088 - 120 34 00

Twitter Web Analytics komt binnen enkele weken

Inmiddels alweer bijna een jaar geleden kondigde Twitter aan binnenkort met een gratis Twitter Web Analytics te komen. Nu de buzz er omheen alweer enige tijd voorbij is, heeft Twitter eindelijk officieel Twitter Web Analytics geïntroduceerd. Het zal binnenkort dus mogelijk zijn om van Twitter zelf data te kunnen krijgen om nog beter je statistieken op orde te krijgen en hier wellicht beter op te kunnen sturen. Dit was voorheen nog niet zo makkelijk te doen of gewoon simpelweg niet erg betrouwbaar te noemen. Met Twitter zelf als bron voor de statistieken, komen we al een flinke stap dichterbij het analyseren van bereik en interactie op Twitter.

De mogelijkheden van Twitter Web Analytics

Momenteel is er nog niet veel bekend over de mogelijkheden die Twitter Web Analytics ons zal gaan bieden. In hun eigen blogpost zijn ze hier ook niet erg spraakzaam over, maar sommen ze wel enkele punten op.

Monitoring van hoe vaak jouw content gedeeld wordt op Twitter
Eigenlijk een van die punten die je wel zou verwachten in Twitter Web Analytics is het kunnen monitoren van het aantal shares die jouw content veroorzaakt. Op die manier weet je hoe effectief of hoe pakkend jouw content is en hoe het publiek op Twitter erop reageert. Zoals ik zei: must have als we het over Twitter Web Analytics hebben, want tot zover was het monitoren van retweets (oude vs. nieuwe stijl) een crime.

Tracken van verwijzend verkeer
Een niet onbelangrijk gegeven is hoeveel verkeer het delen je nou in werkelijkheid aan verkeer naar jouw website heeft opgeleverd. Hoewel dit misschien al goed te meten is door andere statistieken als Google Analytics, zal het in Twitter Web Analytics waarschijnlijk iets verder gaan met bijvoorbeeld CTR gegevens van links in jouw tweets, los van het feit dat het een link naar je eigen website is.

Effectiviteit meten van de Tweet Button op jouw website
Hoe effectief is jouw integratie van de Tweet Button in je eigen website? Twitter Web Analytics schijnt je hier goed over te kunnen informeren om zodoende meer interactie op Twitter vanaf jouw website te genereren. Hoe we dit precies in de praktijk moeten zien, is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt op een vorm van conversie optimalisatie op een enkel element. De tijd zal het leren…

Twitter Web Analytics API
Daarnaast heeft Twitter aangegeven een Twitter Web Analytics API beschikbaar te stellen. Wat precies de mogelijkheden hiervan zijn, laten ze zich nog niet over uit, maar het zal waarschijnlijk alle basisstatistieken beschikbaar stellen voor third party tools.

Nice to haves

Tot zover hetgeen wat zelf door Twitter is aangekondigd voor hun eigen analytics pakket. Maar blijft het daarbij? Er kunnen namelijk nog genoeg statistieken verzonnen worden om nog beter de effectiviteit van jouw campagne op Twitter te kunnen meten en hierop te sturen. Let’s take a look.

Het meten van jouw bereik op Twitter
Je weet blijkbaar hoe vaak jouw content wordt gedeeld via Twitter en hoe vaak jouw tweets, of tweets met jouw content, geretweet worden. Maar heeft dit werkelijk jouw bereik vergroot? Ik hoef niet uit te leggen dat een retweet van bijvoorbeeld Boris meer waarde heeft dan een retweet van je nichtje van twaalf. Om die reden is het natuurlijk wel interessant om erachter te komen hoe invloedrijk jouw retweeters zijn en wat het effect is geweest op jouw totale bereik.

Meten van nieuwe volgers
Het meten van hoe het met jouw aantal volgers gaat is iets wat natuurlijk al jaren wordt gedaan door TwitterCounter. Toch zou het ook in Twitter Web Analytics geïntegreerd moeten worden, puur om alle data op één plek te hebben. Daarnaast is het ook interessant om te weten wat de oorzaak is van de nieuwe volger. Kwam deze via een ander Twitter profiel bij jou? Of via jouw eigen website? Of misschien toch via “Who to follow”? En wellicht is de interesse in jouw Twitter profiel wel gekomen doordat content van jouw geretweet wordt. Allemaal interessant om te kunnen meten.

Social Mentions: positief of negatief
Tegenwoordig is het goed te meten hoe jouw merk beleefd wordt bij het online publiek, en dus ook op Twitter. Hier zijn al verschillende oplossingen voor, maar deze informatie van Twitter zelf krijgen lijkt toch wel het meest betrouwbaar. Daarom zou het ook interessant zijn om in te kunnen zien hoe vaak je genoemd wordt op Twitter, los van een exacte mention van jouw Twitter naam, en misschien nog wel belangrijker: of ze positief of negatief over je praten. Via Twitter Advanced Search is het namelijk mogelijk om je zoekresultaat te filteren op positieve of negatieve inhoud. Het zou een mooie manier van reputation management zijn om dit in te kunnen zien via Twitter Web Analytics.

Integratie met Google Analytics
Misschien wel de meest eenvoudig bedachte ‘nice to have’ voor Twitter Web Analytics. Need I say more? 🙂

Tweet impressies
Laten we zeggen, je hebt 1000 volgers. Dat wil echter niet zeggen dat jouw tweets door 1000 gebruikers gelezen wordt. Er zit dus een groot verschil tussen het aantal volgers en het aantal gebruikers die ook daadwerkelijk lezen wat je te zeggen hebt. Door dit te meten, zou je erop in kunnen spelen door bijvoorbeeld op andere tijdstippen jouw content via Twitter te delen. Midden in de nacht zul je waarschijnlijk weinig impressies hebben, maar wellicht is datzelfde het geval tijdens een Twitter spitsuur, omdat je Tweet dan te snel verdwijnt in de timeline.

Monitoring van hashtags
Hashtags zijn een krachtig concept geworden op Twitter. Het brengt mensen samen om te praten over een bepaald onderwerp. Daarnaast worden er vaak ook hashtags bedacht of “geclaimd”. Zou het dan niet interessant zijn om deze statistieken ook terug te zien in Twitter Web Analytics? My thoughts exactly.

Kanttekening bij de nice to haves
Veel van de ‘nice to haves’ hebben een groot nadeel, namelijk het feit dat Twitter veel meer wordt gebruikt buiten de website met apps en andere websites. Het zal lastig worden om bovenstaande ‘nice to haves’ allemaal goed door te kunnen meten wanneer de interactie niet op Twitter.com zelf gebeurd. Desalniettemin blijven het interessante statistieken.

Nog een paar weken wachten

Hoewel Twitter dus gisteren de aankondiging van Twitter Web Analytics heeft gedaan, is deze nu nog niet beschikbaar voor het publiek. Ze geven aan snel te starten met het testen binnen een selecte groep en dat binnen enkele weken het pakket beschikbaar wordt voor het grote publiek. In de eerste instantie zou dit gratis zijn, hoewel het me waarschijnlijk lijkt dat er een betaalde versie komt met (hopelijk) veel van de ‘nice to haves’ hierboven. We wachten geduldig af.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners