088 - 120 34 00

Update week 17: Social media en Koninginnedag(en)

Ein-de-lijk was het dan zover. De Royal Wedding van William en Kate. Een Trending Topic op alle Social Media. Daarnaast vierde ook ons Koningshuis feest, het was namelijk Koninginnedag. Tijd om Social Media en deze dagen naast elkaar te leggen.

#RoyalWedding
Niet alleen offline maar ook online kreeg het huwelijk tussen William en Kate veel aandacht. Wanneer er gekeken wordt naar de cijfers is te zien dat er vlak voor het ja-woord al meer werd getwittert over dit onderwerp dan na de trieste gebeurtenis in Japan. Opvallend is het feit dat er in Amerika meer over het huwelijk wordt gesproken dan in het moederland van William en Kate. Kijk hier voor een infographic.

Unilever koopt Trending Topic
Magnum, het ijsjesmerk van Unilever, heeft #RoyalWedding gekocht. Een promoted trend kostte vorig jaar 100.000 dollar. Maar recent werden de kosten voor adverteren op Twitter verder opgevoerd, waardoor de kans bestaat dat de “grap” eerder 100.000 euro kost. Lees meer over adverteren op Twitter in onze Recap week 6.

Twitter lanceert “Adwords voor Twitter”
Twitter heeft een nieuwe inkomstenbron aangeboord nu het tekstadvertenties vertoont op de startpagina van de nieuwe versie van Twitter. De advertentie lijkt veel op een Adwords advertentie: een titel, een klein tekstje en een link. Dat er sprake is van een betaalde advertentie blijkt uit de HTML code, waarin duidelijk te zien is dat de gebruikte “class” de naam “promo” heeft en de clicks getracked worden.

Nederland staat wereldwijd op 1 qua Twitter en LinkedIn gebruik
De Nederlandse social netwerk markt blijft sterk doorgroeien. Sites als Facebook, Twitter en LinkedIn breiden hun marktaandeel uit, maar Hyves is nog wel de absolute nummer 1.

De social networking categorie groeit in Nederland flink door met + 18% tot 11,5 miljoen bezoekers in maart 2011 (representatief voor 96% van de online populatie). Hyves staat nog bovenaan met meer dan 7,6 miljoen bezoekers in maart, maar Facebook wint veel terrein, maar liefst 76% omhoog ten opzichte van vorig jaar tot bijna 6,6 miljoen bezoekers. Twitter en Linkedin staan 3e en 4e met beide bijna zo’n 70% omhoog ten opzichte van een jaar eerder naar iets meer dan 3 miljoen bezoekers.

Koninginnedag: Facebook en Hyves mobiel even groot
Profielensites Hyves en Facebook worden mobiel even veel gebruikt. Van een kloof tussen de twee concurrenten is hier geen sprake meer. Het gebruik van mobiel internet op Koninginnedag is gegroeid met een factor vier ten opzichte van 2010. Op Koninginnedag noteerde Vodafone tussen zes uur ‘s ochtends en elf uur ‘s avonds het gebruik van Hyves en Facebook. “Respectievelijk 1,5 miljoen en 1,4 miljoen unieke bezoekers”.

Je bent weer up-to-date. Tot volgende week!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners