088 - 120 34 00

Speel in op de actualiteit: februari

Elke organisatie van redelijke omvang heeft er een: een activiteitenkalender aan de hand waarvan de marketingacties gedurende het jaar worden bepaald. Een van de meest gebruikelijke seizoens-marketingacties is het toesturen van een kerstwens/kerstgeschenk naar klanten of relaties. Ook zomersales, valentijnsacties en reisacties in januari (zoals de “World Deal weken” van KLM) zijn algemeen bekend. Maar niet alleen voor grote bedrijven, ook voor kleinere bedrijven is het raadzaam seizoensgebonden acties in te zetten, aangezien het inspelen op actualiteiten extra inkomsten kan genereren. Dit blog geeft een overzicht van de mogelijke marketingacties in februari en de bijbehorende online advertentiemogelijkheden.

Er zijn verschillende voorbeelden van gerenommeerde organisaties die hun marketingactiviteiten inrichten volgens de jaarkalender. Een van die voorbeelden is McDonalds, waarbij men ontzettend goed inspeelt op de seizoenen. Niet alleen passen ze hun aanbod aan op de winter (Mc. Kroket, Mc. Rookworst, Sneek burger) en zomer (extra salades en fruitproducten, Mc. Flurry Cornetto en Solero), maar ze spelen tevens in op evenementen en feestdagen (speciale WK-menu’s of luxe producten als de Mc. Flurry Magnum met kerst). Een ander bekend succesverhaal is dat van Bol.com, denk maar eens aan die leuke sint-reclame.
Het is echter begrijpelijk dat niet elke organisatie over een dergelijk marketingbudget beschikt. Maar dat hoeft ook niet! Online marketing biedt namelijk een zeer aantrekkelijk alternatief voor dure tv commercials, waarvan doorgaans niet duidelijk is wat ze precies opbrengen. Stap één bij dergelijke acties is meestal een aanpassing aan de website, bijvoorbeeld door het inzetten van een extra landingspagina, speciaal ingericht voor de actie. Stap twee is verkeer naar de site toe trekken. Hieronder volgt een overzicht van de mogelijke marketingacties in februari en de bijbehorende online advertentiemogelijkheden.

Februari brengt ons…..


……Valentijnsdag
In tegenstelling tot goede voornemens is Valentijn lang niet voor alle producten en diensten een goede aanleiding voor marketing. Van bloemisten, restaurants, bioscopen en chocolatiers wordt een valentijnsactie min of meer verwacht in tegenstelling tot een McDonalds en een fabrikant van rolstoelen. Natuurlijk zou McDonalds met een beetje creativiteit verplaatst kunnen worden van groep 2 (‘niet Valentijn proof’) naar groep 1 (‘valentijn proof’), met een kreet als “een échte vent zorgt dat ie op Valentijnsdag zijn meisje met een McFlurry verwent.” Maar een rolstoelfabrikant valt hier toch echt buiten de boot. De boodschap voor Valentijnsdag is dus: maak er op marketinggebied alléén gebruik van als het product/de dienst zich hier ook daadwerkelijk voor leent.

Online advertentie mogelijkheden: adverteren op het search of content netwerk van Google met romantische teksten of sfeervolle banners. Een voorbeeld van een advertentietekst voor een rondvaartorganisatie: “Het ultieme valtentijnscadeau: beleef romantisch Amsterdam vanaf het water!”

…..Carnaval
Wederom geen feest dat gerelateerd kan worden aan elke dienst of product. Het is zelfs de vraag of u überhaupt geassocieerd wilt worden met carnaval. Maar juist omdat zo weinig organisaties hier op marketinggebied iets mee doen (op het adverteren in de locale carnavalskrant na), is de kans groot dat u opvalt. Met name voor horecagelegenheden, bierbrouwerijen, decoratie- (confetti) en verkleedzaken (in Brabant en Limburg) zal adverteren interessant zijn. Maar ook voor niet-aan-carnaval-gerelateerde organisatie zijn er mogelijkheden. Zeker als u in ogenschouw neemt dat er genoeg mensen zijn die niet van carnaval houden, maar wel vakantie hebben, kunt u hier uw voordeel mee doen. Zo trekt een woonboulevard, kledingzaak, sauna, of bioscoop wellicht meer bezoekers tijdens carnaval door zich te richten op het niet-carnavallende publiek. “Even lekker weg uit de carnavalsdrukte……”

Online advertentie mogelijkheden: wanneer u ‘carnavalgericht’ wilt adverteren kunt u de mogelijkheden bekijken op You Tube. Hier kunt u beeldmateriaal of banners inzetten, maar in de partnerkanalen van You Tube is het tevens mogelijk tekstadvertenties in te zetten. Ook adverteren op Adwords is mogelijk. Hierbij is het aan te raden van locatietargeting (Limburg en Noord-Brabant versus de rest van Nederland) gebruik te maken.
Voor adverteerders die zich richten op het niet-carnavallende publiek zijn er naast de mogelijkheden op Adwords, of Yahoo/Bing ook adverteermogelijkheden op Admarkt (Marktplaats). Bijvoorbeeld voor een meubelzaak of een kledingzaak. Een voorbeeld van een advertentietekst voor een kledingzaak: “Kom in de krokusvakantie naar ….. en profiteer van gigantische kortingen!”

Actualiteiten om op in te haken


Liefdadigheidsacties: Haïti
Momenteel is de geldinzameling voor Haïti een hot item. In februari zal de aandacht hiervoor wat afnemen, maar voor een scherpe marketeer is dit wellicht het moment good will te tonen naar zijn/haar kanten toe. Een voorbeeld: “Koop uw kantoormeubelen bij …… Want van elk tiende verkochte bureau gaat 50% van de opbrengst naar Haïti!”

Online advertentie mogelijkheden: Wederom is het mogelijk in Adwords te adverteren, zowel in het content als het search netwerk. Een mogelijke search advertentie voor bijvoorbeeld een matrassen speciaalzaak: “Koop nu een …. matras en steun de slachtoffers van Haïti.”

Olympische Winterspelen Vancouver
Van 12 tot en met 28 februari barsten de spelen los in Vancouver en daarmee ook de Olympische koorts. Voor Nederland betekent dit met name: schaatsen! Voor de een krijgt dit op marketinggebied vorm door een, nee, dé Nederlandse schaatser exclusief aan zich te binden (Essent) en de ander verloot reizen naar Vancouver (NS). Wederom zijn ook kleinere acties mogelijk, zoals een appetijtelijk Olympische spelen hapjespakket; een ‘hoe-meer-medailles-hoe-groter-de korting-actie’; of een medaille-gerelateerde korting op sieraden actie (goud= korting op goud, zilver= korting op zilver en brons= korting op bijvoorbeeld horloges).

Online advertentie mogelijkheden: You Tube en Google bieden vele mogelijkheden voor het adverteren op de aan-de-Olypmische-spelen-gerelateerde filmpjes en sites. Zo heeft u de mogelijkheid te adverteren op sportsites en/of op algemene nieuwssites van o.a. politieke, algemene, technologische of sociale aard. Op de Olympische Winterspelen sites zou een gemiddelde CPM zo’n € 0,75 kosten en op de thematische/categorische sites € 0,25.
Tot slot is het ook hier weer mogelijk een speciale campagne in te zetten voor het search netwerk. Een mogelijke advertentietekst voor een online juwelier, met bovenstaande actie, zou kunnen zijn: “Olympische medaille = korting op goud, zilver of horloges!”
Kortom, online adverteren biedt genoeg mogelijkheden om in te haken op seizoenen, feestdagen of actualiteiten voor elk budget.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners