088 - 120 34 00

Social Media in 2011

2010 was het jaar waarin Social Media doorbrak tot de menigte en ook in het bedrijfsleven bleef dit niet ongehoord. Als je actief bent op internet kwam je er op welke manier dan ook mee in aanraking. Als je zelf geen account hebt op Twitter, Facebook of Hyves, dan heb je op z’n minst hiermee te maken gehad.

De stappen naar het grote publiek zijn dus vorig jaar zeker gezet. In 2011 zal dit waarschijnlijk resulteren in een pas op de plaats, waarbij vooral veel bedrijven eens goed zullen gaan inventariseren wat Social Media precies voor hun kan betekenen. Daarnaast zal natuurlijk ook het Social Media landschap gaan evolueren.

Volledige integratie in de (online) marketing mix

Social Media in de mixDe grote stap die Social Media heeft gemaakt in 2010 zal dus in 2011 doorgezet worden in een soort van bewustwording bij bedrijven. Er is vorig jaar zoveel geschreeuwd over Social Media (zowel waar als onwaar) met als logische respons dat bedrijven het voornemen hebben zich te gaan verdiepen in de mogelijkheden hiervan. Bedrijven die zich er tot nu toe nog niet aan hebben gewaagd, zullen hun eerste stappen zetten. Bedrijven die dit reeds in 2010 hebben gedaan, zullen Social Media gaan accepteren als een krachtig online marketing instrument en hun budget hier ook op aanpassen. In plaats van een extra mogelijkheid naast de bestaande middelen, zal Social Media een vaste plek krijgen in de (online) marketing strategie.

Google’s verwoede pogingen in Social Media

Op het gebied van Social Media was 2010 niet bepaald het jaar van Google. Na de ondergang van de zelfverklaarde revolutie genaamd Google Wave, werd ook Google Buzz niet bepaald hartelijk ontvangen. Toch blijven de geruchten de ronde doen dat Google kosten wat kost het wil gaan maken met Social Media. Deze geruchten kwamen voornamelijk in de vorm van een eigen sociaal netwerk Google Me, met als subnaam de Facebook Killer. De kans is daarom groot dat we hier in 2011 meer van gaan horen. Of dit per definitie gaat falen, valt nog te bezien.

Naast het opzetten van een eigen sociaal netwerk, zal Google ook verdergaan met waar ze in 2010 in uitblonken: het opzetten van samenwerkingsverbanden, maar vooral het overnemen kleine en grote namen op internet. Vooral bedrijven die te maken hebben met Social Media maken een grote kans om aan het Google imperium te worden toegevoegd. Strategische overnames om gebied te winnen op bestaande disciplines zullen gecombineerd worden met overnames voor het starten van nieuwe diensten. Google blijft ongetwijfeld uitbreiden.

Google Me

Facebook groeit verder

Eind 2009 was Facebook al groot. In 2010 werd Facebook officieel HUGE. Ook in Nederland wist het sociaal netwerk flink wat terrein te winnen van de huidige koploper Hyves. Hoewel Hyves tot op heden nog steeds groter is in Nederland dan Facebook, zie ik dat in 2011 veranderen. Ik denk dat voor het jaar eindig is, Facebook Hyves heeft ingehaald. Steeds meer “verhuizingen” vinden plaats waarbij gebruikers van Hyves hun profiel inclusief krabbels omruilen voor een “wall”. Zo boekte Facebook een groei van 48% het afgelopen half jaar (ruim 100% over heel 2010), waar Hyves een lichte daling moest waarnemen van 3% (bron). Natuurlijk heeft Facebook nog een flinke stap te maken, gezien ze “slechts” 3,4 miljoen Nederlandse leden hebben tegenover de ruim 9 miljoen van Hyves. Echter zie ik de lijn van de groei van Facebook in Nederland steiler worden in 2011.

Facebook vs Hyves

De groei van Facebook zal gepaard gaan met het wederom introduceren van nieuwe functionaliteiten. Zo zal naar verwachting Facebook Places, tegenhanger van Foursquare, worden geïntroduceerd in Nederland en zal ook het Facebook Messages systeem publiekelijk beschikbaar worden gemaakt. Meer mensen zullen kennis maken met Facebook en zij die het al hebben zullen meer gebruik gaan maken van de brede functionaliteit die het netwerk biedt.

UPDATE: Dankzij Wouter Glaser van Hyves is mijn bovenstaande verwachting van de concurrentie tussen Hyves en Facebook in Nederland ietwat bijgesteld. Hij kon mij namelijk vertellen dat Hyves zelf helemaal geen daling zag in het aantal leden, maar zelfs nieuwe records brak in het afgelopen half jaar (zelfs na de overname van Hyves door TMG). Hyves groeide na de overname tot heden van 8,9 miljoen naar 9,1 miljoen leden. Misschien geen flinke stijging, maar ook zeker geen terugloop in het aantal leden. Facebook heeft dus nog een aardige weg te gaan. Ze komen dichterbij, maar om met de huidige wetenschap nog te zeggen dat het dit jaar zal worden is misschien een beetje hoog gegrepen. Tijd zal het leren.

Lokaal sociaal gaat groeien

Facebook PlacesMobiele telefoons en andere apparaten worden steeds vaker voorzien van GPS. In combinatie met een internet connectie kunnen leuke dingen gedaan worden. Zo zagen we in 2010 de activiteit op Foursquare flink stijgen. Bedrijven speelden daarop in met “specials”, waarbij je bij een zoveelste checkin of mayorship een bepaalde aanbieding kreeg. Dit ging echter vaak niet verder dan dat. Originele acties zoals KLM Surprise, kwam je eigenlijk verder niet tegen. Dit zal in 2011 echter anders zijn. Bedrijven zullen de potentie van location based services, en de blijvende groei van activiteit in Nederland, gaan inzien en hier ook serieuzer mee bezig gaan. Vooral wanneer Facebook Places eindelijk wordt gelanceerd in Nederland, is er geen ontkomen meer aan.

Bloggen in 2011

BlogHet afscheidsbericht van de Dutch Bloggies kopte “Bloggen is dood“. Hoewel dat niet hun eigen standpunt is, snijden ze wel een onderwerp aan dat voor veel opschudding heeft gezorgd en op internet werd verspreid als zijnde hun perspectief. Hoewel de populariteit van bloggen in 2010 niet afnam, zal daar in 2011 positief verandering in komen. Nieuwe blogs zullen aan de menigte worden voorgesteld en bepaalde niche-blogs zullen groter worden. Daarnaast zal ook enterprise blogging een trend worden het komende jaar. Bedrijven die een eigen blog opzetten en berichten gaan plaatsen over hun niche, meteen profiterende van de mogelijkheden in Social Media maar natuurlijk ook SEO (content + links). Uiteraard blijft het lastig te voorspellen hoe dit in de loop van het jaar gaat ontwikkelen. Echter kan ik uit eigen ervaring en waarnemingen wel vaststellen dat bloggen nog lang niet dood is.

Social Media on the rise

There you have it. De groei die Social Media in 2010 heeft ondergaan, zal in 2011 doorzetten in de vorm van bewustwording bij vooral bedrijven. En niet onterecht. Het bereik via de verschillende vormen van Social Media is te groot om te ontkennen. Het schort in veel gevallen echter aan een duidelijk strategie gecombineerd met een originele benadering van de doelgroep, omdat de expertise ontbreekt. En die combinatie hoop ik in 2011 veel meer te gaan zien. Zoals het boek “Social Media Marketing” van Liana Evans terecht opmerkt: “Interns make coffee, not social media strategies.“.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners