088 - 120 34 00

Valkuilen voor multichannel retailers

Inkopen voor de feestdagen zullen dit jaar meer online worden gedaan In de tien weken voor kerst dit jaar zullen consumenten 40 procent meer geld uitgeven

Inkopen voor de feestdagen zullen dit jaar meer online worden gedaan. In de tien weken voor kerst dit jaar zullen consumenten 40 procent meer geld uitgeven aan kerstaankopen via het internet dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt Manhattan Associates naar aanleiding van cijfers van de Internet Measurement Research Group.

Maar ook het plaatselijke winkelcentrum en via callcenters en postordercatalogi zullen aankopen worden gedaan. Volgens Manhattan Associates staan retailers voor de uitdaging om ‘de gulle gevers overal dezelfde service te geven, waar ze ook kiezen om een product te kopen’. Systemen zouden niet altijd ingesteld zijn op de consument die via meerdere kanalen koopt. De organisatie heeft daarom een aantal punten opgesteld waar retailers tijdens drukke periode voor de feestdagen rekening mee moeten houden.

Het kan lastig kan zijn voorraden te beheren en consolideren via het web, catalogi, callcenters, winkels en tv-verkoop. Daar komt volgens de organisatie bij dat het vaak lastig te voorspellen is wat de cadeautrends van het jaar zullen worden, laat staan daarop reageren. ‘De steeds terugkerende seizoensaankopen herkennen en onderscheid maken tussen items met een hoge en lage omloopsnelheid, zijn eerste stappen in de goede richting’, aldusManhattan Associates.

Voorraadbeheer via complexe spreadsheets is arbeidsintensief en kost productiviteit. Magazijnen zijn niet altijd ingericht op de snelle pickingmodellen van e-commerce en catalogi, waardoor processen ineffici

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners