088 - 120 34 00

Twitter Ads: hoe en waarom?

De grote drie sociale media zijn Facebook, LinkedIn en Twitter. Wij hebben een tijdje geleden de advertentiemogelijkheden van Facebook en LinkedIn al beschreven. Nu is Twitter aan de beurt. Anno 2015 maken 2,8 miljoen Nederlanders gebruik van Twitter waarvan één miljoen dagelijks.

Daarmee is het een relatief klein netwerk in Nederland, maar wel zeer actief. Zeker wanneer je het vergelijkt met LinkedIn, dat één miljoen meer gebruikers heeft, maar ruim 600.000 minder actieve gebruikers dan Twitter.
Twitter Ads vs andere platforms

Waarom zou je Twitter Ads gebruiken?

Twitter gebruikers hebben enkele hele prettige eigenschappen die voor veel ondernemingen voordelig zijn. Zo delen Twitter gebruikers vaker informatie met elkaar. Twitter gebruikers reageren sneller op vragen en veel Twitter gebruikers zijn actief op zoek naar mensen die hulp bij een onderwerp zoeken. Twitter wordt relatief vaker geciteerd in andere sociale media. Dit komt omdat Twitter een soort open podium is, waar de spreker zijn kunstje doet.

De spreker kan vervolgens diverse doelen nastreven.

Meer volgers verzamelen
Het verzamelen van volgers is een belangrijk doel, zij zijn namelijk je publiek. Hoe groter je publiek is, hoe makkelijker je boodschap zich verspreidt of doel kan worden behaald.

Relevante bezoekers genereren
Op Twitter worden veel sites met elkaar gedeeld, zich voornamelijk wanneer deze opmerkelijke informatie, diensten of producten bevat, dan worden deze gedeeld en zal Twitter voor bezoekers gaan zorgen.

Interactie aangaan
Een ander doel kan interactie met Twitter gebruikers zijn, vaak is interactie erg waardevol bijvoorbeeld voor onderzoeken of klantenservice.

Hoe kun je met Twitter Ads deze doelen bereiken?

Twitter heeft voor elk doel een advertentievariant ontwikkelt.

Uitgelichte Accounts
Wanneer je het doel heb om snel nieuwe volgers te krijgen, dan is het maken van een “Uitgelichte Account”-campagne een goed plan.

Deze advertentie vorm is specifiek gericht op het vergroten van het aantal volgers. Door deze advertentievorm wordt je account, in combinatie met een korte beschrijving, in de “Wie te volgen”-widget of de tijdlijn van Twittergebruikers geplaatst.

Uitgelichte Tweets
Deze promotievorm is ideaal om volgers te vergaren en interactie aan te sporen. Voorwaarde is wel dat de maximaal 140 tekens die je uitlicht wel interessant zijn. Het moet uitnodigen om te verspreiden. Voorbeelden van onderwerpen die zich goed lenen voor een “Uitgelichte Tweet”:

  • Productlanceringen of openingen
  • Speciale aanbiedingen
  • Evenementen

De uitgelichte tweet zal verschijnen op de tijdlijn van getargette twitteraars.

Wat zijn de targeting mogelijkheden?

Twitter Ads zijn erg goed in te richten op gedefinieerde doelgroepen, doordat de advertenties goed te targeten zijn.

Geografie
Wanneer je een lokale onderneming hebt of een openingsaanbieding hebt op bijvoorbeeld een nieuwe locatie, dan kun je met Twitter Ads makkelijk je promoted tweet richten op locatie. Dit gaat zelfs tot op straatniveau doordat je in Nederland op postcode kunt targeten.

Geslacht & apparaat
Twitter Ads zijn te richten op alleen vrouwen met een iPhone.  Dit kun je instellen op een enigszins ongewone locatie, namelijk “Apparaattargeting”.

Interesse
Je weet vaak precies welke interesses jouw klanten hebben. Je kunt deze kennis inzetten om je Twitter Ads beter te richten.

Wanneer je doelgroep helemaal kookgek is, wees dan verstandig en richt je promoted account of tweets op deze interesse.

Twitter Ads Interesses

Trefwoorden
Targeten op basis van zoekwoorden behoort ook tot de mogelijkheden van Twitter. Het targeten op keywords is hele bekende manier van targeten die we kennen van het Google Display Netwerk. Twitter werkt nagenoeg hetzelfde.

Gebruikersnamen
Wanneer je exact weet wie jij wilt bereiken met je ads, dan kun je targeten op gebruikersnaam. Wil jij bijvoorbeeld online marketing bureaus bereiken, dan richt je jouw advertenties gewoon op @Onetomarket en je pakt meteen andere online marketing bureaus mee.

Remarketing
Ook voor Twitter Ads is remarketing mogelijk. Remarketing is één van targeting varianten die de grootste kans op conversie herbergt. De twitteraars zijn immers al eens op je site geweest.

Wat zijn de kosten van Twitter Ads?

Het antwoord op deze vraag is erg makkelijk en complex tegelijk, want je bepaalt dit voor 90% zelf. Net als in AdWords werken Twitter Ads met een dagbudget, wat nooit overschreden wordt. Op deze manier kost een campagne nooit meer dan je er voor over hebt. Het veilingsysteem van Twitter lijkt als twee druppels water op dat van andere advertentiesystemen. Want je betaalt namelijk nooit meer dan 1 cent meer dan je nodig hebt om het concurrerende bod voor te blijven. Adverteren op Twitter is in elk geval een stuk goedkoper dan LinkedIn waar je minimaal € 2,- per klik betaald. Twitter heeft namelijk geen minimum bod. Met al onze campagnes konden we prima onder de euro per klik blijven.

Randvoorwaarden voor Twitter zijn:

Wil je aan de slag met Twitter Ads, dan zijn de onderstaande randvoorwaarden van belang:

  1. Zorg er voor dat je account helemaal in orde is. Het is namelijk zonde om te betalen voor advertenties wanneer je profiel er slecht uit ziet. Controleer daarom zeker je profielfoto op herkenbaarheid en kwaliteit. Hetzelfde geldt voor je omslagfoto en de kleuren van je profiel. Ook al komt deze minder vaak in beeld, het toont aan dat je Twitter serieus neemt.
  2. Controleer je biografiebeschrijving. Neem in elk geval je naam, locatie en hoofdonderwerpen op in de bio. Een veel gebruikte methode is door met een enkele zin en steekwoorden aan te geven wat je doet op Twitter en als onderneming.
  3. Weet waar je doelgroep over spreekt op Twitter. Je moet namelijk makkelijk en snel kunnen inhaken. Wanneer je niet weet wat jouw doelgroep met Twitter doet en waar ze over spreken, dan kun je hier beter nog even wat tijd aan spenderen.

Twitter Adverteren best practices

Dit kun je beter niet doen!

  • Producten of diensten aanbieden aan de hand van een negatieve gebeurtenis. Ben je een scheidingsadvocaat, adverteer dan niet met Twitter Ads. De kans dat je Promoted Tweet wordt opgepakt en verspreid met een negatieve lading is erg groot.
  • Verwijder nooit een reactie! Neem contact op en ga de interactie aan. Zwijgen op Twitter is erg onverstandig. Sommige mensen zijn erg pushy en vervelend. Laat hen dat gedrag tonen. Vaak krijg je bijval van andere twitteraars wanneer het nergens op gebaseerd is. Is het een fout van jouw kant, los het op!
  • Sales is niet het enige doel van advertenties. Iedereen begrijpt dat je wat wilt verkopen als bedrijf, maar het is verstandig hier niet altijd mee bezig te zijn.

Twitter Ads Interface
Dit zijn de beste dingen die je kunt doen op Twitter.

  • Houdt je profiel bij de tijd en actief. Twitter is leuk, snel, levendig en motiverend. Ga mee in deze flow. Twitter Ads dragen bij aan deze levendigheid.
  • Maak gebruik van de multimediale mogelijkheden. Link naar artikelen, voeg afbeeldingen toe. Maak een video! Hoe meer aandacht jij geeft aan je Twitter Ads hoe beter deze zal aanslaan.
  • Maak opmerkelijke content. Er zijn niet veel mensen die houden van één kleur grijs. Zet twitteraars, of jezelf aan het denken.
  • Ben geen verkoper! Dit punt is zo belangrijk dat het weer terugkomt. Vaak is het een veel beter idee om content te cureren zodat je een autoriteit wordt op Twitter. Mensen kopen veel liever van een persoon die weet wat er aan de hand is en dus een top advies kunnen geven, dan iemand die het goedkoopste product aanbiedt.
  • Maak gebruik van #hashtags. Je wordt er veel gemakkelijker vindbaar door op Twitter. Aanhaken met relevante topics wordt er ook een stuk makkelijker door.

Hoe begin je met adverteren op Twitter?

Ga naar ads.twitter.com en login met je Twitteraccount. Vervolgens word je gevraagd om het land van herkomst en tijdzone in te stellen. Hierna begin je het instellen van je eerste campagne, easy as pie, toch?!

Als je vragen hebt over Twitter Ads neem contact met mij op of stel ze in de reacties. Ik zal er zo snel en volledig mogelijk op terug komen.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants