088 - 120 34 00

Social Media Monitoring

Social media kan een krachtig middel zijn om klantloyaliteit te verbeteren en merkambassadeurs te creëren. Termen als ‘betrekken’ en ‘engagement’, zijn dan ook onlosmakelijk verbonden met social media. Als organisatie wil je graag dat in positieve zin over je product, dienst of merk gepraat wordt. Mensen hechten immers veel waarde aan de mening van anderen. Het is voor een organisatie dan ook belangrijk om te weten wat er over jou gezegd wordt. Maar, hoe ga je hier als organisatie mee om? Hoe kun je nou controleren wat er via de diverse social media kanalen over jou gezegd wordt? Het antwoord op deze vraag: Monitoring.

Social Media Monitoring tools schieten als paddestoelen uit de grond. Dit maakt het voor organisaties vaak moeilijk om door de bomen het bos te zien, daarom hebben wij een aantal social media monitoring tools voor jou op een rijtje gezet:

Radian6

Radian6 is een zeer geavanceerde social media monitoring tool en is internationaal gezien een leidende partij op het gebied van social media monitoring en engagement. Deze tool is ontwikkeld vanuit het idee dat organisaties moeten luisteren naar signalen vanuit het social web. Zodoende kunnen organisaties een dialoog aangaan met de doelgroep. Radian6 dekt meer dan 100 miljoen bronnen waaronder  Nederlandse nieuwssites, maar ook Hyves en Facebook. Op basis van een zoekwoordenlijst kunnen alle uitlatingen rondom deze termen worden gevolgd.  Een belangrijk voordeel van het gebruik van Radian6 is het gemak waarmee customized dashboards kunnen worden aangemaakt.

Berichten die via Radian6 worden gemeten, worden automatisch gesorteerd op basis van bronnen. Zodoende wordt in een ogenblik waargenomen hoe groot de impact is rondom een onderwerp en wat daarover wordt gezegd. Daarnaast is het mogelijk om de data te koppelen via het Radian6 Engagement Console. Deze koppeling maakt het mogelijk om real time pop-ups te ontvangen, zodat (indien nodig) onmiddellijk actie kan worden ondernomen.

Raventools

In eerste instantie is Raven een SEO tool. Raventools wordt onder andere ingezet voor het monitoren van keywords en rankings op het gebied van SEO. Inmiddels wordt Raventools ook veelvuldig gebruikt voor social media monitoring. De social media monitoring tools van Raven bieden verregaande mogelijkheden voor het meten van communicatie-uitingen over een merk via het internet, bijvoorbeeld op blogs, Twitter en Facebook. Zodra de geselecteerde zoektermen ergens worden benoemd op een blog of op een social media platform geeft Raven een melding met daarin de bron en de uitlating. Daarbij is het mogelijk om sentimenten (positief, neutraal, negatief) te koppelen aan de berichtgeving. Dit is met name relevant voor het verkrijgen van alerts omtrent negatieve berichtgeving.

Hootsuite

In zekere mate lijkt Hootsuite op het welbekende Tweetdeck.  Hootsuite is een social media management tool waarmee meerdere (social) profielen tegelijkertijd kunnen worden beheerd.  Het basispakket van Hootsuite is gratis en biedt de mogelijkheid om maximaal vijf profielen te beheren.  Het dashboard van Hootsuite is overzichtelijk en kan volledig worden ingericht op basis van de wensen van de gebruiker. Via deze social management tool kunnen berichten naar alle kanalen tegelijkertijd of apart voor ieder kanaal worden verstuurd vanuit dezelfde interface. Daarnaast is het mogelijk om via Hootsuite automatische updates te versturen op zelfgekozen tijdstippen.

Via Hootsuite is het eveneens mogelijk om de prestaties van de verschillende accounts te analyseren op basis van rapportages  Het is mogelijk om deze rapportages te koppelen aan Google Analytics waardoor waardevolle inzichten kunnen worden verkregen.

De ‘klout’

Maar wat doe je nou als je merkt dat er via social media negatieve berichtgeving wordt verspreid rondom je product, dienst of merk? Wanneer moet je nou reageren om verdere verspreiding en negatieve ‘word of mouth’ te voorkomen?  Op Twitter wordt vaak een heleboel geroepen. Een mening of opmerking van een invloedrijk persoon kan veel meer waard zijn dan een mening van een persoon die door niemand wordt gevolgd of als totaal irrelevant wordt beschouwd. Nu kan het daadwerkelijke bereik en importantie van een persoon afgemeten worden aan het aantal volgers. Echter, dit is niet de enige belangrijke component. Wat minstens zo belangrijk is, is de waarde van de mening van die persoon. Hoe vaak wordt deze tweet gelezen, geretweet of beantwoord, en hoe invloedrijk is zijn netwerk? Om de daadwerkelijke waarde van een persoon op Twitter weer te geven is een score bedacht genaamd ‘Klout’. Deze score kan interessant zijn voor Customer Relationship Management. Zo kun je als organisatie achterhalen wie je invloedrijke klanten zijn.  Deze klanten kun je vervolgens betrekken bij het onwikkelen van je website, maar ook inzetten voor het aantrekken van nieuwe klanten door aanbiedingen in te zetten.

Het is dus niet alleen belangrijk om te weten wat er over je gezegd wordt, maar ook door wie. Houd daarom in de gaten wat er over jouw organisatie, merk, product of dienst geschreven wordt en reageer indien dit nodig is. Uiteraard zijn er nog veel meer social media monitoring tools die ingezet kunnen worden. Wil je meer weten over dergelijke monitoring tools? Neem dan contact op met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners