088 - 120 34 00

Social Media: Nu je baas nog overtuigen…

Succes met Social Media is niet zomaar te realiseren en vergt een goede strategie en een dosis kennis en ervaring. Maar voordat er succes behaald kan worden met Social Media, moet er eerst bepaald worden of het überhaupt ingezet wordt door het bedrijf. Hierbij loop je dikwijls tegen het feit dat je baas simpelweg niet overtuigd is van de kracht die sociale media bezitten. Aan jou de taak om hem te overtuigen…

Analyseer het huidige gebruik van Social Media in de branche

De eerste stap in het overtuigen is een goede voorbereiding. Voordat je richting je baas stapt is het dus belangrijk dat je precies weet waar je het over hebt en dat je alle basisvragen zonder na te denken kunt beantwoorden. Denk hierbij aan vragen als:

  • Wat gaat het me kosten?
  • Wat levert het me op?
  • Hoe lang moet ik wachten op resultaat?
  • enz…

Nu is het natuurlijk niet zo dat je elke vraag concreet kunt beantwoorden, maar je moet wel een antwoord klaar hebben liggen. Geen ontwijkend antwoord, want dan kan je een afknapper verwachten. Probeer met analyses van het gebruik van Social Media in jouw branche je baas te overtuigen van de kansen. Deze moeten uiteraard wel realistisch zijn. Bestaat deze doelgroep dus voornamelijk uit 65-plussers, dan zie ik weinig nut voor jou om verder te lezen… 🙂

Analyseer Social Media gebruik van de concurrent

Niets is zo overtuigend voor een grote baas als een keiharde vergelijking met de concurrentie. Hierin zijn twee uitkomsten mogelijk: de concurrentie is wel actief met Social Media of niet. In beide situaties is de uitkomst een overtuigend voordeel.

concurrentieHeeft de concurrentie namelijk al aardig wat stappen gezet op het gebied van Social Media, dan kan je als serieuze speler in de markt simpelweg niet achterlopen. Benadruk deze vergelijking dus zorgvuldig. Presenteer indien nodig welke stappen er zijn ondernomen door de concurrent en hoe zij daarmee succes hebben bereikt of nog steeds bereiken. Cijfers als deze maken veel indruk. Laat het echter niet alleen bij het benadrukken van het succes van de concurrent, maar laat meteen de mogelijkheden zien voor jouw bedrijf. Leg uit welke stappen er nodig zijn om de achterstand bij te benen, al dan niet in te halen.

Is het echter zo dat de concurrent nog geen (serieuze) stappen heeft gezet met Social Media, dan heb je een nog steviger standpunt. Dit is namelijk het ultieme moment om in te spelen op markt met innovatieve online ontwikkelingen als Social Media en flink uit te lopen op de concurrent! Een voorsprong als deze zal niet onopgemerkt blijven bij jouw doelgroep en een positieve impact hebben op de merkbelevenis van jouw bedrijf. Beschrijf ook hier de stappen die nodig zijn.

Benadruk de synergie met overige online marketing

Dat de penetratie van Social Media in het internet de laatste jaren een flinke boost heeft gehad is zeker. Dit is niet onopgemerkt gebleven bij bijvoorbeeld de zoekmachines. Zo heeft Google aangegeven de hoeveelheid mentions van een merk mee te nemen. In onderstaande video bevestigt Matt Cutts van Google dat een opgebouwde reputatie op bijvoorbeeld Twitter een positief effect kan hebben op de rankings van je website.


Zie ook deze post van Danny Sullivan op Search Engine Land.

Naast dit directe voordeel, welke gecreëerd wordt met Social Media, zal een aanwezigheid op de juiste kanalen uiteraard ook een positief effect hebben op de merkbekendheid. Misschien zal een sterke aanwezigheid niet meteen de Quality Score van je landingspagina’s om AdWords verhogen, maar wanneer een gebruiker jouw naam tussen de advertenties ziet staan na deze eerder gezien te hebben in sociale media, dan is kans groter dat ze op jouw resultaat klikken. Indirect heeft het in dat geval dus wel een positief effect op je SEA campagnes.

Gebruik Social Media cases

Voorspellingen van de impact van Social Media voor jouw bedrijf zijn leuk, maar in het verleden behaalde resultaten, hoewel ze geen garantie bieden voor de toekomst, kunnen toch een realistischer perspectief tonen aan de baas. Ga dus op zoek naar cases waarbij de aanpak ook mogelijk zou zijn in jouw bedrijf of waarbij de resultaten dusdanig indrukwekkend zijn dat de kracht van Social Media meteen gevestigd is. Denk hierbij aan de Social Media campagne van het merk Old Spice of de virale actie van Heineken tijdens de Champions League wedstrijd tussen Real Madrid en AC Milan. Op zoek naar meer? Dan is Coca-Cola altijd een goed voorbeeld van hoe Social Media aan te pakken.

Old Spice Social Media campagne

Zorg er natuurlijk bij het aanhalen van een case altijd voor dat je verbanden legt met je eigen bedrijf. Cases zijn enkel relevant voor je baas als hij ook begrijpt in hoeverre deze voorbeelden toegepast kunnen worden op zijn bedrijf en vergeleken kunnen worden met mogelijk te behalen cijfers. Houd dit dus in het juiste perspectief en creëer geen verwachting van hetzelfde resultaat als Coca-Cola.

Schrijf zelf een overtuigende Social Media strategie

Heb je zelf al ervaring met het inzetten van Social Media voor een bedrijf of organisatie? Dan is het uitschrijven van een Social Media strategie in conceptfase misschien wel een van de krachtigste argumenten die je op tafel kunt leggen. Wees hierbij vooral concreet in de stappen die nodig zijn om optimaal resultaat te kunnen behalen met de Social Media campagne. Houd het dus niet bij een algemene “Veel volgers krijgen, dan volgt omzet vanzelf” strategie, maar beschrijf bij elke stap wat het doel is, wie dit op moet pakken en schets realistische verwachtingen. Probeer een antwoord te geven op de algemene vragen (zie eerste kopje), maar benadruk het feit dat succes nooit gegarandeerd kan worden in het dynamische wereldje van sociale media.

De keerzijde van de medaille

Naast al het positieve dat Social Media kan brengen moet er natuurlijk ook wel een kanttekening gemaakt worden. Het inzetten van Social Media is niet zonder gevaar, zoals meerdere bedrijven al eens hebben ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de rel om het BNN-programma Je Zal Het Maar Hebben. Ook al gaat het in deze post voornamelijk om de voordelen van Social Media, het is belangrijk dat het in een realistisch perspectief wordt gebracht. Door enkel het positieve te communiceren, zal het bij een dergelijke tegenslag bij jou neergelegd worden (not good).

Moet je jouw baas dan bang maken met de nadelen? Natuurlijk niet! Breng het als een uitdaging welke elke keer weer kan worden gezien als een verbetering van de reputatie van je bedrijf. “Negatieve publiciteit bestaat niet” wordt regelmatig geroepen. Geloof me, dit bestaat wel! Het is enkel de manier van omgaan met deze publiciteit wat bepaalt of het uiteindelijke effect positief of negatief is voor het bedrijf. Vorm daarom een duidelijk standpunt in hoe er omgegaan moet worden met negatieve feedback.

Now, go get ‘em!

Nu is het aan jou om jouw baas te overtuigen van de kracht die Social Media kan hebben voor je bedrijf. Ga dit gesprek onvoorbereid in en de kans is groot dat je plan wordt afgeschoten. Bereid je daarom goed voor met de handvatten die deze post je bieden. Probeer op elke kritische vraag die je kunt verwachten een weerwoord klaar te hebben liggen om je standpunt uiteindelijk meer kracht bij te zetten. Kat in ’t bakkie. 🙂

Enterprise 2.0

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners