088 - 120 34 00

Vernieuwde Google Images + nieuwe advertentiemogelijkheden


Google heeft een nieuw design van Google Images ontworpen. Het design is flink aangepakt en heeft een aantal nieuwe filterfuncties gekregen waardoor nog gerichter zoeken mogelijk is. Daarnaast is er een nieuwe feature bij gekomen wat men ‘Google Image Search Ads’ noemt. Hier worden SEA ads vertoond inclusief de mogelijkheid tot het toevoegen van een afbeelding aan de advertentietekst.

Nieuw design Google Images

Bij het nieuwe design van Google Images staat er geen tekst meer onder de afbeeldingen. Om deze informatie in de nieuwe situatie toch te zien ga je met de cursor van je muis op een plaatje staan waarop het plaatje ‘naar voren komt’ en de tekst en link zichtbaar worden.

Aan de zijkant is het mogelijk om te filteren op type afbeelding bijvoorbeeld op ‘gezicht’ waardoor uit alle gevonden afbeeldingen de afbeeldingen met een gezicht gevonden worden.

In het nieuwe design kunnen er tot 1000 afbeeldingen op 1 pagina worden vertoond waardoor je alleen naar beneden hoeft te scrollen om alle zoekresultaten te bekijken.
Ook de manier waarop de afbeeldingen gerangschikt staan is flink aangepakt. In de oude situatie stonden alle afbeeldingen allemaal met een bepaalde tussenruimte vertoond. In de nieuwe situatie worden de afbeeldingen veel dichter op elkaar vertoond waardoor het veel gemakkelijker is om de afbeeldingen te ‘scannen’ en passen er meer afbeeldingen op dezelfde oppervlakte.

Een andere nieuwe functie is het zoeken op kleur. Door de zoekterm “Converse Shoes” in te typen verschijnen de afbeeldingen met Converse Shoes. Als vervolgens gefilterd wordt op ‘rose’ verschijnen uit alle gevonden “Converse Shoes” de rose Converse schoenen.

Adverteren in Google Images

Naast het nieuwe design is er ook een nieuwe advertentiemogelijkheid bij gekomen genaamd “Google Image Search Ads”. Voorheen stonden er al advertenties bovenaan de pagina Google Images, maar dit was alleen tekst. Met de nieuwe functie is het mogelijk om bovenaan de Google Images pagina te adverteren met zowel tekst als een afbeelding. Een zoekopdracht als bijvoorbeeld ‘koptelefoon’ kan ervoor zorgen dat er advertenties verschijnen met een afbeelding van een koptelefoon.

Google verwacht dat dit een succes gaat worden aangezien er veel mensen op de afbeeldingen pagina op zoek zijn naar producten. Door advertenties te versterken met een afbeelding worden potentiële klanten extra geprikkeld. De attentiewaarde van een advertentie die versterkt is met een afbeelding is vele malen hoger is dan een advertentie met alleen tekst.

Een voorbeeld van een Image Search Ad:


Resultaten advertenties in Image Search

Er zijn op dit moment nog niet heel veel resultaten bekend, maar over het algemeen kunnen we zeggen dat het aantal impressies hoog is en de CTR aanzienlijk lager is dan binnen Search. De conversie ratio ligt ook lager, omdat mensen hier meestal niet direct zoeken met een koop intentie. Het is wel zo dat de gemiddelde CPC ook lager ligt en als er wordt gewerkt met een CPA doelstelling, kan de lage CPC de lagere conversie ratio compenseren waardoor toch prima CPA’s behaald worden. Daarnaast kan het goed ingezet worden voor branding.

Hoe kunnen mijn advertenties hier worden vertoond?

Om je eigen advertenties te laten vertonen bovenaan de pagina van Google Images moeten de volgende stappen uitgevoerd worden:

–         Log in op https://adwords.google.com;
–         Selecteer de campagne of ad Group waar je de advertentie in wilt hebben;
–         Klik op het Ads tabblad;
–         Selecteer Display Ad Builder uit het “New Ad” drop down menu;
–         Kies Template for search uit de lijst met categorieën;
–         Kies de Image Search Ad template;
–         Vul alle velden in en upload de afbeelding;
–         Klik tot slot op Save Ad.

Met deze veranderingen heeft Google een grote inhaalslag gedaan ten opzichte van de grote concurrent Bing van wie de image zoekresultaten al een hele tijd stukken beter waren dan die van Google.  Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners