

Verslag: Dag 2 | Search Engine Strategies | New York

De tweede dag van SES New York was op papier een dag met leuke sessies, maar zoals we allemaal weten hangt het ook sterk van het niveau en de diepgang af of de verwachtingen waargemaakt konden worden. Terugkijkend op de tweede dag durf ik wel te zeggen dat er niet veel van is blijven hangen en dat we met zijn vieren het gevoel hadden dat dit de minst leuke en informatieve dag van de conferentie was. Ik zelf heb 5 sessies bezocht die dag en zal een drietal hieronder kort beschrijven.

Discover the Power of Linking: Link Building Basics

In het panel zaten 3 vertegenwoordigers van zoekmachines welke eigenlijk allemaal het zelfde verhaal vertelden, links zijn belangrijk voor je ranking, en wij hebben een heel geavanceerd systeem om dat te bepalen. Nou weten we de experts dat het toevoegen van een sitemap je flink helpt in je Live Search rankings, dus zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn, echter ruim 60% van de markt in de US ligt bij Google en in Nederland is het zelfs 92%. Google is dan ook de enige zoekmachine die niet aanwezig was en altijd erg geheimzinnig doet over hun ranking methodes. De drie andere zoekmachine vertegenwoordigers deden vrij lang over hun verhaal en daardoor liep de sessie nogal uit, wat erg vervelend was voor de twee sprekers die daadwerkelijk nog een leuke case te delen hadden namelijk Kristjan Mar Hauksson (Dir. Search & Online Comm./ Managing Partner, Nordic eMarketing) en Peter van der Graaf (Advanced Search Specialist, Netsociety).

Peter vertelde over een case en vertelde dat je webmasters zo persoonlijk mogelijk moest benaderen. Hierbij gaf hij enkele cijfers uit zijn onderzoek vrij die overduidelijk lieten zien dat het succesratio hierdoor flink omhoog ging, en liet dit ook zien over verschillende branches. Het effect was overal hetzelfde, het zorgde voor verbetering bij alle branches, echter niet overal even veel.

Kristjan vertelde over het creeeren van een eigen ‘click here’ strategie. Adobe staat op nummer 1 op ‘click here’ doordat ze al hun adobe reader file linken naar hun download pagina met ‘click here’ als linktekst. Een dergelijke strategie zou je ook voor jezelf kunnen gaan bouwen, zodat jouw product of dienst eenzelfde resultaat hebt. Bedenk dus hoe jij mensen kunt sturen om de ideale linktekst te gebruiken.

Orion Panel

De presentatie die Kevin M. Ryan als handleiding gebruikte voor het gesprek was hetzelfde als de Keynote op SES Amsterdam. Het was een moeilijk te volgen gesprek wat erg rommelige overkwam tussen James Colborn, Director, Microsoft Advertising, Microsoft Robert Murray, CEO, iProspect, Steven Kaufman, SVP Media Director, Digitas Jon Diorio, Group Product Manager, AdWords & Monetization Products, Google en Jeffrey Pruitt, Executive VP, iCrossing & President, SEMPO. Best indrukwekkende namen die allemaal zeker wel slimme dingen kunnen zeggen, maar vandaag niet zo goed uit de verf kwamen in mijn ogen.

Turning Simple Change Into Big Profit

Kleine sessie, halfvolle zaal, maar ik kwam binnen tijdens de presentatie van Matthew Bailey welke ik de eerste dag ook al even had zien presenteren. Energieke man die een gezonde dosis humor en een presentatie had gemaakt vol met knulligheden en fouten van webmasters. Allemaal open deuren, maar zoveel herkenbare punten en ohja momenten in de zaal.

Een voorbeeld: als je shop is wat je zaak draaiend houdt, dan zou je deze niet alleen op je homepage moeten link via een navigatie button ‘shop’ tussen allerlei andere buttons, dan moet je homepage ook daadwerkelijk de homepage van je shop zijn!

Conversie buttons zouden moeten opvallen en een call to action moeten hebben ipv netjes blenden in het design De zaal werd flink wakker geschud en dat was achteraf ook goed te merken.

Paar takeaways:

  • kleine buttons doen het minder goed dan grote buttons
  • als je een site hebt over toiletpapier, zet dan niet heel groot allemaal leuke puppies op je homepage
  • cross-sellen doe je in je catalogus, upsellen in je winkelwagen.
  • Maak duidelijk wat je van de klant wilt en zorg dat ze dit ook kunnen doen.

Daarna kwam er een presentatie met enkele tools van kayden Kelly, waarbij eigenlijk als enige Silverback mij is bijgebleven, de rest waren open deuren of alleen voor de US markt interessant. Als met al een erg leuke sessie, die veel mensen wakker heeft geschud.

Conclusies

  • Op papier kan een sessie heel sterk lijken, maar als de sprekers niet kunt waarmaken wat er op papier staat dan word het al snel een lange dag.
  • Energieke manier van presenteren is toch wel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat iets langer dan een dag blijft hangen
  • Open deuren zijn helemaal niet erg, mits je ze op een leuke manier overbrengt
  • Roundtable gesprekken zijn erg leuk om te zien, maar moeilijk te volgen en dus ook moeilijk om takeaways uit te halen

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners