088 - 120 34 00

Verborgen Google AdWords rapporten

Verborgen AdWords functies Gedurende de loop van je AdWords campagne verzamel je enorm veel interessante en bruikbare data. De meeste gegevens zijn in een oogopslag te vinden op het dashboard van Google AdWords. Maar er zijn ook wat rapporten te vinden die niet bij iedereen bekend zijn. Deze rapporten bieden echter wel zeer interessante data voor de optimalisatie van je zoekmachine marketing campagnes. Hieronder volgt een samenvatting van de enigszins verborgen AdWords rapporten.

Standaard tabbladen Google AdWords

Advertentie extensies

Wanneer je dit tabblad toevoegt krijg je de optie tot het toevoegen van advertentie extensies. Deze extensies zijn toevoegingen aan de normale advertentieresultaten. Hierbij kun je denken aan sitelinks, locatie extensies, oproep extensies en product extensies.  De statistieken die je te zien krijgt bij dit tabblad geven een goed beeld over de prestaties van de extensies die je hebt toegevoegd aan een campagne. Wanneer je bijvoorbeeld sitelinks hebt ingezet wil je natuurlijk wel graag weten hoe de CTR is bij vertoningen van advertenties met sitelinks.Voorbeeld Sitelinks

Een voetnoot hierbij is dat Google op dit moment nog geen gegevens per sitelink toont, hierdoor is het standaard (nog) niet mogelijk om prestaties per sitelink te zien. Google toont in dit tabblad enkel de statistieken van de gehele advertentie wanneer deze inclusief sitelinks zijn weergegeven. Mocht je dit echter wel willen meten, dan is het taggen van de verschillende sitelinks een mogelijkheid. Voeg hiervoor de utm variabele toe aan de sitelink, daarbij wordt de URL bijvoorbeeld als volgt: https://www.onetomarket.nl/blog?utm_source=google&utm_medium=adwords&utm_campaign=sitelink1. Je kunt hiervoor de URL-maker van Google gebruiken.

Dimensies

Dit is wellicht de leukste en meest interessante “verborgen” rapportfunctie van Google AdWords. De Dimensies tab biedt de mogelijkheid tot resultaten segmenteren per een bepaalde periode. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welke dag van de week de campagne het beste conversiepercentage heeft. Deze data kun je vervolgens weer gebruiken om bijvoorbeeld extra budget in te zetten voor elke maandag. Natuurlijk kun je de functie ook gebruiken om bepaalde seizoenspatronen te ontdekken.

Nog een interessante optie is de selectie bestemmings-URL, waarbij de campagne resultaten per landingspagina worden bekeken. Dit is zeer nuttige informatie om slecht presterende landingspagina’s te ontdekken. Mocht je extra statistieken willen hebben, kijk dan eens bij het kopje kolommen aanpassen. Kolommen aanpassen

Doelgroepen & Onderwerpen

Wanneer je gebruik maakt van gebruikerslijsten voor bijvoorbeeld een remarketing campagne, dan is het toevoegen van een Doelgroepen tab mogelijk. Dit tabblad laat een overzicht zien van de aangemaakte gebruikerslijsten, waardoor je in een oogopslag kunt zien welke remarketing campagne het beste functioneert. Ditzelfde geldt eigenlijk voor wanneer je contentnetwerk campagnes target op onderwerpen. Ook hier kun je weer extra kolommen met informatie toevoegen.

Eigenlijk zijn bovenstaande functies enorm handig en soms zelfs onmisbaar bij het optimalisatieproces van een AdWords campagne. Misschien maak je al gebruik van deze functies, zo niet dan is het aan te raden eens te kijken naar de mogelijkheden.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners