088 - 120 34 00

Tijd belangrijk voor online koopervaring

Consumenten kunnen online hetzelfde product kopen maar de online ervaring wordt bepaald door de waarde die een consument hecht aan tijd

Consumenten kunnen online hetzelfde product kopen, maar de online ervaring wordt bepaald door de waarde die een consument hecht aan ‘tijd’. Dat blijkt uit onderzoek naar timemanagement als belangrijkste onderdeel voor marketeers in het segmenteren van online doelgroepen. Volgens de onderzoekers besteden marketeers te weinig aandacht aan het element ‘tijd’ .

‘De indeling van tijd is een belangrijk gegeven om na te gaan voor marketeers, aangezien dit een belangrijk element van internetgebruik is’, meldt het onderzoek. De manier waarop een internetgebruiker zijn tijd plant kan ook van invloed zijn op de manier waarop – en de reden waarom- iemand online is. Onderzoekers van diverse universiteiten in de VS publiceerden in de Journal of Interactive Marketing de resultaten van hun onderzoek.

Het onderzoek maakt onderscheid tussen twee type internetgebruikers. De eerste groep gaat online voor hun plezier en ontspanning. De andere heeft specifieke redenen om online te gaan. Het onderzoek achterhaalde dat beide groepen online kopen, maar dat hun motivaties om te aankoop over te gaan verschillen. Retailers moeten dus rekening houden met de verschillende webervaringen om beide type shoppers tevreden te houden.

De groep internetgebruikers die online gaat met een specifiek doel heeft geen behoefte aan ‘toeters en bellen’ en wil een duidelijke en gerichte interfase op de webpagina. De internetgebruiker die voor zijn plezier surft is een ‘spontane tijdplanner’ en reageert op geluid, vermakelijke links en de mogelijkheid om ervaringen te delen met anderen op de site.

Bron: Twinkle Magazine

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners