088 - 120 34 00

Update week 18: ‘Instagram blijft groeien’

Was je de afgelopen week nog te druk met het bijkomen van Koninginnedag/nacht en heb je daardoor niet alles kunnen bijhouden op het gebied van Social Media? Wij hebben de zaken weer op een rijtje gezet zodat je weer up-to-date bent! Deze week nieuws over de groei van Instagram, de winstverdubbeling van LinkedIn en de negatieve ontwikkeling in het aantal gebruikers van Draw Something. 

Instagram blijft groeien

Facebooks recente overname van Instagram heeft de groei van de foto sharing applicatie goed gedaan. Dit blijkt uit de 5 miljoen gebruikers die er momenteel per week bijkomen.

In april van dit jaar maakten wereldwijd 30 miljoen mensen gebruik van Instagram, na de bekendmaking van de overname door Facebook kwamen er zo’n 5 miljoen gebruikers bij. Halverwege april bereikte Instagram een mijlpaal van 40 miljoen gebruikers. Een aanwijsbare reden was de recente release van de Android app van Instagram.  In het kader hiervan is de schatting van Mashable op zijn minst opmerkelijk te noemen, Mashable schat namelijk dat zo’n 40 miljoen gebruikers gebruik maken van een iPhone.

Een kanttekening bij het aantal gebruikers is of deze wel actief foto’s plaatsen via Instagram of enkel andere gebruikers volgen. Gebruiker Fox289 is namelijk de 50 miljoenste gebruiker maar dit is een account waar nog geen foto’s zijn geplaatst. De vraag die Facebook graag beantwoordt ziet worden is hoeveel van die 50 miljoen accounts net zo zijn als die van Fox289. 

LinkedIn verdubbelt winst

Linkedin maakt goede tijden door. Deze conclusie kan getrokken worden uit de cijfers die LinkedIn vorige week bekendmaakte. Uit de cijfers bleek dat de zakelijke netwerksite na de beursgang van een jaar geleden in het eerste kwartaal een winstverdubbeling realiseerde. Dit betekent een winst van 5 miljoen dollar op een omzet van ruim 188 miljoen dollar. Men verwacht dat er een dit jaar een jaaromzet wordt behaald van bijna 900 miljoen dollar.

In het persbericht dat LinkedIn vorige week uitbracht stond nog een opmerkelijke boodschap, namelijk de overname van het populaire SlideShare. De slide hosting service waar gebruikers o.a. PowerPoint en PDF bestanden kunnen delen wordt voor bijna 119 miljoen dollar overgenomen door LinkedIn.

Voor beide partijen lijkt de overname een win-winsituatie. LinkedIn kan met het integreren van SlideShare een extra functie bieden aan haar gebruikers en SlideShare krijgt op haar beurt toegang tot de meer dan 150 miljoen gebruikers van LinkedIn. Met het integreren van SlideShare kunnen gebruikers van LinkedIn hun kennis aantonen door bijv. eigen presentaties toe te voegen aan hun profielpagina. LinkedIn CEO Jeff Weiner zegt hier het volgende over: “Presentations are one of the main ways in which professionals capture and share their experiences and knowledge, which in turn helps shape their professional identity”. De verwachting is dat de deal tussen LinkedIn en SlideShare dit kwartaal nog wordt afgerond. 

Draw Something verliest gebruikers

Na de explosieve groei van de afgelopen maanden, heeft de mobiele Pictionary-game Draw Something nu te maken met een tegenslag. In de afgelopen maand namen dagelijks bijna vier miljoen gebruikers afscheid van Draw Something, zo bleek uit de analyse van WebMediaBrands.

Aan de hand van de cijfers die WebMediaBrands heeft verzameld blijkt dat tussen 2 april en 2 mei het aantal dagelijkse gebruikers is gedaald tot 10,4 miljoen, van 14,3 miljoen. Daarnaast zou het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers inmiddels beginnen terug te lopen. De ontwikkelaar van Draw Something maakte in begin april nog bekend dat de game 50 miljoen keer is gedownload binnen vijftig dagen. Deze groei betekent de op één na snelst groeiende mobiele game ooit, Draw Something moest alleen de immens populaire game Angry Birds Space voor zich dulden. Inmiddels is de ontwikkelaar van Draw Something overgenomen door social game-ontwikkelaar Zynga voor een ebdrag van 200 miljoen dollar.  

Adverteerders kunnen sinds kort op een nieuwe manier adverteren. Bedrijven die willen adverteren kunnen, uiteraard tegen betaling, merken of gerelateerde termen als tekenopdracht in de game krijgen. De Amerikaanse hockeybond NHL durfde het als eerste organisatie aan om te adverteren op de nieuwe manier. NHL heeft termen als puck, slap shot en hat trick gekocht. Draw Something werkte eerder met woorden als Nike en Lady Gaga, deze woorden waren echter enkel als test bedoeld. Volgens de ontwikkelaar van Draw Something is het de bedoeling dat de game meer reclamemogelijkheden gaat aanbieden. Zo zou er een systeem moeten worden gelanceerd waarbij merken worden gekoppeld aan in-game beloningen. De exacte invulling wilde de ontwikkelaar van de game niet kwijt. Wij wachten af! 

Dit was hem weer voor deze week, tot volgende week! 

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners