088 - 120 34 00

Stuur in de juiste richting met behulp van KPI

Het woord analyse is van origine een Grieks woord wat zoveel betekent als onderzoeken en opbreken Dat is een eerste vereiste om zinnige informatie te halen uit de overvloed aan data die online marketing genereert Zoals Web analytics guru Avinash Kaushik al eens zei gemiddeldes verbergen de waarheid Alleen door segmentatie kun je tot waardevolle inzichten komen Die waardevolle inzichten heb je nodig om je online marketing te verbeteren en dat is nu precies waar optimalisatie om draait

Het woord analyse is van origine een Grieks woord, wat zoveel betekent als “onderzoeken en opbreken”. Dat is een eerste vereiste om zinnige informatie te halen uit de overvloed aan data die online marketing genereert. Zoals Web analytics guru Avinash Kaushik al eens zei, “gemiddeldes verbergen de waarheid”. Alleen door segmentatie kun je tot waardevolle inzichten komen. Die waardevolle inzichten heb je nodig om je online marketing te verbeteren, en dat is nu precies waar optimalisatie om draait

Vaak begint online marketing met de implementatie van een web analytics tool, zonder na te denken welke informatie nu eigenlijk belangrijk is. Dit leidt tot het zogenaamde “report surfing”, waarbij de gebruiker eindeloos door de data surft in de hoop iets waardevols te ontdekken.
Natuurlijk bieden web analytics tools uitgebreide rapportages waar je naar hartelust kun segmenteren. Maar deze tools zullen je nooit vertellen welke informatie essentieel is voor je bedrijfsvoering. Dit zul je altijd zelf moeten vaststellen!

Je vindt dus niet automatisch inzichten door simpelweg te segmenteren. Het is van essentieel belang om al voor je de tool ingaat te weten wat je precies nodig hebt. Die sleutel informatie kun je vervolgens segmenteren, om per online kanaal tot concrete acties te komen. Die informatie noemen we Key Performance Indicators, of kortweg KPI’s. KPI’s zijn die metrics die directe impact hebben op je online doelen. Ze geven een indicatie van je voortgang en zijn bovendien geassocieerd met processen die je kan sturen. Je zou KPI ook kunnen omschrijven als “de belangrijkste cijfers uit mijn analytics tool”.

Conversiegraad is bijvoorbeeld een KPI voor een e-commerce website, het be

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners