088 - 120 34 00

Update week 12: Google helpt MKB

Dat de lente deze week in Nederland is begonnen was te merken. De terrassen stroomden vol, parken werden volop bezocht en de fietsenstallingen raken weer vol. Ondertussen zijn we bezig geweest met het verzamelen van nieuwsfeiten om je up-to-date te houden.  Vandaag nieuws over Google, internetgebruik in Nederland en webwinkels. Lees hier de update van week 12.

Google brengt MKB online

Tegenwoordig is het bijna niet meer voor te stellen maar nog steeds hebben tientallen procenten van bedrijven in het MKB geen website. Google merkte dit op en begint met verschillende Nederlandse bedrijven een project om deze ondernemingen online te brengen.  In het buitenland draagt het project de naam ‘Get your Business Online’.  Welke naam het project in Nederland gaat krijgen is vooralsnog onbekend.  Deelnemers van het project krijgen een gratis domeinnaam en website. Daarnaast biedt Google hulp met het inrichten van hun online kanaal. Partners van Google tijdens dit project zijn ING, MKB Nederland en PostNL.

Het project is begonnen in Amerika en werd recent uitgerold naar Canada en Engeland. Naast het online brengen van deelnemers worden de deelnemers in deze landen ook bijgespijkerd tijdens bijeenkomsten die regelmatig door het land heen worden georganiseerd. Google heeft ook een vergelijkbaar project opgestart maar dan met de focus op mobiel internet. Het project dat momenteel draait in Amerika en Engeland heeft de naam ‘How to Go Mobile’. 

Internetgebruik groeit

In het afgelopen jaar is het gebruik van internet met 18% gegroeid. De groei is mede veroorzaakt door de toename van het aantal internetters, wat met 1% groeide naar 87,2%. We gaan steeds meer tijd doorbrengen  op internet. In 2010 waren we nog gemiddeld 8,3 uur per week online, in 2011 is dit gestegen naar 9,8 uur.

 

 
Wekelijks telt Nederland 136 miljoen surf uren in 2011, tegenover 115 miljoen in 2010. Dit betekende een stijging van 18%. Naast de toename van het aantal surfers is een andere verklaring voor de groei de toename van de gemiddelde surftijd. Nederlanders surfen gemiddeld 9,8 uur in 2011. Binnen de surfpopulatie is de gemiddelde surftijd 11,2 uur. De niet-surfers worden buiten beschouwing gelaten.

Leeftijdsgroep
De leeftijdsgroep die de meeste tijd online doorbrengt is de groep in de leeftijd van 13 – 34 jaar. Met 14,6 uur zijn zij koploper.  De 35-49 jarigen surfen gemiddeld 10,4 uur per week en de 50-plussers 5,9 uur.

Webwinkels populair

Online thuiswinkelen blijft populair, in 2011 hebben weer meer mensen online geshopt ten opzichte van het jaar ervoor. De groei komt voornamelijk voort uit het toegenomen aantal bestellingen per persoon. Dit aantal steeg van 7,4 naar bijna 8. Mede hierdoor bedroeg de totale omzet 9 miljard euro. Deze omzet werd bereikt met 78 miljoen online bestellingen, een stijging van 13 procent in vergelijking met 2010. Wat niet in lijn is met de stijging is de daling van het gemiddeld besteedde bedrag per bestelling. Dit bedrag is afgenomen van 119 naar 115 euro. Per persoon wordt gemiddeld 885 euro online besteed.

Naast de stijging van het aantal bestellingen per persoon is ook het aantal nieuwe online klanten toegenomen. In totaal deden 900.000 consumenten in 2011 hun eerste bestelling op internet. Het aantal online kopers komt daarmee uit op 10,5 miljoen. Een stijging van 10 procent. 

Dit was de update van week 12, tot volgende week! 

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners