088 - 120 34 00

Update week 13: Spotify verslaat EMI en ontdek wat Google bewaart

Het is weer maandag dus er ligt weer een update voor je klaar. In de update van week 13 nieuws over Spotify, Sociale media en Google!

Spotify verslaat EMI in dollars

Ondanks dat Spotify nog relatief nieuw is in de muziekindustrie wordt het momenteel hoger gewaardeerd dan de miljardenplatenmaatschappij EMI. Spotify werd opgericht in 2006 door Daniel Ek. Het Zweeds bedrijf biedt muziek als stream aan. Gebruikers van de dienst putten uit een database van miljoenen muzieknummers.  Er is zowel een betaalde als een gratis versie van Spotify. Het wordt gezien als een alternatief voor die andere muziekdienst: iTunes.

Momenteel zijn de onderhandelingen gaande met nieuwe geldschieters over het investeren van honderden miljoenen dollars in Spotify. Op deze manier hoopt Spotify internationaal verder te groeien. Om dat te bereiken gaat Spotify haar dienst in nieuwe landen lanceren, recent ging de dienst live in Duitsland. Met het geld dat Spotify voor handen heeft, zijn lokale muzikanten en rechteninstanties minder huiverig dat ze hun geld krijgen. Dat neemt eventuele twijfels over de liquiditeit weg.

Wie de mogelijke investeerders zijn, is vooralsnog onbekend net zoals het stadium waarin de onderhandelingen zich in bevinden. In de afgelopen 3,5 jaar haalde Spotify 189 miljoen dollar op bij investeerders, dit bedrag wil Spotify overtreffen. De platenmaatschappij EMI ging onlangs voor 3,3 miljard dollar naar Acces Industries, een investeringsfonds van de Russische miljardair Leonard Blavatnik.

Sociale media in trek bij adverteerders 

Adverteerders zien steeds meer in hoe belangrijk sociale media is. Onderzoek van ClickZ heeft uitgewezen dat reclamebureaus nog meer geld in sociale media gaan steken. Meerdere bureaus gaven aan dat hun klanten steeds actiever met sociale media worden. Maar liefst drie van de acht bureaus geven aan dat bestedingen aan sociale media in een jaar tijd ongeveer zijn verdubbeld.

Mediaruimte bij Facebook en Twitter wordt steeds populairder. Vooral Facebook Premium Ads en Facebook Marketplace Ads zijn zeer in trek bij adverteerders. Doelgroepen kunnen zo gericht benadert worden. Bij Twitter is vooral de Promoted Trend de laatste tijd sterk groeiende.

Ook werd aan de adverteerders gevraagd welke platforms voor sociale media zij het belangrijkst beschouwen in 2012. Hieruit kwamen: Pinterest, Zynga, Facebook, Foursquare, Twitter en StumbleUpon als winnaars uit de bus.

Ontdek wat Google bewaart

Gebruikers van de diensten van Google kunnen vanaf vorige week achterhalen welke informatie door de zoekmachine bewaard wordt. De functie ‘Account Activity’ maakt dit mogelijk door toegang te geven tot de informatie die via Google+, Gmail, YouTube, zoekopdrachten en door andere Googlediensten is verzameld. Wanneer een gebruiker zich aanmeldt voor Account Activity krijgt diegene toegang tot de informatie door middel van een zogenaamd ‘Password protected’ om zijn privacy account te monitoren.

Dit was de update van week 13, tot volgende week!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners