088 - 120 34 00

Verschil tussen Google Search Network en Search Partners

In AdWords is het mogelijk Search Partners te selecteren naast Google Search Network. Standaard staat het aan, maar is dat wel zo verstandig? Er zit namelijk een groot verschil qua zichtbaarheid en soms ook in prestaties tussen het Google Network en de Search Partners voor AdWords campagnes.

 Advertentieweergaves Search en Search Partners

Het Search Network van Google bevat naast Google.nl ook Google Maps, Google Products, Google Groups, etc. Google Search Partners bevatten aangesloten websites, zoals Amazon en eBay. In principe kan elke site in aanmerking komen, wanneer deze Google site search gebruikt. Vooral bij sites gericht op een niche kan het veel impressies tot gevolg hebben bij een Search Partner. Daarin schuilt meteen een probleem. Search Partners kunnen niet specifiek gekozen worden. Het is aan of uit, voor alle Search Partners.

 De verschillen

Wanneer in de AdWords account gekozen wordt voor “Segment” en vervolgens voor “Network (witch search partners)”,  kan gezien worden hoe de prestaties zijn. In onderstaand voorbeeld is al een zeer fors verschil te zien in de CTR van beide campagnes.

 

 Een aantal factoren zijn gemakkelijk te vergelijken:

  • CTR
    De Quality Score is voor een (heel) groot gedeelte afhankelijk van de CTR. Een zeer lage CTR zorgt dus voor hoge kosten per klik. Hierin kunnen forse verschillen optreden tussen Google Search en de Search Partners. Websites met vrij veel bezoek in een onderdeel van de campagne kunnen zorgen voor zeer veel vertoningen zonder klikintentie. In een dergelijk geval wordt het een onbeheersbare display targeting via search. Iets wat ongewenst is. In bovenstaand voorbeeld mag duidelijk zijn dat de Search Partners gedeactiveerd zijn (deze zorgde ook niet voor conversies).
  • Conversies
    Afhankelijk van het onderwerp van het account en de campagnes kunnen er grote verschillen optreden in het aantal conversies. In de regel zorgt Google Search voor (veel) meer conversies dan de Search Partners. Voor pauzeren is het wel sterk aan te raden dit goed te bekijken. De campagne kopiëren en specifiek richten op de Search Partners is, bij voldoende volume, ook een goede mogelijkheid. In één campagne laten staan kan zorgen voor, op het oog, foute indrukken. Zeker wanneer het bezoek via de Search Partners niet relevant is, maar wel voltallig. Concreet. Als de Google Search campagne twintig conversies opleverde en de Search Partners maar twee dan lijkt de gemiddelde conversieratio matig. Optimaliseren op de zoekwoorden zorgt voor het laten dalen van de Google Search conversies, terwijl daar het probleem niet eens lag. Enkel de Search Partners uitzetten zou zorgen voor de oplossing.
  • Advertentiepositie
    Evenals bij conversies de combinatie niet altijd goed werkt gaat dat voor de advertentieposities ook op. In bovenstaande voorbeeld lijkt de gemiddelde advertentiepositie 2,1, terwijl dat voor bijna 60% van de bezoekers gemiddeld 2,9 was. Daar kan dus eigenlijk niet op geoptimaliseerd worden. Goed analyseren of de Search Partners pauzeren is dan dus het advies.
  • Quality Score
    Een slechte CTR is slecht voor de Quality Score. Toch heeft een heel matige CTR bij de Search Partners geen invloed op de Quality Score van het Google Search Network. Zelfs bij activatie van beide mogelijkheden wordt de Quality Score apart berekend.

 Het Google Search Network en de Search Partners opsplitsen

Beter dan uitzetten lijkt in veel gevallen het opsplitsen te zijn. Campagnes kunnen dan individueel en specifiek geanalyseerd worden. Toch is dat nu geen optie. De Search Partners kunnen enkel geactiveerd worden als Google Search dat ook is. Een beperking wat zorgt voor de keuze van aanlaten (en vertroebelde resultaten) of pauzeren. Zelfs andere CPC’s instellen is niet mogelijk. Iets waar Google de AdWords software nog kan verbeteren.

 Activatie

Zoals al vermeld staan de Google Search Partners standaard geactiveerd, evenals het display netwerk. Iedereen weet dat display het best vanuit een aparte campagne benaderd kan worden, terwijl dat bij de Search Partners maar weinig gebeurd. (de-)Activeren kan via de campagne settings, “Networks and devices”, “Networks”, “Let me choose…” en vervolgens voor de Search Partners.

Dus, wat nu…

Bij start van een campagne kan het best gekozen worden om de Search Partners geactiveerd te laten. Daarmee vergroot je het bereik en kan je extra bezoekers/conversies behalen. Houd de resultaten echter goed in de gaten. Blijven de prestaties van de Search Partners achterwege, schakel deze dan gewoon uit. Wanneer het niet presteert kan het heel simpel zorgen voor een verlaging van de kosten, zonder nadelige gevolgen voor de prestaties! Goed analyseren is dus belangrijk. Schuw ook zeker niet om de Search Partners te deactiveren voor de campagnes waar de prestaties achter blijven en in andere campagnes actief te laten.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners