088 - 120 34 00

Social media in offline marketing?

Steeds vaker worden de online social media kanalen van het bedrijf gepromoot in de offline (marketing) uittingen. Zo willen de tv-makers graag dat we op Twitter vertellen wat we van het programma vinden en komt bij bijna elk tv-programma de mededeling ‘Twitter mee met #ditgoedeprogramma’ in beeld. Zeker na het social media succes van The Voice Of Holland, wordt de tv kijker meer en meer opgeroepen om mee te doen. Dit is elke avond dan ook wel terug te zien in de trending topics van Nederland. Het online praten over tv-programma’s wordt ook wel social tv genoemd.

Een ander voorbeeld van social media op tv is de tv-reclame van Hi, waarin Facebook centraal staat en de ‘likes’ de kijker om de oren vliegen. Deze reclame heeft voor Hi gezorgd dat ze het grootste Nederlandse merk op Facebook zijn. Een recentelijk voorbeeld is de nieuwe reclame van OHRA , waarin ze communiceren dat ze aanwezig zijn op social media door het tonen van de Twitter, Facebook en YouTube logo’s. De logo’s zijn zelfs geïntegreerd in het aftiteling deuntje.

Niet alleen in de tv wereld zijn steeds vaker de logo’s van social media kanalen terug te vinden. Zo zijn er ook steeds vaker bekende logo’s terug te vinden in de reclamefolders die elke week worden verspreid door Nederland. Een bekend (is alweer even geleden) voorbeeld is de HEMA folder, zo heeft HEMA door o.a. de folder te voorzien van een Facebook look bekendheid gegenereerd voor haar Facebook pagina. Hierdoor heeft HEMA haar Facebook pagina wel succesvol (als er naar fans gekeken wordt) weten te lanceren. Maar ook andere retailers zijn begonnen met het toevoegen van de bekende social media logo’s in de folders. Wat bleek uit het doorbladeren van de grote stapel folders die op de deurmat vielen afgelopen week.

Vaak zijn de logo’s in de reclamefolders onderaan ‘weggestopt’ en worden ze (ook bij de OHRA reclame) vaak niet voorzien van een URL, accountnaam of een vorm van aansporen tot het volgen. Bij het zien van deze manier van aandacht vragen voor de social media kanalen, vraag ik mij dan ook vaak af of dit gedaan wordt omdat het ‘hip’ is of dat het echt een doel heeft. Oftewel heeft social media een doel of is social media het doel?

Bij mij heeft het in ieder geval niet geleid tot het gunnen van ruimte in mijn timeline of op mijn prikbord aan één van deze merken, bij jou wel? Maar één ding is duidelijk, social media wordt door steeds meer bedrijven geïntegreerd in zowel offline als online marketing uitingen.

Om te onderzoeken hoe bedrijven tegen social media aankijken, ben ik binnen Onetomarket bezig met een ‘Onderzoek: Social media in bedrijf’. Daarbij zal ik onderzoeken of er achter het social media gebruik door bedrijven een strategie en/of een doel schuil gaat. Maar ook de interne invulling van social media zal aan bod komen.

Zou jij ook graag de resultaten van dit onderzoek op de mail willen ontvangen? Vul de enquête in waarna je het onderzoeksrapport op de mail zal ontvangen.  De enquête zal binnen twee weken live gaan, tot die tijd is er dus genoeg tijd om te bedenken of social media door jouw bedrijf als een doel of een middel wordt ingezet.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners