Voor iedereen gaat denken dat ik tóch kinderen heb een kleine disclaimer: als je werkt voor Bruna is het heel logisch als je af en toe kijkt hoe de Nijntje Shop rankt. Ik zocht dus op ‘Nijntje’ en het viel me op dat er slechts 6 organic resultaten te vinden waren op deze pagina:
De 6 normale resultaten worden aangevuld met 4 filmpjes, waarvan er 2 van Youtube, 1 van video.google.com en 1 van clipser.com komen. Het zijn overigens filmpjes die stuk voor een stuk een hoge rating hebben behaald op de site waar ze vandaan komen. Dit is een typisch voorbeeld van blended search (ook wel Universal search genoemd). Blended search betekent dat Google naast gewone resultaten ook resultaten als video’s, foto’s, nieuwsberichten of blog items op haar webpagina’s toont. Dit is de toekomst die we kunnen verwachten: natuurlijke resultaten worden minder belangrijk ten koste van de blended resultaten.
Goed geschreven stuk en ik denk dat we inderdaad meer en meer die kant opgaan. Enige vraag die ik mezelf nogwel eens stel, is in hoevere is er nog sprake van natuurlijke resultaten in Google ?
Hoeveel % van de 6 overgebleven heeft met ‘betaalde’ SEO te maken. Volgens bij de meeste. Wil je gaan winnen, win dan met ‘originele’ content en je zult het goed doen in blended search. Dit is mijn mening.
Ton van Houten
Deze opmerking vond ik het meest interessant: ‘Het zijn overigens filmpjes die stuk voor een stuk een hoge rating hebben behaald op de site waar ze vandaan komen’
Als je dat nou eens gaat onderzoeken Erik-Jan. Ben benieuwd wat je vindt over de criteria die zoekmachines hanteren om populaire items binnen social media site site lokaliseren en vervolgens terug laat komen in organic search.
p.s.: dat linkjes tellen daar een belangrijk onderdeel van is, lijkt me duidelijk, maar hoe zit het bijvoorbeeld met het spideren van mindere goden onder de sociale netwerken, zoals clipser.