088 - 120 34 00

Update week 17: ‘Facebooks advertentie-inkomsten gedaald’

 

Na het lange weekend en de zomerse Koninginnedag van gisteren,  ligt er weer een update voor je klaar. Deze week nieuws over Facebook, black hat, en Twitter!

Facebooks advertentie-inkomsten gedaald

In de vorige update werd nog gemeld dat Facebook haar marketingkanaal eenvoudiger heeft gemaakt voor bedrijven die adverteren op de profielensite. Of het één met het ander te maken heeft moet nog blijken, maar bekend is geworden dat de kwartaalcijfers van de advertentie-inkomsten van Facebook iets zijn teruggelopen. Dit bleek uit de stukken die zijn ingediend bij toezichthouden Securities and Exchange Commssion (SEC).

In vergelijk met het eerste kwartaal van 2011 zijn de advertentie-inkomsten beter, maar in het vierde kwartaal bedroeg de advertentie-omzet 943 miljoen dollar. De omzet bedroeg 1,058 miljard dollar in vergelijk met de 731 miljoen dollar die in het eerste kwartaal van 2011 werd behaald. Tevens slonk de nettowinst van 233 miljoen dollar naar 205 miljoen. Een belangrijke reden hiervan is geweest dat er meer mensen zijn aangenomen  en de technische infrastructuur moest worden uitgebreid.

In totaal zijn er momenteel 901 miljoen maandelijkse gebruikers actief op Facebook. Dit betekent een stijging van ruim 50 miljoen gebruikers ten opzichte van het laatste kwartaal toen de Facebook nog 845 miljoen actieve gebruikers telde.

Google bestrijdt ‘Black hat webspam’

Google wil haar zoekoptimalisatie zo zuiver mogelijk houden. In het kader hiervan zal Google de komende dagen actief haar algoritmen aanpassen. Op deze manier wil Google de zogenaamde ‘Black hat webspam’, een ander woord voor kwalijke zoekoptimalisatie, minimaliseren.

Google onderscheidt ‘white hat’ en ‘black hat’ zoekoptimalisatie. SEO-specialisten die volgens de witte variant werken, werken volgens de regels van Google. De zwarte variant gebruikt tactieken die niet zijn toegestaan, enkele voorbeelden zijn: keyword stuffing (een pagina vol trefwoorden) en overdreven linkuitwisseling (Link to me and I’ll link to you) en het toevoegen van irrelevante woorden op webpagina’s.

De aanpassingen die worden doorgevoerd wil Google vooralsnog niet bekend maken maar waarschuwt de SEO-specialisten wel alvast zich aan regels te houden. De aanpassingen gelden voor alle talen. Verder gaf Google aan dat de wijzigingen percentueel zeker te merken zijn.

Groei Nederlandse Twitteraccounts stagneert

Dat aan alles een eind komt merkt ook Twitter. De groei van het aantal Twitteraccounts is het afgelopen jaar afgenomen. Multiscope meldt dat daarmee de groei in Nederland lijkt te stagneren. Twee jaar geleden lag het hoogtepunt van het aantal accounts op ruim 430.000 nieuwe accounts, mede veroorzaakt door de 280.000 accounts die het jaar daarvoor werden aangemaakt. Afgelopen jaar lag het aantal nieuwe Nederlandse accounts op 250.000.

Op dit moment zijn er ruim 1,05 miljoen Nederlandse Twitteraccounts, die samen goed zijn voor ruim 2,5 miljard tweets. Ongeveer een kwart van deze accounts heeft een ‘sleuteltje’ op zijn account zodat deze niet openbaar is. Tevens  bleek uit de inventarisatie van Multiscope dat van de ruim 1 miljoen Twitteracounts, 150.00 tot 200.000 accounts van organisaties zijn. Mannen voeren de boventoon op Twitter qua hoeveelheid accounts op Twitter, daarentegen zijn vrouwen actiever op Twitter. Gemiddeld sturen mannen zo’n 1.880  tweets, bij vrouwen ligt het gemiddelde op 2.933 tweets.

Het verschil tussen mannen en vrouwen  in het aantal Twitteraccounts dat wordt gevolgd is nihil. Mannen volgen gemiddeld 154 accounts, terwijl vrouwen gemiddeld 147 accounts volgen. Waar het verschil wel aanzienlijk is, betreft het aantal followers van mannen en vrouwen. Gemiddeld genomen worden mannen gevolgd door 203 accounts, waar vrouwen gemiddeld door 152 accounts worden gevolgd.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners