088 - 120 34 00

Update week 16: ‘TumbIr gaat advertentieruimte verkopen’

Het weekend is weer voorbij dus een nieuwe update ligt voor je klaar. Deze keer nieuws over de advertentieruimte van TumbIr, Google Drive en het marketingkanaal van Facebook. 

TumbIr gaat advertentieruimte verkopen 

Vijf jaar na haar oprichting gaat Microblog TumbIr adverteerders toestaan om te adverteren op haar platform. Er kan worden geadverteerd vanaf 2 mei, aldus CEO David Karp afgelopen week op Ad Age’s Digital Conference in New York.

Voor degenen die (nog)  onbekend zijn met TumbIr, hier nog even een korte beschrijving. Anders dan bijvoorbeeld WordPress is TumbIr een microblogging-systeem bedoelt voor tekst, beelden, citaten, links en geluidsopnamen in de vorm van een openbaar blog. Voorheen was TumbIr altijd een reclamevrij medium geweest en een fel tegenstander van advertenties, vanaf 2 mei verandert dit dus.

In eerste instantie zijn de advertenties enkel en alleen te zien in het ‘Radar’ kader. Momenteel zijn er vijftien partners die hun merk promoten door middel van ‘creatieve advertenties’, zoals IBM met Smarter Planet en oogcosmetica retailer Warby. Daarnaast is de verkoop van blogthema’s door ontwerpers een inkomstenbron. De tarieven voor de advertenties zijn vooralsnog onbekend. 

Het verkopen van advertentieruimte kan te maken hebben met de recente groei  die TumbIr heeft doorgemaakt. Het totale bedrag dat is opgehaald aan investeringen wordt geschat op 125 miljoen dollar, waaronder 85 miljoen in september van Greylock Partners en Insight Venture Partners. 

Google Drive lancering volgende week

In de update van week 6 werd al vermeld dat Google druk bezig is met uitrollen van een nieuwe dienst genaamd Google Drive. Geruchten worden momenteel steeds sterker dat het moment dan eindelijk daar is. Google heeft het bericht nog niet officieel bevestigd maar de nieuwe opslagdienst zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week worden gelanceerd. Concurrent Dropbox zal op haar hoede moeten zijn aangezien Google Drive een twee keer (5GB) zo grote opslagruimte zal gaan bieden dan Dropbox (2GB).

De website The Next Web meldt dat het beschikt over documenten die betrekking hebben op de dienst. Volgens de website lanceert Google haar nieuwe dienst halverwege volgende week. Google Drive wordt een gratis dienst en gebruikers beschikken direct na aanmelding over 5GB opslagruimte. Gebruikers die meer nodig hebben dan 5GB opslagruimte kunnen extra capaciteit bijkopen. De verwachting is ook dat Google een API aanbiedt, op deze manier krijgen ontwikkelaars de  mogelijkheid om de dienst in hun applicaties verwerken.

De dienst zal compatible zijn met verschillende platforms. Google zal naast een web-versie een applicatie ontwikkelen voor Windows, Mac, Android en iOS. Op de desktop moet de applicatie een map gaan bieden die automatisch gesynchroniseerd wordt met de webopslag, zoals Dropbox dat doet. Informatie over de mogelijke mobiele apps is nog niet bekend.

Google is al langere tijd in de weer met de ontwikkeling van Google Drive. De eerste geruchten over Google Drive kwamen al op in 2007. Het blijft een raadsel waarom de lancering zo lang heeft geduurd. Google heeft op dit moment met Picasaweb (foto’s) en Google Docs (documenten) al twee diensten waarmee het mogelijk is om bestanden op te slaan. 

Facebook verbetert marketingkanaal

Goed nieuws voor bedrijven die actief zijn op Facebook. De populaire profielensite maakt het inzetten van Facebook voor marketingdoeleinden eenvoudiger. Facebook doet dit door middel van het publiceren van een internationale index met specialisten op het gebied van Facebook.

Op dit moment  zijn zes Nederlandse bedrijven  benoemd als ‘preferred marketing developer’. Deze naam dragen zij ook in de nieuwe specialistenindex. Deze bedrijven zijn: The Widget Company, Digined, Mediamonks, Yes2web, Mediarepublic, 77agency met Info.nl en Fitzroy.  

Deze bedrijven staan te boek als tool developer of bouwer van managed services. Dit betekent dat zij pagina’s kunnen bouwen en beheren, goed zijn in reclamecampagnes bouwen, applicaties bouwen of kenner zijn op het gebied van Analytics.

Het preferred marketing developer – programma is ontstaan door de samenvoeging van twee bestaande programma’s. Een van deze programma’s legde de focus op techneuten en de ander op markerteers. Met de beursgang van Facebook, waarschijnlijk 17 mei, wil het bedrijf haar geldmachine efficiënter inrichten. Een van de eerste stappen hierin is het inzetten van Facebook voor commerciële doeleinden makkelijker te maken. Op dit moment zijn er 232 bedrijven aangesloten als PMD, afkomstig uit 35 landen. 

Dit was hem weer voor deze week, tot volgende week! 

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners