088 - 120 34 00

Thuiswinkelmarkt groeit door online bestedingen

De Nederlandse Thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar 179 miljard euro

De Nederlandse Thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar 1,79 miljard euro. Bijna driekwart van de omzet wordt via internet gerealiseerd.

Ten opzichte van 2005 is de thuiswinkelmarkt met 11,4 procent gegroeid. Deze stijging is toe te schrijven aan het feit dat consumenten online steeds meer uitgeven. De online consumentenbestedingen namen met 24,8 procent toe. Eerder maakte Thuiswinkel.org al bekend dat deze in de eerste helft van 2006 tot 1,33 miljard euro groeide.

De Nederlandse thuiswinkelmarkt (internet, catalogus, post, etc.) is sinds 2000 verdubbeld, en volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is het eind nog niet in zicht. ‘Ten opzichte van de reguliere detailhandel heeft het thuiswinkelen opnieuw een grotere groei doorgemaakt’, aldus Jongen. ‘Met Sinterklaas nog voor de boeg zorgt deze groei ervoor dat we voor 2006 een totale omzet van de thuiswinkelbranche van 3,6 miljard euro verwachten. Dat komt neer op een besteding via internet van zo’n 3 miljard euro’, voorspelt Jongen.

Op dit moment wordt 4,4 procent van alle producten door middel van thuiswinkelen gekocht. In 2005 was dit 4,2 procent. Het aandeel van de via internet verkochte producten ten opzichte van de reguliere detailhandel bedraagt nu 3,3 procent (2,8 procent in 2005).

Reizen is nog altijd de belangrijkste groei (571 miljoen omzet), maar inmiddels gevolgd door de verkoop van verzekeringen via internet. Dit nam het afgelopen jaar explosief toe. In de eerste helft van 2005 had dit nog een aandeel van 81 miljoen, in het eerste halfjaar van 2006 steeg de omzet met 79 procent tot 145 miljoen euro. Ook kopen Nederlanders online veel consumentenelektronica (118 miljoen) en kleding (108 miljoen).

Bron: Twinkle Magazine

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners