088 - 120 34 00

Verslag: Dag 1 | Search Engine Strategies | New York

Namens Onetomarket zijn Roy Huiskes en ik aanwezig op de Search Engine Strategies Conferentie (SES) in New York. We hebben er inmiddels een dag opzitten. Het was een dag borde vol met informatie, sprekers, ontmoetingen en nog meer informatie. Hier een eerste terugblik op de eerste dag.

Twitter, Twitter, Twitter

Daar waar vorig jaar social media (in de volle breedte) nog erg in de belangstelling stond was het nu Twitter wat de klok sloeg. In iedere sessie kwam het op zijn minst een aantal malen terug.

Bij de keynote sessie van Guy Kawasaki aan het begin van de dag werd de toon gezet. Hij legde uit hoe je het onderste uit de kan van dit populaire medium kan halen. Hij ging in op verschillende tools die je kan gebruiken om Twitter in te zetten als marketing instrument.

Niet iedereen was even positief over zijn benadering van Twitter. Guy Kawasaki schroomt niet de grenzen op te zoeken en neemt het risico door sommigen als spammer gezien te worden.

Universal/Blended Search

Universal search had een minder prominente rol dan vooraf verwacht had mogen worden, maar kon natuurlijk niet ontbreken. Het onderwerp dook wel hier en daar op, en er was in de middag ook een paralelsessie aan gewijd.

17% van de searches is tegenwoordig blended. Het bereik is echter veel groter met 58% van de zoekopdrachten. Universal search lijkt echter vooral nog het speeltje van de zoekmachines zelf en minder van de adverteerders.

Website/Conversie optimalisatie

Dit jaar is er een hele serie van sessies gewijd aan search en measurement. Het lijkt eindelijk definitief door te dringen dat wat na de click gebeurd minstens even belangrijk is als alles daarvoor.

Daar waar veel handige marketeers geen grote problemen meer hebben met het genereren van traffic, is het verhogen van de ROI, omzet en of conversiegraad nog steeds een uitdaging.

De omzet die de traffic genereert moet uiteindelijk voor deze zelfde traffic betalen. Degene die meer munt slaat uit de traffic, zal de beste prijs kunnen betalen voor deze traffic. Met een slechte ROI leg je het vroeger of later af.

Video Search

Aan het einde van de dag was er een sessie over video search engine optimisation. Maar ook daarvoor had het onderwerp video marketing al menig maal de kop opgestoken.

Door de opkomst van universal search is dit iets waar ook de SEM wereld nadrukkelijk rekening mee moet houden. Daarnaast komt het feit dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is. Ook is video marketing maar een van de weinige kanalen waar de budgetten nog steeds sterk voor toenemen.

Het grootste deel van YouTube’s gebruikers zoekt naar muziek video’s. Dit beperkt de mogelijkheden voor marketing, maar met 28% andere video searches blijft er nog genoeg over.

Jouw video gevonden laten worden heeft veel weg van traditionele search marketing. Zo is er de optimalisatie van de titel, description en de tags, maar komen er ook linkbuildingachtige aspecten bij kijken. Video marketing wordt echter nog maar heel weinig ingezet, hoewel de mogelijkheden juist enorm toe lijken te nemen

Blijf de SES volgen met Onetomarket?

Ik heb het idee dat boven genoemde thema’s nog veelvuldig terug zullen komen. We houden jullie op de hoogte gedurende de resterende twee dagen. Naast dit blog zijn we ook te volgen op Twitter (onetomarket en chapter42)

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners