088 - 120 34 00

Update week 8: Google akkoord met ‘Do not track’-knop

Een nieuwe week is begonnen dus is het weer tijd voor een update op het gebied van Online Marketing en Social Media. Genoeg nieuwsberichten zijn vorige week de revue gepasseerd. Wij hebben er drie voor je uitgelicht!

Pinterest groeit
De relatief nieuwe netwerksite Pinterest is hard op weg om zich tussen de grote netwerksites Facebook,  Twitter en LinkedIn te vestigen. Pinterest is een website waarop gebruikers foto’s van favoriete items kunnen delen met anderen.  Het aantal gebruikers ligt momenteel op 10 miljoen gebruikers, de verwachting is dat dit aantal gestaag zal groeien.

Opmerkelijk is dat gebruikers van Pinterest langere tijd doorbrengen op Pinterest, dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. De gevestigde orde bestaat momenteel uit drie grote spelers, namelijk: Facebook, Twitter en LinkedIn. Gebruikers van Facebook brengen gemiddeld 6 uur en 33 minuten per maand door op de populaire netwerksite. Wanneer je daarentegen de tijden van Twitter, LinkedIn en Google+ optelt, kom je nog niet aan de tijd die een gebruiker gemiddeld op Pinterest doorbrengt. Een (mogelijke) verklaring van de relatief lange duur van een bezoek aan Pinterest kan zijn dat er voornamelijk foto’s worden gepost en het dus heerlijk plaatjes kijken is voor de gebruikers.

Google koopt resten van failliete zoekmachine
Google heeft resten gekocht van de failliete boedel van haar voormalige concurrent Cuil. Cuil werd in 2008 door ex-medewerkers van Google en IBM opgericht. Het nieuwe bedrijf presenteerde zich als dé zoekmachine en claimde zelfs groter te zijn dan concurrent Google.  Cuil begon als een gewilde zoekmachine onder adverteerders, die vijftig miljoen dollar in het beginnende bedrijf staken. Het bedrijf werd steeds minder gewild toen bleek dat Cuil de bruikbare resultaten nauwelijks kon presenteren en een poging om terug te komen als ‘real time zoekmachine’ mislukte.

Google akkoord met ‘Do not track’-knop 
Google heeft in een verklaring laten weten dat het de zogenaamde ‘Do not track’ –knop steunt. Google volgt hiermee het voorbeeld van Microsoft en Mozilla en zal de nieuwe functie toevoegen aan browser Chrome. Initiatiefnemer van de nieuwe functie is Mozilla, het bedrijf achter browser Firefox. In een eerder stadium riep Mozilla andere bedrijven al op om de nieuwe functie te steunen.

De nieuwe functie houdt in dat gebruikers in de browser met één druk op de knop  aan alle adverteerders kenbaar kunnen maken dat zij niet willen dat het surfgedrag gevolgd wordt voor gerichte reclames. Met het activeren van de nieuwe functie worden advertenties nog wel getoond maar niet op basis van het surfgedrag. De verwachting is dat Google aan het eind van het jaar de ‘do not track’ –knop toevoegt aan Chrome.

 Dit was de update van week 8, tot volgende week!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners